کدام معلمان شاغل در حوزه آموزشی می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند؟

کدام معلمان شاغل در حوزه آموزشی می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند؟

طرحی در مجلس برای تعیین وظایف و سازماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و رفع خلأ قانونی برای جذب ۱۹۷۰۰۰ معلم تدوین شده است. اعضای کمیسیون آموزش در تلاش هستند تا در سال جاری آن را قانونی و اجرایی کنند.

نگاهی به طرح مجلس برای وضع قوانین جدید استخدامی در آموزش و پرورش می تواند جزییات مهمی را که قانونگذاران به دنبال اجرای آن هستند، آشکار کند. جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ایجاد شرایط جدید کاری برای وزارت آموزش و پرورش تدوین کردند.

واحدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جذب معلم در کمیسیون آموزش تخصصی با حضور سازمان استخدامی اداری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است. طبق آمار وزارت آموزش و پرورش ۱۷۰ هزار کسری در حوزه آموزش داریم.

در صورت تصویب مجلس، نیروهای غیردولتی می توانند با پرونده و سنوات خدمت خود در آزمون شرکت کنند.

به گفته واحدی، معلمان خریدار خدمات آموزشی، حرکتی، برون سپاری و کلیه معلمان طرف قرارداد آموزش و پرورش مانند مراکز پیش دبستانی و دولتی می توانند در این آزمون شرکت کنند. در این پیشنهاد در صورت تصویب مجلس، نیروهای غیردولتی می توانند با سوابق و سنوات خدمت خود در آزمون شرکت کنند. سال آخر معلمان در امتحانات آنها امتیاز در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص انتصاب مربیان نهضت، حق التدریسی، مربیان پیش دبستانی و معلمان غیرانتفاعی آموزش و پرورش از طریق طرح ساماندهی نیروی انسانی در این وزارتخانه، گفت: پیش از این تا 27 مهرماه 1391 نهضت نیروهای پیش دبستانی و مربیان سازماندهی شد و آخرین گروه آزمونی بود که انجام شد و 6000 نیرو برای نهضت آموزش و پرورش استخدام شدند، اما همچنان کمبود معلم وجود دارد.

متن کامل این طرح با امضای 84 نماینده به شرح زیر است:

مقدمه (توجیه):

نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به دلیل نقش محوری نیروی انسانی در احیای تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین ارتقای کیفیت فرآیند جذب و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش همواره توسط اسناد بالادستی به عنوان سیاست های مشترک ایجاد تحول در نظام آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است. از سوی دیگر، در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، نیروی کار مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان جذب می شد.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانات مورخ 1399/6/11 به وزارت آموزش و پرورش تاکید کردند که نیروی کار مورد نیاز آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تامین شود و باعث تحریک مصوبات مجلس و گزارش دهی و بارش برف نیروی کار نشود. در وزارت آموزش و پرورش تجربه یک دهه اخیر (از سال 1388) نشان می دهد که تنها حدود 30 درصد از نیروهای آموزشی ورودی از دانشجویان تدریس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است و نیروهای استخدام شده در برخی موارد پاسخگوی نیاز استان، منطقه، جنسیت هستند. و بخش ها وزارت آموزش و پرورش منسجم نبوده است، اما از سوی دیگر به دلیل عدم چشم‌اندازی برای نیاز به نیروی کار آموزشی در یک افق حداقل 5 ساله، این وزارتخانه همواره با کمبود شدید نیروی کار مواجه بوده است که این امر باعث برای رفع نیازهای آنها استفاده می شود و در نتیجه تقاضای گروه های مختلف برای کار در وزارت آموزش و پرورش است. در این راستا به منظور ارتقای کیفیت نیروی انسانی و دستیابی به اهداف سیاست های مشترک ایجاد تحول در نظام آموزشی، سند تحول بنیادین و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مردم مطالبات نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش طرح زیر را ارائه کرد:

مقاله 1. وزارت آموزش و پرورش موظف است با توجه به ضوابط برنامه های پنج ساله توسعه، نیروی کار مورد نیاز را براساس جنسیت، دوره آموزشی و گروه های تخصصی در یک افق 5 ساله تهیه و تصویب کند.

ماده 2 – از تاریخ ابلاغ این قانون هرگونه استخدام در آموزش و پرورش با رعایت مقررات زیر انجام خواهد شد:

الف) – دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تنها مراکز آموزش و تامین نیروی کار مورد نیاز آموزش و پرورش با پذیرش دانشجو ( مشمولان خدمت به وزارت آموزش و پرورش از آزمون سراسری ) می باشند.

ب) – هر ساله مابقی نیروی کار وزارت آموزش و پرورش تا سقف 40 درصد نیروی مورد نیاز مصوب از طریق آزمون استخدامی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در بین کلیه فارغ التحصیلان مقاطع عالی و حوزه های علمیه تأمین می شود. برای افراد دارای یک سال خدمات آموزشی در قالب آموزش، خرید خدمات، مربیان پیش دبستانی، مربیان سوادآموزی و معلمان مدارس غیردولتی ضریب یک و صد درصد در نظر گرفته شده و برای هر سال بعد صد درصد افزایش می یابد. از تجربه سقف ضریب برای معلمان مدارس غیردولتی صد و پانصد درصد و برای سایر دروس یک و یازده درصد است. امتیاز مربوطه فقط برای افرادی در نظر گرفته شده است که ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون، گواهی صلاحیت معلمی خود را طبق دستورالعمل مصوب شورای آموزشی از دانشگاه فرهنگیان دریافت کنند.

تبصره ـ پرونده‌های رسمی قابل قبول بند (ب) با توجه به تعداد ساعات تدریس معلمان موضوع ماده (ب) اعمال می‌شود. 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 با تصویب وزارت آموزش و پرورش. در اجرای این حکم می توان ساعات مدرسه ناقص موضوعات این حکم را خلاصه کرد.

ج) سقف سنی ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی به مشمولان این قانون به ازای هر سال خدمت از یک سال به حداکثر 5 سال افزایش می یابد. که در هر صورت سن افراد نباید از 45 سال تجاوز کند.

د) سازمان اداري و استخدامي كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور موظفند نيروي كار و وام لازم را در اختيار وزارت آموزش و پرورش به منظور تأمين و آموزش نيروي كمي در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند. اهداف وزارت آموزش و پرورش .اجباری

هـ) هرگونه قصور، قصور و جلوگیری از اجرای این قانون و هرگونه بکارگیری نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش به هر نحوی که خارج از شمول این قانون باشد ممنوع و بالاترین دستگاه اجرایی یا مقام ذیربط در هر و به هر رتبه و سمتی به یک تا پنج سال محرومیت از خدمات کشوری و پنج تا پانزده سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می شوند.

اسامی نمایندگانی که این لایحه را امضا کردند به شرح زیر است:

روح الله متفکر آزاد، اسماعیل حسین زهی، حسن شجاعی علی آبادی، روح اله نجابت، علی اکبر بسطامی، محمدحسین فرهنگی، سیدمحمدرضا میرتیالدینی، مهرداد ویساکرمی، عباس مقدحمی پایی، سیدعبدالجلال ایری، مهدی باقری، فیریجا، علی کریمی، علی کریمی. احمد محرم زاده یحفروزان، احمد نادری، محمدرضا احمدی، کاسم ساعدی، احتی بختی علی، کاسم ساعدی، احتی اهمهی اهما علی، امانکلیچ شادمر، مجید نصیرایی، احمد اکبرپور، حسین هاگردی، حسین امیرالهام راحام پیشهر، مهاحم راحام الهام فرانو. جلال رشی مههر، جلال رشی مههر شفریری، سید مرتضی خاتمی، ابراهیم رضایی، مجید رضایی زی، روح الله ایزدخواه، عبدالله ایزدپناه، رسول فرخیمیکل، مهدی اسماعیلی، مهدی روشنفکر، علیرضا مانا دی سپیدان، حسینعلی حاجید دلیگانی، رحمت الله نوروزی، علی حدادی، سید کریم حسینی، عادل نادخالق موسی خای، عادل نادخالق موسی زاده، عادل نادخاد موسی موسوی، محمد طلا مظلومی ابزارگه، گلمرسه منتیرمی

دیدگاهتان را بنویسید