کشت سورگوم در کوم


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839618

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم اعلام کرد؛

معاون وزیر جهاد کشاورزی قم از کشت غلات و سورگوم علوفه ای در کوم خبر داد و گفت: در حال انجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کوم در گفتگو با خبرنگار کوم فردا اظهار داشت: محصولات کشاورزی بهاره کوم به دو دسته بهاره و تابستانه عمدتاً در بهار و تابستان و تابستان تقسیم می شود. ذرت کشت می شود.

وی افزود: صیفی جات هنوز به فصل برداشت نرسیده است، اما کشت بهاره، صیفی جات مختلف از جمله خربزه، هندوانه و خربزه و همچنین کشت پنبه با صیفی جات یا مزارع جداگانه و همچنین کشت چغندر علوفه ای وجود دارد. یکی از محصولات کشاورزی بهاره در استان کوم است.

سلام خاطرنشان کرد: ذرت بهاره نیز در اواخر بهار در زمینی به مساحت سیصد هکتار به مقدار بسیار کم کشت می شود. ذرت کوم بیشتر تابستانه است و در ابتدای تابستان ذرت در حدود دو هزار هکتار کشت می شود.

معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی کوم گفت: کشت جدیدی که در استان کوم در حال انجام است، کشت سورگوم است که در آینده با آن مواجه خواهیم شد. به همین دلیل در حال توسعه کشت سورگوم سازگار با اقلیم ایران در استان قم هستیم.

وی ادامه داد: برنامه کشت سورگوم و علوفه را از پانصد تا هزار هکتار در نظر داریم، سطح زیرکشت چغندر حدود دویست هکتار، پنبه حدود پانصد هکتار، ذرت بهاره حدود صد هکتار، صیفی جات از جمله هندوانه، خربزه و خربزه حدود «هزار و دویست هکتار، ذرت صیفی حدود دو هزار هکتار است.

سلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه محصولات استان کوم آبی است و از طرفی منابع آبی محدودی داریم، میزان کشت بهاره در کوم تقریبا ثابت است و کشاورز نمی تواند سطح زیر کشت را افزایش دهد، هرچند می توان آنها را افزایش داد. از نظر آماری متنوع است بسته به وضعیت بازار سطح زیر کشت باید متفاوت باشد و برای یک سال مثلاً کشت پنبه افزایش یابد و سطح زیر کشت صیفی جات کاهش یابد و بالعکس.

معاون بهبود نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برخی از محصولات کشاورزی کوم برای مصرف داخلی استان کافی است و برخی دیگر کافی نیست. صادراتی هم دارد اما تولید هندوانه و خربزه زیاد نیست و فقط برای مصرف در استان است و گاهی به خارج از استان وارد می شود.

وی گفت: محصولاتی مانند پنبه که محصول تبدیلی است و باید برای استفاده به کارخانه ها فرستاده شود، زیرا در استان کوم کارخانه ریسندگی وجود ندارد، معمولاً محصول ذرت در استان کوم مصرف می شود، چرا که طبق گفته دامداری های متعددی وجود دارد. در کوم مصرف علوفه در کوم بسیار زیاد است و بخشی از آن به خارج از استان تحویل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید