کدام گوشی ها به اینترنت ماهواره ای وصل می شوند؟

کدام گوشی ها به اینترنت ماهواره ای وصل می شوند؟

روز جدید این روزها شایعاتی مبنی بر اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک با تلفن همراه شنیده می شود; اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟

به گزارش بورس، اسپیس ایکس قصد دارد توسعه اینترنت ماهواره ای Starlink را سرعت بخشد و دسترسی به این نوع اینترنت پرسرعت را بدون محدودیت در سراسر جهان ممکن کند. اخیرا دولت آمریکا با چشم پوشی از تحریم های مربوط به اینترنت ماهواره ای استارلینک، به ایلان ماسک و اسپیس ایکس اجازه داد تا خدمات استارلینک را در ایران ارائه کنند.

از طرفی چندی پیش اپل آیفون 14 را معرفی کرد که یکی از ویژگی های متعدد این سری است. همچنین طبق اخبار منتشر شده ظاهرا گوگل قصد دارد پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید 14 اضافه کند، حال این سوال برای بسیاری از کاربران پیش آمده که آیا می توان با موبایل به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل شد؟ در زیر قصد داریم به این سوال مهم مصرف کننده پاسخ دهیم.

آیا اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک با موبایل امکان پذیر است؟

در ابتدا به بررسی ویژگی های اتصال ماهواره ای در تلفن های همراه می پردازیم که اخیراً معرفی شده اند. چندی پیش کمپانی بزرگ اپل گوشی های خانواده آیفون 14 را معرفی کرد، مردم بر این باورند که قابلیت اتصال ماهواره ای، برگ برنده آیفون 14 نسبت به آیفون های قبلی و همچنین رقبای اندرویدی است و اپل نیز با این موضوع مانور زیادی داد. در مراسم رونمایی این گوشی ها قابل استفاده است. با توجه به این تبلیغات گسترده، احتمالاً بسیاری از کاربران فکر می کردند که می توان مانند استارلینک با آیفون 14 به اینترنت ماهواره ای متصل شد، اما واقعیت اینگونه نیست.

اتصال ماهواره ای در آیفون 14 در واقع یک پیام اضطراری است که می تواند جان افراد را در موقعیت های خطرناک نجات دهد. مثلاً تصور کنید در موقعیت خطرناکی هستید، مثلاً در کوه یا جنگل گیر کرده اید و گم شده اید و تلفن همراه شما آنتن نمی دهد. در این مواقع می توانید با آیفون 14 به ماهواره متصل شوید و با ارسال پیام اضطراری درخواست کمک کنید. درخواست شما به همراه موقعیت مکانی شما به مراکز مربوطه ارسال می شود یا این درخواست می تواند به مرکز اپل ارسال شود و درخواست شما را به امدادگران منتقل می کنند.

تقریباً از ماه آینده امکان ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره در گوشی های سری آیفون 14 فعال می شود و البته این سرویس در مرحله اول فقط در کانادا و ایالات متحده آمریکا در دسترس خواهد بود اما به تدریج گسترش خواهد یافت. به دیگر کشورهای جهان. با این حال، بعید است که این ویژگی برای کاربران ایرانی در دسترس باشد. بنابراین، اتصال ماهواره ای آیفون 14 در ایران فعال نیست و نمی توان آن را به اینترنت ماهواره ای وصل کرد. در عوض، کاربران فقط می توانند با استفاده از ماهواره پیام های اضطراری ارسال کنند.

علاوه بر گوشی های جدید اپل، شرکت چینی هوآوی نیز چندی پیش پرچمدار جدید خود یعنی سری میت 50 را معرفی کرد و امکان اتصال ماهواره ای در این گوشی را فاش کرد. قابلیت اتصال ماهواره ای در سری میت 50 هوآوی بسیار شبیه به آیفون 14 است، هوآوی در توضیح این قابلیت گفته است که کاربران می توانند در مواقع مهم و فوری از آن برای ارسال پیام استفاده کنند. این ویژگی متکی به شبکه چینی Beidou است و فقط کاربران چینی می توانند از آن استفاده کنند. از این رو، در نسخه بین المللی Mate 50 Pro که در آینده نزدیک منتشر می شود، خبری از این ویژگی نیست. همچنین با این قابلیت فقط پیام های فوری ارسال می شود و امکان دریافت پیام و اتصال به اینترنت را نخواهید داشت.

گوشی های جدید اپل و هوآوی را که بگذریم، ظاهراً گوگل وارد عمل شده و اعلام کرده که قصد دارد پشتیبانی اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید 14 اضافه کند، اما هنوز جزئیات بیشتری اعلام نشده است. اما از همه اینها که بگذریم، مهم ترین خبر در مورد آوردن اینترنت ماهواره ای به تلفن های همراه، خبر همکاری T-Mobile و SpaceX بود. به تازگی این دو شرکت معروف اعلام کرده اند که قصد دارند شرایطی را فراهم کنند تا کاربران شبکه تی موبایل بتوانند به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل شوند.

بر اساس اخبار منتشر شده طی این همکاری امکان ارسال و دریافت پیام و استفاده از برخی پیام رسان ها در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت اما فعلا خبری از برقراری تماس صوتی و یا دانلود فایل از اینترنت نخواهد بود. در هر صورت هنوز آن طور که انتظار داریم اینترنت ماهواره ای وارد تلفن های همراه نشده است و دستیابی به چنین پیشرفت بزرگی زمان بر است و شاید در آینده چنین شرایطی فراهم شود. شرکت های بزرگ نشان داده اند که در این زمینه فکر زیادی کرده اند، اما در حال حاضر نمی توانید با تلفن همراه خود به اینترنت ماهواره ای از جمله Starlink اسپیس ایکس متصل شوید.

در حال حاضر اتصال به اینترنت ماهواره ای Starlink نیاز به تجهیزات خاصی دارد. این تجهیزات شامل یک آنتن برای دریافت سیگنال های اینترنتی از ماهواره های موجود در فضا و همچنین یک گیرنده می باشد. کاربران برای خرید سخت افزار ضروری Starlink باید حدود 599 دلار هزینه کنند و اشتراک ماهانه این اینترنت ماهواره ای حدود 110 دلار خواهد بود.

به گزارش گجت نیوز، برای جمع بندی باید بگوییم که در حال حاضر دسترسی به اینترنت ماهواره ای استارلینک از طریق تلفن همراه امکان پذیر نیست و باید به شما هشدار دهیم که برنامه ای که خود را به عنوان اتصال به استارلینک تبلیغ می کند را روی گوشی خود نصب نکنید. نصب نکن؛ زیرا این برنامه ها بدافزار هستند و گوشی شما را آلوده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید