کدام کشور عربی بیشترین کالا را از ایران خریداری می کند؟

ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798923

سازمان توسعه تجارت در تازه ترین گزارش خود به روند صادرات ایران به کشورهای عربی منطقه پرداخت و از افزایش نسبی آمار صادرات نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک تهران و اتاق بازرگانی، صادرات غیرنفتی ایران در پایان 9 ماهه امسال از مرز 35 میلیارد دلار گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است.

این آمار در حالی ثبت شد که سال گذشته تجارت در ایران و همچنین بسیاری از کشورهای جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت و از ابتدای سال جاری با کاهش نسبی محدودیت ها و راه اندازی واکسیناسیون کرونا. برخی از مشکلات کاهش یافته است.

با توجه به ادامه تحریم های اقتصادی علیه ایران، دولت در کوتاه مدت تلاش کرده تا راهی برای حفظ آمار صادرات بیابد که یکی از آنها افزایش صادرات به کشورهای همسایه و منطقه است. اگرچه چین همچنان شریک اصلی تجاری ایران است، اما با حذف این کشور، همه شرکای تجاری اصلی در منطقه یا در میان همسایگان قرار دارند و سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است که به دنبال افزایش سهم بازار ایران است.

آخرین گزارش این سازمان نشان می دهد که سهم کشورهای عربی منطقه در تجارت با ایران افزایش یافته است و می توان امیدوار بود که این آمار در سال های آینده افزایش یابد.

در بین 20 کشور برتر با توجه به صادرات ایران با صادرات حدود 32 میلیارد و 537 میلیون دلار (92.6 کل صادرات)، کشورهای عربی از جمله عراق با 6 میلیارد و 780 میلیون دلار و سهم 19.3 درصد (پس از چین) در رتبه دوم قرار دارند. کشور و امارات متحده عربی با 3 میلیارد و 434 میلیون دلار و سهم 9.8 درصدی (پس از ترکیه) در جایگاه چهارم بازارهای هدف صادرات ایران قرار دارند. عمان با 442 میلیون دلار و 1.3 درصد از کل صادرات ایران در این مدت (پس از افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، تایلند) در میان 10 کشور هدف صادرات ایران قرار دارد. در این مدت سوریه با 163 میلیون دلار در زمره 19 بازار مهم صادراتی قرار دارد. ایران واقع شده است.

ایران در 9 ماهه سال 1400 حدود 16 میلیارد و 622 میلیون دلار (53 درصد کل صادرات کشور) برای 15 کشور همسایه داشته است که از این میزان حدود 10 میلیارد و 880 میلیون دلار به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر شده است. . در میان فهرست فوق، عراق رتبه اول و امارات متحده عربی (پس از ترکیه) به عنوان شرکای صادراتی ایران در رتبه سوم قرار دارند.

عمان (پس از افغانستان و پاکستان) نیز ششمین صادرکننده بزرگ ایران است. کویت با 109 میلیون دلار و قطر با 108 میلیون دلار، کویت با 92 میلیون دلار و بحرین با 6 میلیون دلار (پس از روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و قزاقستان) به ترتیب در رتبه های دوازدهم و چهاردهم صادرکنندگان ایرانی در بین 15 کشور قرار دارند. در طول دوره مشخص شده قرار دارند. عربستان همچنان آخرین صادرکننده همسایگان خود است و سهم قابل توجهی از صادرات ایران را به خود اختصاص نداده است.

صادرات ایران به عراق و امارات در 9 ماهه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی به ترتیب 14 و 4 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید