کشت قراردادی؛ آرزوی دیرینه به حقیقت پیوست / امسال کشاورزان آسوده اند


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820887

آغاز طرح گمشده کشاورزی متعارف در کشاورزی ایران به ویژه برنج، موجی از امید را در دل شالیکاران استان های شمالی برای سالی پربرکت و پر استرس ایجاد کرده است. این طرح برای بازگرداندن آرامش به بازار برنج با تهیه کودها و سموم مورد نیاز کشاورز در زمان کشت، خرید به قیمت روز در زمان برداشت و کوتاه کردن دست دلالان بازار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ در سفر ماهان مهاجر وزیر جهاد کشاورزی به مازندران و در پی برگزاری اولین مراسم کشت مکانیزه برنج کشور در شهرستان آمل از موافقت با کشت برنج در استان های شمالی کشور خبر داد.
به گفته وی، طرح قراردادی کشت در سال برداشت آتی در 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های شمالی اجرا می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این راستا مواد اولیه کشت برنج مانند بذر، کود، سموم شیمیایی، حفاظت بیمه ای و حتی مشاوره فنی به کشاورزان ارائه می شود. آنها خریداری می شوند و هزینه از محصولی که در حال حاضر فروخته می شود کسر می شود.
بر اساس این گزارش، کشاورز با اجرای طرح کشت پیمانی، دیگر دغدغه مالی نداشته و حتی در زمانی که قدرت تامین نقدینگی و مشارکت نداشته باشد، می تواند به راحتی کار خود را آغاز کند.

شخم زدن در 91 درصد از شالیزارهای مازندران
علی محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت شالیزارهای مازندران، گفت: است. حدود 91 درصد از زمین
وی افزود: ساخت خزانه در 186 هزار هکتار یعنی حدود 87 درصد از اراضی استان انجام شد.
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: کاشت در حدود 185 هزار هکتار یعنی کاشت صورت گرفته است. حدود 86 درصد از اراضی استان.
این مسئول ادامه داد: حدود یک هزار و 29 تن بذر اصلاح شده در استان توزیع شد.

افزایش اعتماد کشاورزان با اجرای کشت قراردادی
رمضانی گفت: خوشبختانه با توجه به سیاست دولت برای حمایت از کشاورزان، کشاورزی قراردادی در دستور کار امسال قرار دارد تا اعتماد کشاورزان در زمان تولید افزایش یابد و نوسانات بازار کمترین اثرات منفی را برای کشاورزان داشته باشد.
وی گفت: در این راستا دولت در فصل زراعی به کشاورز کود، سم و سایر ملزومات می دهد اما پس از پایان فصل برداشت و هنگام خرید برنج، این اقلام را با کشاورز محاسبه می کند.
رئیس اداره جهاد برنج مازندران گفت: در زمان خرید محصول نمایندگانی هستند که برنج را به قیمت روز از کشاورز خریداری می کنند و پس از محاسبه میزان، میزان کود و فاکتور سم و سایر خدمات ارائه شده به کشاورز کشاورز، کل مبلغ را حذف کند و این طرح مراقبت سالانه کشاورز را از بین خواهد برد.

پیش بینی کشت مکانیزه در 150 هزار هکتار از اراضی مازندران در سال جاری
این مقام مسئول با اشاره به کشت مکانیزه در 130 هزار هکتار از اراضی استان در سال 1400، افزود: پیش بینی ما این است که امسال در حدود 140 تا 150 هزار هکتار از اراضی استان کشت مکانیزه انجام شود.
رمضانی گفت: علاقه کشاورزان به کشاورزی مکانیزه بیشتر از کشاورزی سنتی است.
وی خاطرنشان کرد: در کشت سنتی تعداد نهال در واحد سطح حداکثر 170 هزار بوته است، اما در کشت مکانیزه این تعداد حدود 220 هزار بوته است و لمس این تفاوت توسط کشاورزان در سال های اخیر استقبال آنها را افزایش داده است.
رئیس اداره جهاد برنج مازندران تاکید کرد: کشاورزانی که قصد استفاده از طرح کشت پیمانی را دارند به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند تا این مراکز در سامانه ثبت نام و در سامانه معرفی شوند.تعاونی روستایی کود، سم، بذر و حتی بیمه بدون پرداخت وجه و تمامی این هزینه ها در زمان خرید محصول از کشاورز اخذ می شود.

حذف تجار از بازار از طریق اعمال کشت قراردادی امکان پذیر است
این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به گرانی برخی کودها، مصرف برخی کودها در شالیزارها به حداقل رسیده است و دولت برای کنترل وضعیت، قیمت کودهای فسفاته را 45 درصد کاهش داده تا تولید برنج به حداکثر خود برسد. کیفیت . . “به آرامی
رمضانی گفت: طرح کشت قراردادی بهترین اقدامی بود که کشاورزان سال ها منتظر آن بودند و در این طرح ضمن حمایت از کشاورزان و تامین کود و سم در زمان کشت، محصول به قیمت روز نیز توسط کشاورز خریداری می شود.
وی افزود: با اجرای این طرح تجار از بازار برنج کنار گذاشته می شوند و قیمت برنج نیز کنترل می شود.

ما نگران کاهش ارقام محلی نیستیم
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سوال که آیا سیاست افزایش کشت بذرهای پرمحصول آسیبی به تولید برنج بومی استان نمی رساند یا خیر؟ وی گفت: سال گذشته کشت ارقام پرمحصول در مازندران حدود 60 هزار هکتار و ارقام بومی حدود 150 هزار هکتار بود که امسال این رقم در نهایت به 65 هزار هکتار می رسد.
این مقام مسئول افزود: جایگزینی بازار برنج در دست عرضه و تقاضا است و نگران نیستیم که ارقام بومی ما با افزایش محصولات پرمحصول کم یا از بین برود؛ از سوی دیگر همه بذرهای محلی ما هستند. در پایگاه آمارگیری برنج استان ذخیره می شود و کشاورزان ما حتی اگر بخواهند از اولین برداشت محصول بکارند، در کشت دوم ارقام محلی را کشت کنند و آن این است که هیچ نگرانی از بابت کاهش نداریم، بومی و محلی نداریم و ارقام محلی استان
رمضانی گفت: خوشبختانه امسال تمام سدهای شرق استان آبگیری شده و به نظر می رسد امسال با مدیریت بهینه مصرف آب با مشکل کم آبی در این مناطق مواجه نشویم.

ورود شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی گامی موثر در جهت خودکفایی است
وی گفت: البته ورود شرکت های دانش بنیان در زمینه کشت برنج می تواند اثرات بسیار مفیدی در تولید و خودکفایی برنج داشته باشد.
رئیس برنج جهاد کشاورزی مازندران افزود: روز گذشته یکی از شرکت ها به نام حیا دانش بنیان دستگاه کاشت 4 ردیفه را در استان جانمایی کرد که با حمایت استانداری و توزیع تسهیلات برای رسیدن به تولید انبوه ساخته شد.
این مسئول بیان کرد: هم اکنون بیش از 3 هزار و 827 اصله نهال در استان وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 64 اصله واکر چهار ردیفه، 700 نهال شش ردیفه و 999 نهال شش ردیفه هستند. البته برخی از کشاورزان برنج کار نشاهای شخصی را از بازار خریداری کرده اند.
رمضانی یادآور شد: امسال با اعطای وام و تسهیلات مورد نظر در حال ساخت و ساز برای افزایش تعداد نهالستان در استان هستیم تا مشکلات کمبود نهالستان در روزهای اوج کاشت به حداقل برسد.
به گزارش بالا، مجموع زمین های برنج مازندران حدود 215 هزار هکتار است که با میانگین تولید سالانه 1.5 میلیون تن برنج سفید، 42 درصد از نیاز سالانه برنج کشور را تامین می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید