کریمی قدوسی: مذاکرات دولت برای احیای برجام از سر گرفته شد/ آژانس و آمریکا توافق کردند پرونده PMD را ببندند و سرمایه‌گذاری‌های ایران را حفظ کنند/ گفتند رسمی نکن

کریمی قدوسی: مذاکرات دولت برای احیای برجام از سر گرفته شد/ آژانس و آمریکا توافق کردند پرونده PMD را ببندند و سرمایه‌گذاری‌های ایران را حفظ کنند/ گفتند رسمی نکن

بر اساس آنچه در اردن گفته شد، اروپایی ها و آمریکایی ها به برجام باز خواهند گشت. این روزها گفت وگوی ایران و 1+4 باز می شود و در صورت نهایی شدن، آمریکایی ها در امضای مجدد مشارکت خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی درباره آینده برجام گفت: رئیس جمهور آمریکا گفت برجام مرده است. در مجموع، جمهوری اسلامی در چارچوب خود نه تنها در موضوع برجام، بلکه در هیچ موضوعی پای مذاکره را نمی بندد، زیرا منطق جمهوری اسلامی شنیده و منطق شیرین است. ما در همه زمینه ها آماده مذاکره با کشورهایی هستیم که دارای جایگاه رسمی هستند، البته به جز رژیم صهیونیستی. فقط این رژیم یک استثناست. ما آماده مذاکره با آمریکا در چارچوب هسته ای هستیم.

جواد کریمی قدوسی در گفتگو با خبرنگار عصر ایران اظهار داشت: نشست اخیر در اردن نشان می دهد که مذاکرات برجام به پایان نرسیده است، دولت قصد ارائه پرونده برجام را ندارد و قصد ادامه دارد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها بعد از شورش مجازات می شوند; اروپایی‌ها تنبیه شدند، فکر می‌کردند این آشفتگی آنها را گرم می‌کند تا در مذاکرات چانه بزنند، رسما اعلام کردند که ایران باید تسلیم خواسته‌های هسته‌ای آنها شود، دیدند هیچ اتفاقی نیفتاد و حالا امتیازات بیشتری می‌دهند. مشکلات آنها را حل کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: به طور کلی دو موضوع در خصوص مذاکرات برجام باقی مانده است. بقیه با اروپایی ها و آمریکایی ها مذاکره می شود. فایل PMD را ببندید [PMD ابعاد احتمالی نظامی فعالیت هسته ای] و ادعای آژانس در این زمینه و سوال امنیت سرمایه گذاری های خارجی که بعد از توافق وارد ایران می شود که تا پایان برنامه خود آنجا خواهند بود و در صورت نقض توافق، دیگر نخواهند رفت. این دو مشکلی بود که باقی ماند و اروپایی ها و آمریکایی ها تقریباً برای حل این دو مشکل چراغ سبز نشان دادند. یعنی آژانس گفت پرونده را حل می کنیم و می بندیم. آمریکایی‌ها هم گفتند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی را حفظ می‌کنند، اما به ما گفتند که آن را رسمی نکنیم.

وی تاکید کرد: قرار بود جنگ ترکیبی بعد از توافق انجام شود. یعنی بعد از اینکه ما را با انرژی هسته‌ای بخوابانند، دوباره برمی‌گردند و نقض حقوق بشر را مبنای خود قرار می‌دهند و به سمت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و موشک‌ها و منطقه می‌روند. قبل از ایجاد اختلال انجام نشده است. بعد از شورش دستشان خالی است یعنی هر چه داشتند و نداشتند در میدان گذاشتند و شکست خوردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: معتقدم اروپایی ها و آمریکایی ها با توجه به آنچه در اردن گفته شد به برجام باز خواهند گشت. این روزها گفت وگوی ایران و 1+4 باز می شود و در صورت نهایی شدن، آمریکایی ها می توانند در امضای مجدد شرکت کنند. اراده دولت احیای برجام است و آنها هم شرایط ما را می پذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید