کلاس های 1 تا 10 کجا در کنکور درس می خواندند؟

نفرات برتر کنکور امسال روز گذشته از سوی سازمان سانسه معرفی شدند تا پرونده بزرگترین کنکور دانشگاه ها به شکل فعلی برای همیشه بسته شود. کنکور که از سال آینده دو بار در سال برگزار می شود و شاید آخرین کنکوری باشد که عجله برای قرار گرفتن در بین 10 نفر اول چنین سر و صدایی به پا می کند.
در ادامه به آمار کنکور امسال می پردازیم که در ادامه می خوانید.
1. یک میلیون و 489 هزار و 220 نفر در اولین کنکور قرن جدید داوطلب شدند که از این تعداد یک میلیون و 308 داوطلب در 417 شهر کشور به مدت چهار روز و در نهایت یک میلیون و 157 نفر معادل 89 درصد به رقابت پرداختند. از همه شرکت کنندگان اجازه داده شد که رشته خود را انتخاب کنند. داوطلبانی که بین 26 تا 22 مردادماه سال جاری باید انتخاب رشته کنند

2. نگاهی آماری به ترکیب جغرافیایی داوطلبان امسال، نکات مهمی را آشکار می کند; بنابراین از مجموع 40 کاندیدای معرفی شده به عنوان برترین های سازمان سنجش، 14 نفر از آنها تهرانی هستند که نشان می دهد 38 درصد تهرانی ها توانسته اند در بین بهترین های هر پنج گروه قرار بگیرند. تهرانی ها در گروه تجربی ریاضی و انسانی 40 درصد رتبه های برتر را کسب کردند و در گروه هنر نیز چهار نفر از پنج نفر برتر تهرانی بودند.
3. پنج تن از شاگردان، یعنی. 13 درصد را مشهد که بالاترین تعداد پاس از نظر جغرافیایی را بعد از تهران دارد به بهترین وجه انجام داد. پس از آن اراکیس و تبریزی با هم رتبه بعدی را از نظر جغرافیایی از بررسی رتبه برتر کسب می کنند. بروجن، شهربابک، سبزوار و نیشابور چهار شهرستان دارای رتبه هستند که دانش آموزان آنها علیرغم ساکن نبودن در مرکز استان موفق به کسب رتبه از 1 تا 10 شدند.
4. بررسی ترکیب جنسیتی داوطلبان نیز آمار جالبی را نشان می دهد. بنابراین داوطلبان مرد دارای مزیت بودند و تنها 12 نفر از داوطلبان برتر دختر بودند، به این معنی که 30 درصد از کل داوطلبان زن که در آزمون 1401 شرکت کردند به رتبه اول راه یافتند. اما این آمار زمانی جالبتر می شود که به 5 نفر برتر از گروه زبان های خارجی، ریاضیات و فناوری نگاه کنیم که در بین آنها حتی یک نامزد زن وجود ندارد. از طرفی 50 درصد از 10 نفر برتر علوم انسانی دختر هستند.
5. یکی از لحظات جالب آزمون دانشجوی داوطلب امسال در دانشکده علوم انسانی، انتخاب دو داوطلب در رتبه هفتم است که بر حسب اتفاق هر دو داوطلبی هستند که از استان تهران برای آزمون داوطلبان حاضر شده اند. هر دو نتوانستند یک امتیاز بیشتر از دیگری نه تنها در دروس نمایه بلکه در موضوعات عمومی کسب کنند.
6. برتری مدارس تیزهوشان در دو گروه آزمایشی مشکل دیگری است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. امسال 10 نفر اول گروه علوم تجربی و همچنین 5 نفر اول گروه زبان در مدارس درشخان تحصیل کردند. یعنی در واقع سمپاداها حتی راه را برای دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی این دو گروه مسدود کردند.
مدارس تیزهوشان و تیزهوشان امسال توانستند بقیه دانش آموزان را شکست دهند و اولین دانشگاه های کشور شوند.
این شماره از برترین های آزمون امسال در شرایطی عجیب به وجود آمد. بنابراین در بین 40 داوطلب برتر کنکور امسال، تنها 2 نفر درس خوانده اند، یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه دولتی. 29 داوطلب یا به عبارتی 72 درصد از کل رتبه ها در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده اند.
بعد از آنها این مدارس غیرانتفاعی هستند که در رتبه دوم قرار دارند و 23 درصد از داوطلبان ماراتن کنکور امسال را آماده کرده اند، مدارسی که این روزها هزینه های گزافشان بر هیچکس پوشیده نیست و در شرایط اقتصادی امروز این فرصت مطالعه در آنها برای بخش تعداد قابل توجهی از خانواده ها غیر ممکن است.
مقایسه این آمار با ترکیب مدارس با رتبه برتر در سال 2019 نشان دهنده افزایش نسبت مدارس سمپادی است. در آن سال دانش آموزان با استعدادهای درخشان 67 درصد، غیرانتفاعی 18 درصد، نمونه دولتی 10 درصد و دولتی 5 درصد بودند.
البته لازم به ذکر است که بررسی نسبت مدارس مستلزم نگاه جامع تری به رتبه های بیشتر است، به عنوان مثال، بررسی رتبه های زیر سه هزار برتر در پنج گروه ریاضی، علوم انسانی، تجربی، زبان و هنر در سال 2019. که حدود 12 هزار داوطلب، 37 درصد استعداد درخشان، 22 درصد نمونه دولتی، 19 درصد غیردولتی و 12 درصد دولتی بودند که در این میان نسبت مدارس متولی 5.5 درصد و 2 درصد شهید بودند. اما با وجود این سهم سمپادی از رتبه های برتر کنکور بیش از سایر مدارس است.
سایان بقایی نژاد دانش آموز پایه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کنکور امسال با بیان اینکه سال دوم را در دبیرستان هاشمی نژاد مشهد گذرانده است، گفت: این مدرسه یکی از مدارس استعدادهای درخشان در مشهد محسوب می شود. و با توجه به شرایط خود مدرسه کلاسها عالی است. آنها ما را هدایت کردند، بنابراین من مجبور نشدم برای رفع مشکلات به کنکور بروم.”
وی ادامه داد: در پایان کلاس یازدهم و ابتدای کلاس دوازدهم روزانه 6 تا 7 ساعت درس می خواندم، اما در سال آخر نزدیک به 10 ساعت مطالعه می کردم، اما هرگز تصور نمی کردم بتوانم در بین باشم. اولین افراد بعد از اینکه از جلسه آزمون بیرون آمدم احساس کردم به برخی از سوالات دروس تخصصی پاسخ درستی نداده ام و به همین دلیل تا زمانی که این نتایج اعلام نشد، حتی تصور نمی کردم بتوانم چنین رتبه ای را کسب کنم.
دانش آموز پایه نهم از گروه تجربی ریاضی و مهندسی اظهار داشت: از آنجایی که در هیچ کنکوری شرکت نکرده ام، هزینه های من فقط به همان مدرسه می رسد. معتقدم بدون شرکت در کلاس کنکور یا صرف هزینه های زیاد در این زمینه می توان به موفقیت دست یافت. بقای نژاد خاطرنشان کرد: هنوز آنطور که باید تصمیم نهایی خود را برای رشته ام نگرفته ام، اما علاقه شخصی ام تحصیل در رشته مهندسی برق است، اما باید منتظر بمانم و ببینم آینده چه خواهد شد.
سیده مهرناز سیدی رتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی نیز با بیان اینکه در دو مقطع متوسطه اول و دوم در مدرسه فرزانگان 1 تحصیل کرده است، گفت: مدرسه ما یکی از مدارس استعدادهای درخشان است و اگر دانش آموزی داشته باشد. یک کار در یک درس، با توجه به سطح بندی ساعات می تواند مشکل را حل کند. در ادامه با توجه به اینکه از ابتدا برنامه های جدی برای موفقیت در کنکور داشتم، از سال دوم راهنمایی تحصیلاتم را با جدیت دنبال کردم.»
و ادامه داد: در کلاس یازدهم روزی پنج ساعت مطالعه می کردم و به تدریج این مقدار را افزایش می دادم به طوری که تا یک ماه مانده به امتحان روزی 13 ساعت مطالعه می کردم. با این حال، من در هیچ کلاسی خارج از مدرسه شرکت نکرده ام یا حتی برای هیچ یک از دروس خود معلم خصوصی استخدام نکرده ام.
رتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی بیان کرد: معتقدم در گروه علوم انسانی با توجه به اینکه تمامی کتاب ها برای مطالعه مستقل هستند نیازی به شرکت در کلاس کنکور نیست و می توانیم نتیجه بگیریم که فقط با خواندن مداوم «متاسفانه سال هاست که فضایی در ایالت به وجود آمده که اگر داوطلبی در کنکور حاضر نشود نمی تواند از عهده آن برآید که من به شخصه این را قبول ندارم.
سیدی تصریح کرد: در تمام این مدت تمام تمرکزم را معطوف به مطالعه کرده‌ام و در حوزه‌های این گروه کاوش نکرده‌ام، اما قصد دارم در رشته پزشکی قانونی تحصیل کنم.
کیارش علیزاده رتبه اول گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز گفت: در دوران دبیرستان با توجه به اینکه رشته ام ریاضی بود، در دبیرستان استاد شهریار درس می خواندم، اما با توجه به اینکه در هر دو گروه ریاضی و زبان شرکت کردم. در عین حال، شرایط یادگیری کمی متفاوت است.”
وی ادامه داد: در مجموع روزی هشت ساعت برای امتحان ریاضی و از طرفی روزی چهار تا شش ساعت برای دروس مربوط به آزمون زبان وقت می گذاشتم. اما اولویت من امتحان ریاضی بود و به همین دلیل نمی توانم به شما بگویم دقیقا چند ساعت درس خواندم.» رتبه اول گروه آزمایشی زبان خارجی گفت: «هر چند هنوز نتایج کنکور ریاضی من نرسیده است. ، هنوز نمی دانم چه رشته ای را انتخاب کنم، اصولاً منتظرم تکلیف کنکور اصلیم مشخص شود و بعد با مشورت خانواده و مشاور، رشته ام را انتخاب کنم. علیزاده خاطرنشان کرد: من در هیچ کلاس امتحانی شرکت نکردم، اما در دو درس دو ساعت جبرانی داشتم و از کتاب های درسی هم برای تست کمک گرفتم، به طوری که نمی دانم سال گذشته چقدر برای آزمون داوطلبی ام هزینه کردم.» بود
ملیکا هادی نیا رتبه چهارم گروه آزمایشی هنر نیز با بیان اینکه در هنرستان غیرانتفاعی نور درس می خواندم گفت: در ابتدای سال تحصیلی چهار ساعت درس می خواندم اما هر چه زودتر رفتم سعی کردم بیشتر کنم. زمان من برای یادگیری بود، اما همیشه اینطور نبود. “من می خواهم ساعت های طولانی در دبیرستان درس بخوانم.”
وی ادامه داد: به احتمال زیاد رشته نقاشی یا گرافیک را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنم اما هنوز در آن رشته به جمع بندی نهایی نرسیده ام.
هادینه ها خاطرنشان کرد: درست است که هنرستانی که من رفتم غیرانتفاعی بود، اما نمی توانم بگویم چه شهریه برای کنکور دادم.

دیدگاهتان را بنویسید