کشت پنبه به جای هندوانه در سیستان و بلوچستان / رونق اشتغال; دستاوردی در تولید طلای سفید در جنوب شرق


زمان: 09:41
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809793

سیستان و بلوچستان کشور طلای سفید است، تنها استانی که در آن سالی دو بار می توان پنبه در شمال و جنوب کشت کرد.

با وجود دو دهه خشکسالی در سیستان و بلوچستان، در حالی که برخی از محصولات آب دوست مانند خربزه، خربزه، سیر و هندوانه در زمین های کشاورزی کشت می شود، سفره های زیرزمینی را ربوده است که سودآوری محصولات فوق کمبود نقدینگی و توان مالی برای کشاورزان منطقه به کشت زمین و عدم ریسک آنها در هنگام جایگزینی محصولات جدید و تغییر الگوی کشت، سطح پایین آگاهی کشاورزان و زمین داران از اهمیت و ارزش آب استحصالی در منطقه، زیرزمینی را به مرز بحران می رساند.

این در حالی است که کشاورزان منطقه دلگان محصولات کشاورزی کم آب را جایگزین هندوانه و امثال آن کرده اند تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، به افزایش اشتغال و پویایی کارخانه بافت سیستان و بلوچستان کمک کند.

پیش از این با مشارکت دو شرکت زرین دشت فارس و آستان قدس رضوی، 4 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان های ایرانشهر، بمپور، تفتان و هش برای کشت پنبه موافقت شده بود.

پنبه تولید شده به کارخانه های ریسندگی و بافندگی عرضه می شود

امانولا توگی معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای دومین سال متوالی از زمان رفع محدودیت های کشت پنبه در استان، کشت پنبه برای اولین بار در 500 هکتار آغاز شد. مزارع کشاورزی دلگان.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل کشت پنبه به صورت قراردادی و با مشارکت اتحادیه نساجی کشور و کشاورزان انجام می شود، گفت: بذر، کود، بیمه و نظارت بر این محصول بر عهده شرکت پیمانکار است.

توگی با اشاره به اینکه برداشت پنبه اواخر شهریور ماه سال آینده انجام می شود، ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از 1500 تن پنبه از این منطقه جمع آوری و در اختیار شرکت های ریسندگی و بافندگی قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در بخشی دیگر از اشتغال 500 نفر در منطقه دلگان برای کاشت و پرورش پنبه خبر داد و گفت: همزمان با کشت پنبه برای دستیابی به تولید پنبه با کیفیت. با رعایت استانداردهای بین المللی آموزش علمی و نحوه کاشت و نگهداری پنبه با حضور فیلیپ ری مونترو کارشناس ارشد پنبه در اروپا به کشاورزان آموزش داده شد.

فیلیپ ری مونترو، کارشناس ارشد پنبه در اروپا می گوید: «نتیجه کشت پنبه در خاک این منطقه مطلوب است. این باید نتیجه را بررسی کند.


به گزارش عصرهامون ، سیستان و بلوچستان کشور طلای سفید است، تنها استانی که سالی دو بار می توان پنبه در آن چه در شمال و چه در جنوب کشت کرد. با توجه به شیوع کرم قرمز در منطقه، کشت آن در برخی مناطق با ممنوعیت مواجه شده است، بنابراین با وجود پیشرفت علم و فناوری، حدود 60 سال است که این ممنوعیت ادامه دارد. اکنون پس از دهه ها نخ پنبه ای، تبدیل به طنابی برای پرش های تولیدی و زمینی شده است تا دوباره سفید شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید