کرملین؛ آغاز دیپلماسی محله

کرملین؛  آغاز دیپلماسی محله

روز جدید : سید ابراهیم رئیسی که به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر می کند با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. رئیس جمهور چهارشنبه شب در مسکو با رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. وی گفت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم و می خواهیم روابط راهبردی با مسکو برقرار کنیم. وی افزود: اسناد همکاری راهبردی می تواند افق روابط را در طول 20 سال مشخص کند. ما در تلاش هستیم تا حجم روابط تجاری با روسیه را افزایش دهیم و در این زمینه تلاش زیادی خواهیم کرد. رئیسی گفت: ما در تلاش برای رفع تحریم ها هستیم و امیدواریم این امر منجر به رفع تحریم ها شود. تهدید تحریم ها مانع پیشرفت ایران نخواهد شد. وی گفت: ما تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه در مبارزه با تروریسم داریم که می تواند زمینه ساز روابط مشترک باشد. پوتین گفت: از طرف من سلام و آرزوی بهترین ها را به رهبر معظم ایران برسانید. حضور و سخنرانی در جلسه عمومی دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و دیدار با فعالان اقتصادی روسیه از برنامه های اصلی این سفر دو روزه است.

رئیس جمهور که به دعوت همتای روس خود برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به روسیه سفر کرده بود ظهر دیروز وارد مسکو شد. وی و هیئت همراه در بدو ورود به فرودگاه ونکوا مسکو مورد استقبال نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه، رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه و ایگور مارگولف معاون وزیر امور خارجه قرار گرفتند. وی در مراسم استقبال، پس از خواندن سرود ملی دو کشور، رئیس واحد تشریفات مستقر در میدان خورشید را دید. دیدار با پوتین اولین برنامه این سفر دو روزه بود. وزرای امور خارجه، نفت و اقتصاد و وزرای دارایی رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

این اولین سفر سیزدهمین رئیس جمهور به روسیه در ششمین ماه ریاست جمهوری خود است. اما قبل از او، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در ماه اکتبر به روسیه سفر کرد. علی باقریکانی معاون وزیر امور خارجه نیز آبان و آذر امسال به مسکو سفر کرد. حفاری ها که جانشین سیدعباس عراقچی شده بودند نیز در همین سمت پروژه احیای مذاکرات برجام را از وی تحویل گرفتند و در دور هفتم و هشتم پاییز امسال در وین ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشتند. سفر باقری به مسکو با توجه به این مسئولیت و همچنین فاصله زمانی کوتاه سفر به مسکو تا سفرهای اروپایی، سفری در راستای مذاکرات بردامی با روسیه محسوب می شود. در مذاکرات احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌ویژه پس از دور هفتم ریاست جمهوری، روسیه عملاً بیشترین حضور رسانه‌ای در حمایت از آژانس را داشت و خوش‌بینانه‌ترین چشم‌انداز برای احیای توافق هسته‌ای بود. رویکرد روسیه در این زمینه به ویژه بر این موضوع متمرکز است که با مخالفت ایران با حضور آمریکا در کنار 1+5 در مذاکرات احیای شورای امنیت سازمان ملل، قبل از بازگشت آمریکا به توافق، مذاکرات در دو بخش انجام خواهد شد. بازیگران برجام بدون ایران در حال مذاکره با آمریکا هستند. نزدیکی اروپایی ها به ایالات متحده و رویکرد آرام چین، در کنار تداوم تعامل ایران با روسیه، این تصور را ایجاد می کند که در جلسات بدون ایران، روس ها مواضع ایران را دنبال می کنند.

از سوی دیگر، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مهرماه برای گفت و گو با همتای خود و وزیر دفاع روسیه عازم مسکو شد. در همین راستا، روز سه شنبه، یک روز قبل از سفر رئیس جمهور، رسانه های روسیه از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین خبر دادند. به گزارش تاس به نقل از دفتر اطلاع رسانی ناوگان روسیه در اقیانوس آرام، ایران، روسیه و چین رزمایش مشترک دریایی برگزار خواهند کرد. اما زمان این تمرین ذکر نشده است. به گزارش سرویس اطلاع رسانی ناوگان اقیانوس آرام، این ناوگان متشکل از ناو موشکی ناخیموف واریاگ، ناو بزرگ ضد زیردریایی آدمیرال تریبوتز و نفتکش بزرگ بوریس بوتوکا در حال حاضر در بندر چابهار در جنوب ایران لنگر انداخته است. هیئت رسمی نیروی دریایی روسیه نیز قرار است در کنفرانسی در بندر چابهار برای برنامه ریزی رزمایش مشترک دریایی بین ناوهای ایرانی، روسی و چینی شرکت کند. به گزارش تاس، ناوگان اقیانوس آرام چند روز قبل از آغاز سال برای آغاز ماموریت خود بندر ولادی وستوک را ترک کرد و طی آن قرار است در چند رزمایش دریایی شرکت کند. این سه کشور پیش از این تمرینات مشابهی را در پاییز 1998 در اقیانوس هند انجام داده بودند.

حسن روحانی رئیس جمهور در دو دوره ریاست جمهوری خود چهار بار به روسیه سفر کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت وی نیز در طول هشت سال ریاست جمهوری خود 33 بار به روسیه سفر کرده است. ظریف البته در بهار سال جاری و در ماه‌های پایانی وزارت خارجه‌اش در بیانیه‌ای که قرار نبود منتشر شود، به شدت از رویکرد روسیه در قبال ایران به‌ویژه در حوزه مذاکرات احیا انتقاد کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران را به تعامل با غرب متهم کرد. وزیر امور خارجه سابق اخیرا در توییتی از تیم مذاکره کننده فعلی برجام حمایت کرد. اراکچی در پستی مشابه اینستاگرامی از تیم جایگزین تیمش حمایت کرد و برای آنها آرزوی موفقیت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید