کشف یک فاجعه در روند انتخاب یک ملت

کشف یک فاجعه در روند انتخاب یک ملت

روز جدید انتشار نامه 12 هزار کلمه ای علی لاریجانی و البته نامه ای که هیئت امنا در اختیار لاریجانی قرار داد و هفت دلیل عجیب رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را آشکار کرد، بی شک یکی از مهم ترین و متناقض ترین آنها بود. . با این حال اکنون که بیش از شش ماه با روز انتخابات 1400 فاصله داریم تا دیروز، سرانجام اولین واکنش علی لاریجانی پس از این رسوایی، هر چند غیرمستقیم از سوی یکی از نزدیکان وی در رسانه ها مطرح شد. ، معاون سیاسی. وزارت کشور دولت اصلاحات نیز با اشاره به مفاد نامه شورای نگهبان، آن را «فاجعه در مسیر انتخاب ملت» توصیف کرد. مرتضی مبلغ در این باره با اعتماد صحبت می کند. وی اخیرا تنها از ردیابی منبع نامه هیات امنا در صورت شناسایی صحبت کرده است. لاریجانی با بیان اینکه «اعضای دفتر به غیرقانونی انتشار نامه اشاره نکرده اند و هرگز خرسند نبوده اند.» برای مرتضی مبلا در تحلیل و بررسی این پرونده و آسیب شناسی در هیئت امنا، «تصویب نظارت» حائز اهمیت است. بحث در مورد صلاحیت نامزدها از “نیاز به بررسی جدی” و “بازنگری در این روند” به منظور نظارت بر رویه هیئت امنا می گوید.

تفسیر شما از نامه هیئت امنا به آقای لاریجانی چیست؟

نامه هیئت امنا افشاگری از یک فاجعه در روند انتخاب ملت توسط خود هیئت امنا است. فاجعه ای که از حدود سه دهه پیش با تعبیر این شورا به شیوه مشاهده آن آغاز شد و امروز به اوج خود رسید و از آن زمان حامیان کشور نسبت به این فاجعه و عواقب آن هشدار دادند. این نامه در واقع سندی بر حقانیت و صحت اظهارات و هشدارهای کسانی است که نحوه نظارت هیئت امنا بر انتخابات را یکی از دلایل اصلی مشکلات و چالش های کشور در عرصه های مختلف می دانند.

به نظر شما آنچه در این نامه آمده در مورد سایر کاندیداها هم صدق می کند یا فقط مربوط به آقای لاریجانی است؟

توجه داشته باشید که به دلیل اهمیت موضوع و رسمی بودن نامه، آقایان سعی کرده اند نامه را با دقت و به کوچکترین شکل ممکن تهیه کنند. شک نکنید سایر کاندیداهای سرشناس هم این مبلغ را در چنته نداشتند چون اگر داشتند جواب می دادند مخصوصاً که برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده تجربه روشن و درخشانی داشتند. اما فاجعه از این هم بیشتر است، یعنی در بسیاری از موارد مردان نیازی به «رد صلاحیت» یا به قول خودشان «رد صلاحیت» نمی بینند. با عبارت «رد صلاحیت» بسیاری از کاندیداها را رد صلاحیت می کنند. جالب است بدانید که بر اساس نص صریح قانون مصوب شورای تشخیص صلاحیت، هیأت امنا موظف است با استناد به مدارک معتبری که از ارگان های چهارگانه دریافت کرده است، داوطلبان را رد صلاحیت کند و در صورت لزوم دلایل آن را در اختیار داوطلب قرار دهد. درخواست کرد. اما این اولین بار است که در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری دلایل رد صلاحیت یک نامزد با پیگیری های متعدد وی اعلام می شود در حالی که در مورد سایر نامزدها به ویژه نامزدهای مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای اسلامی کارشناسان برای انجام آن. آنها دستور را نمی بینند و همانطور که اشاره کردم در بسیاری از موارد اصلا بر اساس مستندات عمل نمی کنند و صرفاً با عبارت «رد صلاحیت» کار را تمام می کنند. من مستقیماً درگیر این موضوع بودم. مثلاً در انتخابات مجلس هفتم تمام مدارک دریافتی از مراجع قانونی فقط برای حدود 250 کاندیدا بود، اما آقایان هزاران نفر را با عنوان «بی صلاحیت» رد صلاحیت کردند.

به نظر شما چرا با وجود صراحت قانونی این کار انجام می شود؟

دلیل اصلی آن هم به این موضوع مربوط می شود که این آقایان و برخی از حامیانشان خود را به جای مردم گذاشته اند و برای جلوگیری از انتخاب و اشتباه مردم، تصمیم و انتخاب اولیه را به جای خود و افراد مورد نظر خود انجام می دهند. بعد به مردم می گویند از بین کاندیداهایی که ما معرفی کرده ایم انتخاب کنید. آنها فراموش کرده اند که صاحبان اصلی دولت و نظام مردم هستند نه آنها و حتی اگر از نظر آنها اشتباهی در انتخاب مردم صورت گرفته باشد مال خود مردم است نه از آن خود و بیشتر مهمتر از آن که خیر و صلاح مردم را بهتر از خود مردم و نخبگان و صاحب نظران و اندیشمندانی که در میان توده های مردم حضور دارند تشخیص می دهند و به خود حق می دهند که از طرف آنها تصمیم بگیرند. علاوه بر این، آنها از اشکال مختلف تبلیغات و تبلیغات از طریق دولت برای تبلیغ نامزدهای خود استفاده می کنند. در انتخابات گذشته دیدید که صدا و سیما حدود دو سال قبل از انتخابات چقدر برای نامزد انتخاباتی سنگ تمام گذاشت.

عده ای می گویند امروز مردم با هزاران مشکل اقتصادی و معیشتی مواجه هستند اما امثال شما به جای اینکه به مشکلات اصلی مردم توجه کنند مدام به این خرده مشکلات می پردازند که ربطی به مشکلات روزمره مردم ندارد.
این فرافکنی و مصادره خیر است، زیرا اتفاقاً امثال ما همیشه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را گوشزد کرده و خواستار رفع آن بوده اند. اما مغالطه جدی و اساسی دیگری نیز در این فرافکنی وجود دارد و آن فرار از عوامل و عوامل اصلی پیدایش مشکلات جامعه و مردم و به حاشیه رانده شدن آنهاست. مهم این است که ببینیم علت این همه مشکلات، چالش ها، بحران ها و ناکارآمدی ها چیست؟ پاسخ کاملا واضح است. زمانی که اقلیتی از جامعه بخواهند با استفاده از ابزار و ابزار حکومتی حتی با دور زدن قانون و دگرگونی نظام جمهوری اسلامی دیدگاه ها و منویات خود را به هر قیمتی بر جامعه تحمیل کنند، افراد توانمند، آگاه را به حاشیه رانده و در عوض افراد نالایق و نالایق را در اختیار خواهند گرفت. سرنوشت جامعه و تحمیل ناکارآمدی ها و انحرافات در مدیریت جامعه که منجر به ایجاد همه این چالش ها و مشکلات در عرصه های مختلف اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، فرهنگی، داخلی و خارجی می شود. سیاست. اما اگر رویکردها و سیاست‌های این اقلیت غیرواقعی، نادرست و گمراه‌کننده باشد، ابعاد آسیب‌ها و فاجعه‌های ناشی از آن گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. جالب اینجاست که آقایان در بند 7 نامه یکی از دلایل رد صلاحیت را دست داشتن در بخشهایی از اغتشاشات و وضعیت نامطلوب دولت فعلی ذکر کرده اند. هر چقدر هم که این استدلال نادرست و نابجا باشد و چه خطرات زیانباری به دنبال دارد، باید به آقایان گفت که یکی از مهم ترین عوامل نابسامانی و ضرر فعلی، دیدگاه، رفتار و عملکرد خودتان است و اگر منجر به رد صلاحیت یا تنبیه شود. از خودت بیشتر آگاه باش

آیا در این نامه مشخص است که گزارش برخی منابع رسمی نیز ممکن است نادرست و نادرست باشد؟

بله و بنابراین نیاز به بررسی جدی این گزارش هاست. ما همیشه در این زمینه با دو مشکل جدی مواجه بوده ایم. بسیاری از گزارش ها از یک سو بی ربط به موازین قانونی انتخابات و کاندیداها بوده و از سوی دیگر برخی از آنها نادرست سلیقه و یا آن گونه که در حرف آمده است. البته این امر موجب سلب مسئولیت اعضای هیأت امنا نمی شود، زیرا رأی دهندگان این افراد هستند و لذا باید نسبت به صحت گزارش ها حساس بوده و آن ها را بررسی کنند تا موارد نامناسب را در بررسی ها و موارد مرتبط حذف کنند. مسائل تمرکز. البته نکته بسیار مهمتر در این زمینه که روند انتخابات را با مشکلات و خطرات جدی مواجه کرده است این است که آقای عملاریجانی به عنوان یکی از اعضای هیات امنا اخیراً موضوع دخالت عوامل خاصی را مطرح کرده است. امنیت انتخابات

پیامدهای این رفتار برای جامعه و کشور چیست؟

همانطور که اشاره کردم، این رفتارها نه تنها با اهداف و آرمان های انقلاب و ارزش های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و مذاکرات خبرگان قانون اساسی مغایرت دارد، بلکه در جهت معکوس نیز هست و به تدریج نظام را متحول خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل دوقطبی شدن تحمیلی جامعه، نیروهای شایسته و مطلوب مردم را از بین می برد و باعث ناکارآمدی، بی اعتمادی، چالش ها و آسیب های فراوان می شود. در عین حال طمع دشمنان قسم خورده ایران و جمهوری اسلامی را بیش از پیش برانگیخت.

به نظر شما راهی برای برون رفت از این وضعیت و روند وجود دارد؟

قطعا وجود دارد. به نظر من یکی از این راه ها مقام رهبری است که با توجه به سوابق موجود به ویژه نارضایتی اخیر ایشان از تعقیب برخی نامزدها و با توجه به مفاد این نامه صادره از سوی آقایان، این توقف رفتار خود را انجام دهند و از آنها بخواهند بر اساس موازین قانونی و مطابق با اهداف و آرمان های انقلاب، نظام و جامعه عمل کنند. یکی از وظایف مهم مقام معظم رهبری همانطور که بارها تاکید کرده اند دفاع از آرمان های انقلاب و ارزش های جمهوری اسلامی است. بنابراین جلوگیری از تحول در انتخابات که اساس و زیرساخت نظام است، یکی از مصادیق بارز پاسداری از این آرمان ها و ارزش هاست. راه دیگر، کارشناسان، فعالان و فعالان سیاسی و اجتماعی هستند که به هر نحو ممکن درگیر مردم، کشور و نظام هستند تا با خطرات این جریان مقابله کنند، آقایان و کسانی که مانند آنها فکر و عمل می کنند، به هر زبان و زبانی. به هر طریق ممکن است آن را می گیرند و به آنها می گویند که مثال آنها این است که شخصی روی شاخه ای نشسته و آن را قطع می کند. باید برایشان روشن باشد که این هشدارها و انتقادها برای رقابت و تخلف نیست، بلکه برای نجات کشور و نظام از خطرات بزرگ است که یکی از عوامل مهم آن همین رفتارها و رویکردهای نادرست و انحرافی است. باید آنها را یک بار برای همیشه درک کرد و به توصیه ها و هشدارهای منتقدان گوش داد تا متوجه خطرات بزرگی که متوجه خود و کشور، خود، خدا، مردم، دولت و ملت است. سیستم. فرآیندی که برای بررسی و اصلاح آن انجام داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید