کشف و برخورد با کلاهبرداری رمزارز در صلاحیت وزارت صمت نیست/ مجوز فعالیت شرکت بازاریابی شبکه ای تعلیق شده اما به دلیل موضوع رمزارز نیست.


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813018

معاون بازرگانی و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پرونده تخلف دو شرکت بازاریابی شبکه ای در آخرین جلسه کمیسیون نظارت بر فضای مجازی و فعالان بازاریابی شبکه ای متوقف و مجوز یکی از آنها صادر شد. معلق . ، موضوع رمزارز نبوده و مجوز شرکت مذکور به دلایل دیگری متوقف شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شهمیرزایی گفت: اصولاً وزارت صمت مجوزی برای انتشار ارز دیجیتال جدید یا استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در مبادلات پولی و مالی صادر نمی کند و موضوع «ماینینگ» که به حفاری معروف است، موضوعی کاملاً متفاوت است. “



وی افزود: شناسایی رمزارزهای تقلبی و غیرمجاز و کشف تقلب های سازمان یافته در حوزه ارزهای رمزنگاری شده و برخورد با این گونه کلاهبرداری ها و یا معرفی کلاهبرداری در این حوزه بر عهده وزارت صمت نیست.

شهمیرزایی در پاسخ به این سوال که متولی رمزارز چه کسی بود، گفت: مشخص است که تمامی مقررات پولی و ارزی کشور توسط بانک مرکزی ابلاغ می شود و رمزارز نوعی پول یا شبه پول است.

وی افزود: البته موضوع حفاری یا حفاری تا زمانی که استفاده از تجهیزات و برق برای تولید ارزهای رمزنگاری معروف دنیا برای مصارف ارزی یک فعالیت صنعتی محسوب می شود، اما هرگونه استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در پرداخت یا مالی. سرمایه‌گذاری‌ها به همین ترتیب، شناسایی و رسیدگی به ارزهای رمزنگاری شده غیرقانونی معمولاً بر عهده وزارت صمت نیست و وظیفه بانک مرکزی است که البته معمولاً نقش سازمان‌های اطلاعاتی در کشف موارد کلاهبرداری بزرگ را دارد.

شهمیرزایی در خصوص تجمعات اخیر قربانیان رمزگذاری غیرمجاز در نزدیکی ساختمان های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مالباختگان خواستار تعلیق مجوز بازاریابی شبکه ای این شرکت شدند.



شهمیرزایی افزود: قوه قضائیه در حال رسیدگی به این پرونده است و وزارت صمت مسئولیتی در تشکیل پرونده یا رسیدگی به این پرونده ندارد و قوه قضاییه نیز هیچ حکم قضایی مبنی بر تعلیق یا ابطال تصمیم این شرکت به وزارت صمت صادر نکرده است. قوه قضائیه یا سازمان اطلاعات، قطعاً در ریشه کن کردن هرگونه تقلب در منطقه رمزارز کشور دریغ نخواهیم کرد.

معاون بازرگانی و خدمات وزارت صمت با اشاره به تعهدات کمیسیون نظارت بر فعالان صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای، گفت: این کمیسیون دارای 7 عضو است که در حوزه های مختلف اطلاعاتی و انتظامی نیز عضویت دارند. آژانس ها

وی افزود: تکالیف و اختیارات این کمیسیون در قوانین جاری کشور مشخص است و البته معتقدیم که تعداد جلسات و حجم فعالیت های نظارتی این کمیسیون در سال های اخیر با رشد فضای مجازی تناسبی ندارد. . و فعالیت های تجارت الکترونیک در کشور «کمیسیون داریم و فعال سازی آن.

شهمیرزایی در پایان با تاکید بر اینکه تعلیق مجوز شرکت بازاریابی شبکه ای که با اکثریت اعضای کمیته در جلسه روز چهارشنبه 11 اسفندماه به تصویب رسید، مربوط به عدم رعایت مقررات بازاریابی شبکه ای است، گفت: همه راه ها را امتحان می کنند. برای استفاده از حقوق خود و نگران تاخیر در رسیدگی به شکایت خود هستند. بنابراین بهتر است در این زمینه با دستگاه های مسئول مشورت شود.

انتهای پیام/
منبع: شاتا

دیدگاهتان را بنویسید