کشف اسناد فوق محرمانه در ویلای ترامپ

همانطور که CNN قبلا گزارش داده بود، تحقیقات جنایی با نگرانی در مورد اسناد مفقود شده از آرشیو ملی آغاز شد و با کشف اسناد بسیار حساس در میان مواد کشف شده از مارالاگو در ژانویه به وزارت دادگستری ادامه یافت. به گفته یک منبع مطلع از کشف محتویات یافت شده در جعبه های اقامتگاه ترامپ، 15 مورد از جعبه ها حاوی محتوایی بودند که برچسب دسترسی ویژه داشتند. این طبقه بندی به این معنی است که پروتکل هایی وجود دارد که دسترسی افراد به آن را به شدت محدود می کند. این امر باعث شد FBI برای بررسی و ضبط اسناد از دادگاه با شورای عالی قضایی مشورت کند.

اگرچه مریک گارلند، دادستان کل آمریکا از به اشتراک گذاشتن جزئیات تفتیش خودداری کرد، اما روز پنجشنبه گفت که “شخصا” اجازه تفتیش خانه ترامپ در فلوریدا را داده است. گارلند در یک کنفرانس خبری گفت: «وزارتخانه چنین تصمیمی را ساده نمی گیرد. نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از دادستان کل تأیید کرد که وی دستور بازرسی را صادر کرده و تأیید کرد که برخی از اسناد جزو محرمانه ترین اسناد هستند. گارلند گفت که آنها راه های مختلفی را برای بازیابی اطلاعات امتحان کردند. راه هایی که او کمتر مداخله جویانه نامید، اما وقتی این راه ها شکست خورد، این تصمیم بزرگ را گرفت. او گفت ترامپ اسنادی را از کاخ سفید گرفته است که به آنها دسترسی نداشته است. گارلند هیچ جزئیاتی در مورد اسنادی که به دنبال آن هستند ارائه نکرد. اما یک منبع آگاه با این تحقیقات گفت که بازرسان نگران آنچه که دولت آن را “اسناد دسترسی ویژه” می نامد، طبقه بندی ای حتی محرمانه تر از “فوق سری” و معمولاً با عملیات بسیار حساس انجام شده توسط ایالات متحده در خارج از کشور مرتبط است. استفاده شده . به گفته یکی دیگر از افراد آشنا با تحقیقات وزارت دادگستری، مقامات دولتی ابراز نگرانی کرده اند که داشتن اسناد محرمانه بسیار حساس در خانه ترامپ می تواند آنها را در برابر تلاش های دشمنان خارجی که به دنبال چنین اسنادی هستند آسیب پذیر کند.

گارلند در یک مصاحبه دو دقیقه‌ای با خبرنگاران در دفتر مرکزی وزارت دادگستری گفت که تصمیم گرفت سکوت خود را بشکند و بیانیه‌ای علنی ارائه کند زیرا خود ترامپ این اقدام را فاش کرد. دادستان کل کشور همچنین به “شرایط” پرونده و “منافع عمومی قابل توجه در پرونده” اشاره کرد. اما گارلند از این زمان کوتاه برای صحبت با خبرنگاران و دفاع از کار وزارت دادگستری استفاده کرد. گارلند گفت: «حمایت از حاکمیت قانون به معنای اجرای قانون بدون تردید، بدون در نظر گرفتن ترس یا لطف است. “تحت نظارت من، این دقیقاً همان کاری است که وزارت دادگستری انجام می دهد.” دقایقی قبل از اینکه گارلند روی تریبون برود، یک مقام ارشد در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری درخواستی را برای علنی کردن ماهیت اسناد یافت شده ارائه کرد. به گفته یک منبع آگاه، این اسناد جزو محرمانه ترین اسناد به دست آمده از خانه ترامپ هستند.

اواخر پنجشنبه شب، ترامپ گفت که با انتشار این اسناد مخالفت نخواهد کرد. او در سایت شبکه اجتماعی خود Troup Social نوشت که از آزادی آنها حمایت می کند و خواستار آزادی آنها شد. به گزارش الجزیره، ساعاتی پس از درخواست وزارت دادگستری از دادگاه برای رفع مهر و موم اسناد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، به نقل از دادستان کل مریک گارلند، خواستار انتشار «فوری» این حکم شد. رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که در این مورد علاقه عمومی قابل توجهی وجود دارد. ترامپ نه تنها با انتشار اسناد مخالف نیست، بلکه با تشویق به انتشار فوری این اسناد یک گام فراتر می رود. در پیام‌هایی که اواخر پنجشنبه در پلتفرم مشابه توییتر خود منتشر کرد، نوشت. او به تعقیب اف‌بی‌آی برای مارالاگو ادامه داد و آن را «غیرآمریکایی، غیرقابل توجیه و غیر ضروری» خواند. و تصمیم گرفت در شرایط سخت مداخله کند.

ناظران می گویند موردی که منجر به این دستور شد ترس از اسناد هسته ای در خانه ترامپ بود. این ترس زمانی دو چندان شد که در اوایل تصدی ترامپ در کاخ سفید، تحقیقات در مورد کمپین او آغاز شد و نشان داد که تیم او با روس ها در تماس است. اگرچه رابرت مولر در پایان تحقیقات خود در پرونده خاصی اتهامی به وی وارد نکرد، اما در برخی از جاهای تحقیقات وی اشاره شده است که برخی از نیروهای ترامپ با نیروهای اطلاعاتی روسیه و الیگارشی های آن کشور در تماس بوده اند.

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع ناشناس، حدود 10 جعبه اسناد توسط مارالاگو پیدا شد. اما تفتیش خانه ترامپ خشم حامیان او را برانگیخته است و برخی از قانونگذاران جمهوری خواه قول داده اند در صورت پیروزی در انتخابات میان دوره ای آتی، از وزارت دادگستری به ویژه گارلند تحقیق کنند. دیگران تهدید کردند که بودجه FBI را کاهش خواهند داد و سازمان های مجری قانون را متهم کردند که در تحقیقات دخیل هستند، ترامپ را به دلایل سیاسی هدف قرار داده اند. اما گارلند به آنچه او “حمله های بی اساس” به ماموران و دادستان های وزارت دادگستری و اف بی آی می خواند پاسخ داد. او گفت: «وقتی به یکپارچگی آنها به طور ناعادلانه حمله شود، دست بردار نخواهم ماند. مردان و زنان اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری، کارمندان عمومی وطن‌پرست هستند… من مفتخرم که در کنار آنها کار کنم».

با این حال، جمهوری خواهان پس از تفتیش خانه رئیس جمهور سابق آمریکا، دور ترامپ جمع شدند و از او دفاع کردند. لورن بوبرت، نماینده کنگره آمریکا روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: «اگر دموکرات‌ها می‌خواستند ضربه مهلکی به ترامپ وارد کنند، استفاده از اف‌بی‌آی به عنوان ابزاری برای منافع سیاسی راهی برای انجام آن نبود.» ترامپ اواخر روز دوشنبه در کانال رسانه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که تعداد زیادی از آنها ماموران FBI در یک “حمله اعلام نشده” وارد مارالاگو شدند و ادعا کردند که اموال او را محاصره کرده و محتویات گاوصندوق او را به دست آورده اند. رئیس جمهور سابق این جست و جو را بخشی از تلاش دموکرات ها برای جلوگیری از نامزدی مجدد خود برای ریاست جمهوری در سال 2024 توصیف کرد و آن را “آزار و شکنجه سیاسی” خواند. کاخ سفید بارها گفته است که هیچ اطلاعات قبلی در مورد این حمله نداشته و در تحقیقات وزارت دادگستری دخالت نمی کند.

سرنوشت ترامپ چه خواهد شد؟
تفتیش اف‌بی‌آی از خانه دونالد ترامپ در فلوریدا در روز دوشنبه، تشدید ناگهانی تحقیقات درباره رئیس‌جمهور سابق را تشدید کرد و سوالات حقوقی جدیدی را مطرح کرد که می‌تواند مسیر ریاست‌جمهوری آمریکا را تغییر دهد. به گزارش بی بی سی انگلیس، دلیل این امر این است که اگر نتیجه تحقیقات و تحقیقات – که ظاهراً به نحوه نگهداری اسناد طبقه بندی شده ریاست جمهوری توسط ترامپ مربوط می شود – محکوم کردن او باشد، برخی معتقدند که او دیگر نمی تواند از نظر قانونی نامزد ریاست جمهوری شود. پس بیایید نگاهی عمیق تر به این داستان بیندازیم. تحقیقات FBI در مورد تحقیقات در حال انجام ترامپ چه می گوید – و آیا واقعاً می توان از حضور او در سال 2024 جلوگیری کرد؟ اما برخی از کارشناسان حقوقی به سرعت اصرار کردند که بعید است این قانون در دادگاه تجدید نظر اجرا یا لغو شود، زیرا تنها محدودیت‌های نامزدی برای ریاست جمهوری تابعیت، اقامت و سن است.

برایان کولت، استاد حقوق اساسی در دانشگاه میشیگان می گوید: «این قانون در برابر هیچ گونه نظارت قانون اساسی نمی ایستد. کارشناسان حقوقی و قانون اساسی همچنین به بی‌بی‌سی گفتند که هیچ ممنوعیتی برای مجرمان محکوم به نامزدی برای ریاست جمهوری وجود ندارد. جدیدترین نمونه جورج دبلیو بوش است که به دلیل رانندگی در حالت مستی، جرمی جزئی، محکوم شد، اما دو دوره خدمت کرد. معیارهای واجد شرایط بودن برای اینکه چه کسی می تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود توسط قانون اساسی ایالات متحده تعیین می شود. شرایط واجد شرایط بودن ساده است: متقاضی باید حداقل 35 سال سن داشته باشد و حداقل 14 سال در ایالات متحده زندگی کرده باشد. بنابراین یک تعارض آشکار وجود دارد – بین یک قانون فدرال که می گوید محکومان طبق قانون فوق باید از سمت خود کنار گذاشته شوند، و قانون اساسی، که الزامات روشنی را برای افرادی که واجد شرایط نامزدی ریاست جمهوری هستند تعیین می کند و هیچ اشاره ای به محکومیت های کیفری نمی کند.

کلت می افزاید: اصل اساسی قانون اساسی بر عالی بودن قانون اساسی است و هر قانونی که با قانون اساسی مغایرت داشته باشد مردود است. تعدادی از کارشناسان حقوقی همچنین گفته‌اند که کنگره می‌تواند از طریق فرآیند استیضاح، نامزدی را برای تصدی پست رد صلاحیت کند، اما قانون اساسی ایالات متحده چنین اختیاری را برای محکومیت‌ها بر اساس قوانین جزایی عادی ارائه نمی‌کند. مورنو، دادستان سابق وزارت دادگستری، می‌گوید: «تنها راه برای جلوگیری از نامزدی او از طریق کنگره است [با استفاده از اختیارات استیضاح] ممنوع کردن آن، اما این بسیار غیرعادی خواهد بود.”

برخی از کارشناسان می گویند که اگر ترامپ بر اساس بند 2071 محکوم شود، دادستان ها می توانند از دادگاه عالی که تحت سلطه محافظه کاران است بخواهند در موضوع قابل پذیرش بودن تجدید نظر کند. این بند متعلق به ماده 18 قانون مجازات دولت فدرال ایالات متحده است. این مقاله به جرایم فدرال و آیین دادرسی کیفری می پردازد. ماده 18 مشابه اکثر قوانین جزایی ایالتی در ایالات متحده است که معمولاً با نام هایی مانند قانون جزا، قانون جزا یا قانون جزا به آن اشاره می شود. پروفسور کالت می گوید، با این حال، بعید است رئیس جمهور سابق در چنین سناریویی استیضاح شود. کالت می‌گوید: «اگر به ترامپ توصیه می‌کنم، می‌گویم نگران آن نباشید». شما مشکلی پیدا نمی کنید.” کارشناسان حقوقی می گویند که مانع از ریاست جمهوری ترامپ از طریق بند 2071 بعید است، اما هر تلاشی برای انجام این کار همچنان می تواند تأثیر زیادی بر چشم انداز انتخابات و احساسات عمومی در مورد او داشته باشد. مارک ای. الیاس، وکیل ارشد حزب دموکرات در انتخابات پیشتر در توییتی به این موضوع پرداخت و نوشت: «من مشکلات قانونی را که اجرای این قانون می‌تواند برای رئیس‌جمهور ایجاد کند، درک می‌کنم. در طول مبارزات انتخاباتی، من فکر می‌کنم که قرار است به یک موفقیت در سیاست آمریکا تبدیل شود.»

دیدگاهتان را بنویسید