کد سفر هیئت 10 نفره ترکیه به آمریکا را بخوانید


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818711

حمله روسیه به اوکراین پیامدهای جدیدی برای آنکارا دارد و اردوغان می خواهد از برخی فرصت ها برای حل بخشی از اختلافات خود با واشنگتن استفاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ همانطور که انتظار می رفت رسانه های ترکیه در مورد مذاکرات استانبول بین هیئت های روسیه و اوکراین اغراق کردند. اما شواهد نشان می دهد که نتیجه نشست استانبول تاثیر حیاتی و اساسی نداشته است.

نکته جالب در مورد نشست استانبول این است که روزنامه های تحت پوشش حزب عدالت و توسعه به جای برجسته کردن عکس اعضای هیئت، اردوغان را در صفحه اول منتشر کردند و اعضای هیئت را به صحبت در مورد موضوع تشویق کردند. صفحه اول.

این نشان می دهد که روحیه برگزاری جلسه مذاکره در استانبول و افتخار میزبانی و میانجی گری برای ترکیه مهمتر از نتیجه نهایی بازی است.

اما این تنها بخشی از ماجراست و ترکیه علاوه بر اصرار بر میانجی گری، اقدامات موازی دیگری نیز انجام داده است.

یکی از این فعالیت ها اعزام هیئتی 10 نفره به آمریکا بود که همه اعضای آن مستقیماً توسط شخص رجب طیب اردوغان انتخاب می شدند. آنها موظف شدند از فرصت ایجاد شده در جنگ اوکراین برای گرفتن امتیاز از مقامات آمریکایی به نفع ترکیه استفاده کنند.

به عبارت دیگر، حمله روسیه به اوکراین پیامدهای جدیدی برای آنکارا دارد و اردوغان می خواهد با استفاده از فرصت های جدید، بخشی از اختلافات خود با واشنگتن را حل کند.


هیئت 10 نفره آمریکا چه می خواست و چه نتیجه ای گرفت؟

صباح، یکی از مهم ترین روزنامه های تحت پوشش حزب عدالت و توسعه، بدون انتشار عکس، اسامی و جزئیات فاش کرد که اردوغان گروهی 10 نفره را به واشنگتن فرستاده و از آنها خواسته است عکسی از آخرین رویدادها تهیه کنند و ایجاد کنند. زمینه های جدید برای توصیف همکاری بین ایالات متحده و ترکیه به درستی برای آمریکایی ها.


بوقلمون،

صباح نوشت: هیئت 10 نفره ترکیه که به آمریکا رفته بود با تمام توان به آنکارا بازگشت. آنها در دیدار با نمایندگان واشنگتن اعلام کردند که شرکت های آمریکایی فراری از روسیه می توانند در ترکیه سرمایه گذاری کنند و تاکید کردند که کشور ما می تواند پایگاه تامین و زنجیره تامین باشد. هیئت تجاری 10 نفره تشکیل شده از سوی ریاست جمهوری نتایج تماس ها را در جلسه ای که در ریاست جمهوری برگزار شد به مقامات ارشد دولت اردوغان معرفی کرد.

این هیئت که با نمایندگان وزارت امور خارجه و انجمن‌های تجاری، انجمن‌های تجاری و سازمان‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد، در مورد سازوکار فعلی برای بحث در مورد مسائل تجاری و حل مشکلات نتیجه‌گیری کرد و گروهی از سیاستمداران و تجار آمریکایی را در اسرع وقت منصوب کرد. سفر به ترکیه.

این خبر از آن جهت حائز اهمیت است که دولت جو بایدن هنوز از توسعه روابط با دولت اردوغان ابراز خوشحالی نکرده است و بالاترین مقام آمریکایی که به ترکیه سفر کرده وندی شرمن است.


4 موافقتنامه بین ترکیه و آمریکا

همزمان با مذاکرات هیئت ترکیه ای با آمریکایی ها، تیمی به رهبری مولود چاووسو لو، وزیر امور خارجه و خلوصی آکار، وزیر دفاع، اس 400 و اف 16 را با کارشناسان وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایالات متحده هنوز موضع جدیدی در مورد اس 400 اتخاذ نکرده و در مورد فروش اف 16 اظهار نظری نکرده است. اما چهار قرارداد دیگر به شرح زیر است:

1. مقامات آمریکایی گفتند: ما به گرمی از پذیرش سرمایه های غربی توسط ترکیه به ویژه شرکت های آمریکایی در حال فرار از روسیه استقبال می کنیم. اما ترکیه نباید به پایگاهی برای سرمایه روسیه تبدیل شود.

2. به منظور توسعه تجارت بین دو کشور، مقرر شد حوزه های سرمایه گذاری مرتبط با حوزه های جدید صنعت، تحول دیجیتال، تجارت الکترونیک و فناوری های دیجیتال در اولویت قرار گیرند.

3. تاکید شد در حالی که سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در ترکیه به 150 میلیارد دلار رسیده است، سهم آمریکا در اقتصاد ترکیه به 14 میلیارد دلار محدود شده و سرمایه گذاری آمریکا در ترکیه باید افزایش یابد.

4. موضوع زنجیره تامین جهانی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث بود. چگونگی نقش ترکیه در زنجیره تامین جهانی مورد بحث قرار گرفت.

بررسی قراردادهای فوق نشان می دهد که پیشرفت نسبی در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین ترکیه و آمریکا حاصل شده است. اما در عین حال واضح است که تیم جو بایدن محافظه کارانه و محافظه کارانه به سمت اردوغان در ترکیه حرکت می کند و نشانه ای از سخاوت و امتیازات بزرگ در تصمیمات و اقدامات آمریکا در ترکیه دیده نمی شود. اما تسهیل آشکاری وجود دارد که البته ارتباط مستقیمی با تغییر ماهیت روابط واشنگتن و آنکارا ندارد و محصول شرایطی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده است.


بوقلمون،

به هر حال، دولت اردوغان به طور عملگرایانه در تلاش است تا کره را از بحران اوکراین بیرون بکشد و امتیاز طلا را دریافت کند. اما واقعیت این است که در چند سال اخیر تغییرات قابل توجهی در روابط ترکیه و آمریکا رخ داده است و هر دو کشور شرایطی دارند که نمی توان آن را در رابطه با یکدیگر یا روسیه تغییر داد.

این بدان معناست که اولا، تیم جو بایدن تمایل چندانی برای تغییر رویکرد خود نسبت به دولت اردوغان و حزب حاکم ترکیه نشان نداده است. (کمتر از 15 ماه تا انتخابات عمومی ترکیه باقی مانده است.)

ثانیاً، بر اساس برنامه جدید سیاست خارجی، ترکیه به طور قابل توجهی به روسیه و چین نزدیکتر است و نمی تواند این وضعیت را تغییر دهد. در نتیجه تنها راه این است که تیم اردوغان از امتیازات نسبی راضی باشد و این واقعیت را بپذیرد که تیم جو بایدن برای انتخابات 2023 ترکیه لحظه شماری می کند و اولین اولویت واشنگتن سقوط قدرت به دست کمالیست هاست. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید