کسری بودجه 400 هزار میلیاردی از کجا تامین می شود؟

کسری بودجه 400 هزار میلیاردی از کجا تامین می شود؟

دولت می گوید گزینه افزایش قیمت بنزین روی میز نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کسری 400 هزار میلیارد تومانی بودجه امسال خبر داد و گفت: با عدم تعادل بودجه انتظار داریم دولت در بودجه سال آینده پیش بینی های خوبی در نظر بگیرد تا بتوانیم این بودجه را مدیریت کنیم. کمبود. پورابراهیمی طبق نظر مجلس به این «مفادات خوب» اشاره نکرد، اما گمانه‌زنی‌هایی در فضای رسانه‌ای مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای پوشش کسری بودجه ظاهر شد. گمانه‌زنی‌هایی که همگی «تکذیب» شدند.

به عنوان مثال، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: «تاکنون بحثی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی (برق، گاز، آب، نفت، بنزین و گازوئیل) در کشور مطرح نشده است. بودجه 1402.”

به گفته رحیمی مظفری، «اگر تصمیم بر این است که توزیع عادلانه سرانه انرژی در کشور صورت گیرد، باید انقلابی در حوزه اقتصاد انرژی صورت گیرد که کار بسیار سختی است. البته این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر عدالت انرژی را فقط به یکی از حامل های انرژی فشار دهیم، ممکن است در آن زمینه موفق شویم، اما این مسیر می تواند به سایر حامل های انرژی نیز منتقل شود که مشکل ساز خواهد شد. به خودی خود.”
بر اساس آخرین آمار منتشر شده مصرف روزانه بنزین با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 111 میلیون لیتر رسید. به گفته مسئولان مصرف بنزین کشور، در گذشته این اعداد تنها در برخی از روزهای شلوغ فصل تابستان به دست می آمد، اما ثبت این اعداد در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین شهری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، بی سابقه است. تنها سالی است که برخلاف سال گذشته مصرف در زمستان کاهش نیافته است.

این آمار به برخی شایعات مبنی بر تغییر قیمت بنزین توسط دولت برای حفظ تعادل بین تولید و مصرف دامن زده است. از یک سو برای کنترل مصرف و از سوی دیگر کسری بودجه باید کاهش یابد. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با این حال گفت: «در خصوص تغییر سهمیه، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تصمیمی گرفته نشده است و این موضوعات مطرح نیست».

اما اگر گزینه «شوک درمانی» و افزایش قیمت حامل های انرژی روی میز دولت نباشد; گزینه جایگزین برای پوشش کسری بودجه چیست؟ این سوال را از سه کارشناس اقتصادی پرسیدیم.

همیشه در ماه های پایانی سال شاهد اصلاح بودجه هستیم

عزت الله یوسفیان ملا نماینده دوره دهم مجلس در این باره به «اعتماد» گفت: دولت ها در 43 سال گذشته همواره در ایران با کسری بودجه مواجه بوده اند و این موضوع نه برای امسال، نه سال قبل و نه برای سال آینده است. . به خصوص در دهه 90 در ماه های آبان و آذر دغدغه اصلی دولت ها پرداخت حقوق کارکنان خود در فروردین ماه بود و معمولاً در ماه های پایانی سال شاهد اصلاح بودجه هستیم.

یوسفیان مولا همچنین گفت: بودجه به دو بخش عمرانی (راهسازی، ساخت و ساز سدها و …) و بودجه جاری (حقوق کارکنان، هزینه های جاری و آبونمان و …) تقسیم می شود که معمولاً کسری ها در سال جاری ایجاد می شود. بخش بودجه و در حالی که بخش ساخت و ساز خاموش است. اما قسمت مربوط به بودجه جاری زبان دارد و باید در پایان هر ماه حقوق و مزایای کارکنان دولت پرداخت شود.

برای پوشش کسری ها بودجه عمرانی از بودجه جاری هزینه می شود

این نماینده مجلس با اشاره به کسری بودجه 300 تا 400 همتای دولت در سال 1401 خاطرنشان کرد: به طور معمول در معاونت اصلاح بودجه بودجه مربوط به ساخت و ساز به اداره فعلی منتقل و در آنجا استفاده می شود. اصولاً بودجه احمقانه را به رئیس مجلس می دهند و در بیشتر مواقع دولت دو راه دارد: یا می تواند با مجوز مجلس از خزانه و بانک مرکزی استقراض کند یا قانون بودجه 1401 را از ساختمان به مجلس منتقل کند. فعلی از طریق اصلاحیه آن.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در سال 1402 نیز افزود: مردم و اقتصاد کشور دیگر تحمل افزایش قیمت را ندارند. از آنجایی که افزایش سوخت در ایران منشا گرانی هاست و در صورت اتخاذ چنین تصمیمی مشکلات زیادی برای کشور به وجود می آید و بعید است که دولت در سال 1402 این سیاست را اجرا کند.

افزایش قیمت بنزین در سال جدید دور از انتظار است

یوسفیان ملا تصریح کرد: متأسفانه برخی از اقدامات سال های اخیر در حوزه بنزین به صورت ناگهانی انجام شد که تعجب همگان را برانگیخت و کشور را با مشکل مواجه کرد، اما همه دولت ها در تلاش هستند تا افزایش قیمت در حوزه بنزین را کاهش دهند. دور باشید و نگیرید اما نکته اینجاست که در سال 1401 با حذف برخی یارانه های ارزی و لغو دلار 4200 تومانی و نیم دلاری با قیمت های عجیب و غریب و عجیبی مواجه شدیم و امروز دوباره شاهد این سیاست با یک نرخ جدیدتر 28500 تومان اعمال شده که هنوز حدود 12 هزار تومان با ارز آزاد فاصله دارد.

وی افزود: دولت هنوز نتوانسته مشکلات ناشی از گرانی ارز را جبران کند و هرگونه افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش قیمت در همه حوزه ها خواهد شد.

دولت کشور را گران اداره می کند

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: دولت باید هزینه های غیرضروری خود را در زمینه تامین کسری بودجه دولت کاهش دهد. وی در این خصوص به «اعتماد» گفته است که دولت کشور را گران اداره می کند. ده ها پژوهشکده در کشور وجود دارد که کارایی لازم را ندارند و فقط یک مغازه هستند. نمونه آن پژوهشکده نهاد ریاست جمهوری است که در اواخر دولت احمدی نژاد موسسه دیگری به نام موسسه نیاوران را که مربوط به سازمان برنامه و بودجه است به نهاد ریاست جمهوری واگذار کرد و در دولت روحانی موسسه Forsyth توسط برنامه – سازمان بودجه تاسیس شد. بنابراین راه حل کاهش کسری بودجه حذف هزینه های غیرضروری است.

تنها در قم 7 دانشگاه دولتی وجود دارد

وی ادامه داد: در هر استانی یک دانشگاه دولتی کافی است اما به عنوان مثال در شهری مانند قم هفت دانشگاه دولتی وجود دارد. یا شهری مثل گرمسار دو دانشگاه دولتی دارد و این یعنی گسترش کارخانه صدور گواهینامه در کشور. تنها راه خروج دولت از کسری بودجه کاهش هزینه های غیرضروری و صرفه جویی در منابع است تا دارایی های دولت مولد شود زیرا دولت ایران بعد از دولت نروژ ثروتمندترین دولت روی کره زمین است و سوال اینجاست که چرا آیا آنها آن دارایی ها را نمی فروشند؟

پازوکی اضافه کرد: مورد دیگر این است که در شهرهای بزرگ نیازی به خانه های نهادی نیست، اما نهادهایی هستند که این خانه های نهادی را دارند. تا زمانی که مجبور شوند آن خانه ها را بفروشند تا بخشی از کسری بودجه را جبران کنند.

هر گونه افزایش قیمت بنزین ناپخته است

قدرت الله اماموردی، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز معتقد است; نکته مهم در بخش افزایش قیمت بنزین در مورد حساسیت اجتماعی است که در جامعه گسترش یافته و شاهد مسائل و مشکلات مختلفی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال 2018 بوده ایم. با توجه به تحولات اخیر در کشور، هرگونه افزایش قیمت در میدان بنزین نابالغ است

وی افزود: در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 100 میلیون لیتر است و اگر پیش بینی شود قیمت بنزین آزاد از 3 هزار تومان به 5 هزار تومان افزایش یابد و 2 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد. ، این منابع روزانه حدود 200 میلیارد تومان بیشتر از قبل خواهد شد. البته بعید است که این افزایش قیمت بنزین اتفاق بیفتد، زیرا کسری بودجه سال آینده را جبران نخواهد کرد.

اماموردی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تنها راه حل موجود برای رفع کسری بودجه تعامل با سایر کشورها است تا بتوانند ارز نفتی ایران یا دلارهای نفتی بلوکه شده در بانک های خارجی را وارد کشور کنند. علاوه بر این، هرگونه کسری بودجه در کشور منجر به افزایش نقدینگی و افزایش حجم پول می شود و تاریخ تکراری تورم را به دنبال دارد که متاسفانه هر ساله اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید