کسب 800 هزار نفر در اینستاگرام یا 11 میلیون نفر؟

کسب 800 هزار نفر در اینستاگرام یا 11 میلیون نفر؟

روز جدید مرکز آمار ایران در حالی وارد نود و هشتمین سال تاسیس خود می شود که اختلافات بر سر آمار همچنان ادامه دارد.

موضوع آمار هنوز در ایران موضوعی مبهم است. پیش از این مصوبه ای مبنی بر اینکه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران تنها قابل استناد است، تصویب شده بود، اما همین مصوبه در آستانه صدمین سالگرد تاسیس مرکز آمار ایران و مسئولین مورد تردید دولت سیزدهم قرار گرفت. در زمینه آمار تورم به آماری که توسط بانک مرکزی ارائه می شود اشاره می شود. در حال حاضر، در یک منطقه بسیار بحث برانگیز، یعنی. میزان ضرر و زیان کسب و کار اینترنتی، اختلاف بر سر آمار دوباره تند شد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران پیشتر در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین اعلام کرد: گزارش اتاق بازرگانی حاکی از زیان 80 هزار میلیارد تومانی واحدهای صنفی و اقتصادی در ماه گذشته است. به قطع و محدودیت اینترنت.

در عین حال وزیر ارتباطات و معاون وزیر صمت آمار اعلام شده از سهم پلتفرم های فیلتر شده را بسیار ناچیز توصیف کردند که مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گزارشی که در تیرماه 1400 منتشر شد، اعلام کرد: اکنون 78 درصد است. واحدهای تجارت الکترونیک، برای ارائه علاوه بر وب سایت، از شبکه های اجتماعی نیز برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده می کنند. علاوه بر این، 28 درصد از واحدهای تجارت الکترونیک از یک اپلیکیشن موبایل علاوه بر وب سایت برای بازاریابی کالا یا خدمات خود استفاده می کنند.

در این گزارش آمده است: بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط پرسشنامه، در بین شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف، اینستاگرام با ۸۳ درصد بیشترین سهم استفاده را در بین واحدهای تجارت الکترونیک دارد.

پس از اینستاگرام، واتس اپ 53 درصد، تلگرام 43 درصد، وبلاگ و فیس بوک 8 درصد، پیام رسان سروش 5 درصد، پیام رسان ایتا، بله، گپ 3، IGP 2 درصد و سیگنال 1 درصد در استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف تجارت الکترونیک. واحدها ایجاد کرده اند

آمار دقیق نیست

اما اکنون وزیر ارتباطات با اشاره به نگرانی‌ها از به خطر افتادن کسب‌وکارهای اینترنتی و آمارهای متناقض از تعداد کسب‌وکارهای در معرض خطر، گفت: برای ما حتی یک کسب‌وکار که این روزها تحت تأثیر راهکارهای امنیتی قرار می‌گیرد، مهم است، اما ارقام مطرح شده در مورد تأثیر آن تأثیرگذار است. از زمان بسته شدن پلتفرم، فرد خارجی متخصص اقتصاد دیجیتال نیست و لازم است نهادهای ذیربط در این مورد ارزیابی دقیقی داشته باشند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان های سراسر کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در یک سال اخیر اظهار داشت: تمام تلاش ما در یک سال گذشته بوده است. به منظور افزایش کیفیت زیرساخت های ارتباطی کشور، توسعه دولت هوشمند بر تسریع توسعه صنعت فضایی، هوشمندسازی شبکه پستی، تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال و در نتیجه دستاوردهای مهم متمرکز بود. ساخته شده است که باید برای مردم توضیح داده شود.

از 800 هزار تا 11 میلیون!

اتاق بازرگانی و فعالان فضای مجازی و شرکت های نوپا و مراکز تحقیقاتی مانند پژوهشکده بتا با ارائه آمار 9 تا 11 میلیون کسب و کار متصل به اینستاگرام و از گردش مالی 18 تا 32 هزار میلیارد تومانی در این زمینه صحبت می کنند. سکو. اما از سوی دیگر معاون وزیر صمت معتقد است که تجارت الکترونیک و تجارت مجازی در کشور سالانه حداقل یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان فروش دارد و صدها شعبه دارد و کسب و کارهایی که در اینستاگرام بوده اند کمتر از 3 مورد را نشان می دهند. درصد از این تعداد بودند. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تتا) نیز در همین زمینه می گوید: تخمین زده می شود بین 300 تا 350 هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین 600 تا 800 هزار شغل را شامل می شود.

در چنین شرایطی که هنوز آمار روشنی از میزان خسارت، تعداد فعالان کسب و کار مجازی و… وجود ندارد، دولت صحبت از کمک به کسبه های آسیب دیده دارد. مشخص نیست این حمایت چگونه انجام می شود و مبنای محاسبه زیان چه کسانی است. این سوال بزرگی است که پیش روی سیاستمداران است.

دیدگاهتان را بنویسید