کشتی شکسته ای که راز 3000 ساله را فاش می کند/عکس

کشتی شکسته ای که راز 3000 ساله را فاش می کند/عکس

در سال 1320 قبل از میلاد، یک کشتی مملو از مس و قلع، دو فلز ضروری برای تولید برنز با فناوری پیشرفته در آن دوران، سفر دریایی خود را از حیفای کنونی آغاز کرد. این کشتی در طوفان غرق شد و زمانی که در حفاری‌ها در سال 1982 کشف شد، به بزرگترین مجموعه فلزات عصر برنز کار نشده و بهترین گنجینه بین‌المللی باستان‌شناسی دریایی تبدیل شد.

کشتی غرق شده ای که رازی 3000 ساله را فاش می کند

مطالعه جدیدی با عنوان کشتی غرق شده برج ثور نشان می دهد که در حالی که دو سوم قلع محموله کشتی از کوه توروس در امپراتوری هیتی، ترکیه مدرن می آمد، یک سوم آن در هزاران کیلومتر دورتر در ازبکستان استخراج شده است. خوب.

نویسندگان این مطالعه گفتند که منشا مواد کشتی سیستم پیچیده ای از مسیرهای تجاری را نشان می دهد که صدها تن مواد را هزاران کیلومتر به بازارهای چندفرهنگی در مدیترانه منتقل می کرد.

پس از سال ها تحقیق، پیشرفت در تجزیه و تحلیل ژئوشیمیایی به محققان این امکان را داد تا تعیین کنند که قلع کشتی (حدود یک سوم آن) از معادن باستانی در ازبکستان کنونی، هزاران مایل دورتر از محل غرق شدن کشتی، به دست آمده است. به گفته محققان، این کشف نشان می دهد که شبکه های تجاری پیچیده از اواخر عصر برنز در آسیای مرکزی و مدیترانه وجود داشته است.

کشتی غرق شده ای که رازی 3000 ساله را فاش می کند

مایکل فراچتی، نویسنده این مطالعه و باستان شناس دانشگاه واشنگتن می گوید: معدنچیان به شبکه های بین المللی گسترده دسترسی داشتند و – از طریق تجارت زمینی و سایر اشکال اتصال – می توانستند این کالاهای مهم را در فواصل طولانی به مدیترانه منتقل کنند.

محدوده جغرافیایی بین معدن موستون در ازبکستان و ایران و بین النهرین ترکیبی از مسیرهای صعب العبور، کوهستانی و ناهموار است و بدون شک حمل صدها تن فلز گرانبها را با وجود راهزنان احتمالی با مشکل مواجه کرده است.

فراچتی می‌گوید: «جالب است بدانید که یک سیستم تجاری چندفرهنگی، چند منطقه‌ای و چند بعدی، مبادله قلع اوراسیا را در اواخر عصر برنز پایه‌گذاری کرد. فراچتی می‌گوید: «آنچه بر رمز و راز این کشف می‌افزاید این واقعیت است که صنعت معدن ظاهراً توسط جوامع محلی کوچک کارگران آزاد اداره می‌شد که خارج از کنترل پادشاهان، امپراتورها و سازمان‌های سیاسی بر بازار خود مذاکره می‌کردند.

او می‌گوید: «برای اینکه بفهمید چه خبر است، باید بگویید که این میزان تجارت معادل تمام درآمدی است که ایالات متحده آمریکا از حلقه‌های نفتی در حیاط خلوت کوچک خود در کانزاس به دست می‌آورد.

زمانی که کشتی اولوبرون در دهه 1980 کشف شد، کارشناسان سردرگم شدند. آنها نمی دانستند فلزات داخل کشتی از کجا آمده است. اما در دهه 1990، برای اولین بار با استفاده از ایزوتوپ های قلع، آنها توانستند بفهمند قلع موجود در اشیاء باستانی از کجا آمده است. پیشرفت‌های این فناوری در سال‌های اخیر به محققان این امکان را داده است که از ترکیب شیمیایی منحصر به فرد اشیاء باستانی برای شناسایی آثار قلع در معادن خاص استفاده کنند.

ترکیب ایزوتوپی قلع موجود در کشتی اولوبرون با ترکیب ایزوتوپی قلع در سراسر جهان مقایسه شد و نتایج نشان داد که یک سوم فلز موجود در کشتی از معدن موستون در ازبکستان کنونی به دست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید