کسانی که منافعشان بر اساس حذف ارز ترجیحی بود با حذف مخالفت کردند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان خاندوزی در همایش «مدیریت مردم در گفتمان عدالت و جمهوری» که صبح امروز (دوشنبه 30 خرداد) در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان مفهوم ملی گفت: اقتصاد بسیار آماده مصادره است. وی بیان کرد: از دیدگاه اقتصاد سرمایه داری چون آزادی آنقدر برای مردم وجود دارد که هرکسی می تواند هر شرکتی را راه اندازی کند یا هر سهمی را که می خواهد بخرد، می تواند ادعا کند که اقتصاد مردمی ایجاد کرده است. از سوی دیگر، از دیدگاه سوسیالیستی، از آنجایی که همه دارای حداقل درآمد یا حتی مالکیت خرد هستند، می توانند ادعا کنند که اقتصاد مردمی است.

وی افزود: اما در ایران بر اساس آموزه های اسلامی و دستور اقتصادی قانون اساسی می توان مدعی جنبه جداگانه ای از اقتصاد ملی شد.

وزیر اقتصاد گفت: با یک تعریف ساده هر چه بیشتر برای دسترسی مردم به کالاهای اقتصادی، دوم امکان تولید و تجارت و سوم به رفاه مردم می‌رویم، می‌توان گفت که اقتصاد ما بیشتر است پس ما با دو سر طیف اقتصاد مردمی یا غیرمردمی مواجه نیستیم، بلکه درجات اقتصاد را کم و بیش محبوب می بینیم.

هندوزی گفت: اگر به قرن گذشته نگاه کنیم، به نظر می رسد چه در دوره پهلوی اول و چه در دوره پهلوی دوم که عمدتاً دیدگاه ها و رویکردهایی به دولت شبه صنعتی مدرن متمرکز بر نفت وجود داشت، نتوانستیم به یک اقتصاد مردمی دست پیدا کنیم. در سال‌های پس از آن: «انقلاب در دوران اقتصاد ملی ما در حال دور شدن هستیم.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب فرصت های بیشتری برای دسترسی مردم به منابع، تجارت و دسترسی همگانی به رونق اقتصادی فراهم شد، ادامه داد: در برخی از این سال ها تا حدودی توانسته ایم به این مدل نزدیک شویم. اما از دهه 1370 به بعد کمی فاصله گرفتیم و از مولفه هایی که در حال تبدیل شدن به اقتصاد مردمی بود فاصله گرفتیم.

وی با اشاره به برخی از جریانات در حوزه نفت، کشاورزی، صنعت، بانک و امثال آن تصریح کرد: به نظر می رسد این جریان ها خارج از دولت هستند یا حتی متعلق به بخش دولتی نیستند اما هنوز مورد استقبال مردم قرار نگرفته اند. به عنوان مثال، بخشی از واردات کالاهای اساسی ما که خارج از شرکت دولتی (DTC) و از بخش خصوصی وارد می شود، عملاً نقش مردم در تجارت و تولید را نشان نمی دهد و به نوعی از طریق انحصار حمایت می شود. .

وزیر اقتصاد تاکید کرد: این انحصارها در زنجیره بعد از واردات کالاهای اساسی در حوزه توزیع و فروش نیز دیده می شود و اجازه ورود مردم به این روابط را نمی دهد.

هندوزی گفت: در حوزه بانکی به نظر می رسد جذب سپرده و ارائه تسهیلات از بانک های خصوصی هستیم اما در واقع بیشتر این تسهیلات زیر نظر روابط عمومی نیست و بدون نظم نهادهای نظارتی انجام می شود. بنابراین، اقتصاد مردمی پیچیده تر از تعاملات دولت با بخش خصوصی است. به نظر می رسد هیچ نشانه ای از دولت وجود ندارد، اما ما شاهد اشکال دیگری از عدم دسترسی به مردم، فعالان اقتصادی و کارآفرینان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام اقتصادی برای ما مطلوب است تا اقتصاد مردمی شود، خاطرنشان کرد: تا پایان دهه 90 به جایگاهی در اقتصاد رسیده بودیم که بسیاری از نهادها نمی توانستند در آن نقش داشته باشند. بخش هایی که به ظاهر یا در واقع غیردولتی بودند نیز تحت تأثیر مستعمرات سودگرای انحصاری بودند و راهی برای فرار به اقتصادی نداشتند که بن بست را بشکند.

هندوزی گفت که دولت سیزدهم به گونه ای روی کار آمد که می توانست چشم انداز مستعمرات را برای همیشه معکوس کند و دور باطل قبلی را تکرار نکند. این بار نیاز به شکل جدیدی از نفع شخصی داشت.

با تاکید بر اینکه اگر سبک قبلی تکرار شود، وزیر اقتصاد با اقتصاد نفتی آسیب پذیر و ناپایدار مواجه می شود. تا پایان اسفند سال گذشته ثبات اقتصادی در دستور کار قرار داشت.

هندوزی به حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال جدید اشاره و تصریح کرد: این اقدام در راستای حذف تصور قبلی از روابط بود که تغییر دادیم. عده ای که در این سال ها وزن اضافه کرده اند به وزیری گفته اند که نمی شود ارز را گرفت. اگر هم انجام دهید موفق نمی شوید و به مسیر قبلی باز می گردید.

وی افزود: برای ما مهم نیست که این جریانی که نظام منافعش با حذف ارز ترجیحی در خطر است مقاومت کند، بلکه مهم این است که فضای نخبگانی با این همراه باشد. توضیح می دهد، اما اصل طرح تغییر است و اتفاقا اکثریت جامعه که مخالف انحصار دولتی و خصوصی هستند با آن همراهی می کنند.

به گفته وزیر اقتصاد، لغو ارز ترجیحی با اقدامات پسینی و پیشینی ادامه خواهد یافت و نه تنها واردکننده انحصاری نخواهیم داشت، بلکه شرکت دولتی واردکننده کالاهای اساسی باید نقش دیگری ایفا کند.

هندوزی گفت: در برخی از جلسات ستاد اقتصادی دولت پیشنهادهایی برای افزایش سرمایه در گردش واردات کالاهای اساسی به دست ما می رسد. ما به وزرا می گوییم که این روش را اجرا کرده ایم تا یک شرکت دولتی انحصاری واردکننده کالاهای اساسی نداشته باشیم و هرکس بتواند کالاهای اساسی را با قیمت کمتر وارد کند، می تواند این کار را انجام دهد.

سخنگوی اقتصاد دولت در پاسخ به این سوال که در دولت سیزدهم به دنبال چه مدل اقتصادی هستید؟ وی گفت: الگوی ما مجموعه ای از اسناد به نام سند تحول است که با راهنمایی شخص رئیس جمهور تهیه شده و مانند گذشته مجموعه ای از پیشنهادات متنوع از سوی فعالان اقتصادی نیست. سبک ما در این دولت کاهش یا رفع آسیب پذیری هاست. مثلاً در بودجه، دولت آسیب پذیر بود، بنابراین به سمت حذف بودجه نفتی رفتیم.

وی با اشاره به دولت های قبلی که از تکان های اقتصادی درس نگرفته اند، گفت: ما در دهه 80 بیشترین نابسامانی های اقتصادی را داشتیم، اما پس از آن شاهد کمترین نرخ رشد اقتصادی و بالاترین تورم در دهه 90 بودیم. تا اواخر دهه 90، دولت یاد نگرفت که به مردم هزینه تحمیل نکند. رشد اقتصادی ما یک بار به بالای 10 درصد رسید، اما بلافاصله آن را از دست دادیم و به منفی بازگشتیم. یک بار شاهد تورم تک رقمی بودیم که بلافاصله از بین رفت. اولویت ما تکرار نشدن این اتفاقات است تا اولاً بحث تحریم ها حل شود و ثانیاً اگر دشمنی با کشور باشد، اقتصاد ما اینقدر آسیب پذیر نباشد.

وی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد نیز گفت: بر اساس قانون اساسی دولت نمی تواند پایه مالیاتی جدیدی ایجاد کند بلکه باید به تصویب مجلس برسد. در دولت قبل وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی اعلام کرد که مخالف مالیات بر عایدی سرمایه است اما در این دولت اعلام کردیم که این طرح در اسرع وقت اجرایی می شود.

به گفته هندوزی، فشار واسطه گری که در بازار مسکن و یا در بازار ارز و طلا شاهد هستیم، ناشی از عدم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است. از رئیس مجلس خواستم هر چه زودتر به مجلس بیاید و آن را تصویب کند. به محض اینکه دولت تصویب کند بلافاصله آن را اجرا می کند.

وزیر اقتصاد درباره نظارت وزارت اقتصاد بر بانک های خصوصی تصریح کرد: وزارت اقتصاد نقشی در نظارت بر بانک های خصوصی ندارد و تهیه و تنظیم بانک های خصوصی بر عهده بانک مرکزی و شورای پول است. مسئولیت مستقیم وزارت اقتصاد در حوزه بانک های دولتی یا تخصصی مانند کشاورزی، معدن و مسکن است.

وی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر از نظارت بر بانک های خصوصی غفلت کرده ایم، تاکید کرد: امیدواریم با افزایش اختیارات بانک مرکزی عملکرد و وضعیت بهتری در حوزه بانک های خصوصی داشته باشیم. در سفرهای روستایی یکی از گلایه های فعالان اقتصادی عدم توزیع متوازن تسهیلات طرح های عمرانی از سوی بانک هاست که نشان می دهد در توزیع مناطق ایجاد شده دسترسی متعادلی به تسهیلات بانکی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید