“کلوس”؛ گیاهی از دل سرما با طبیعتی گرم و خواص درمانی معجزه آسا


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817380

پژوهشگر طب سنتی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد؛

محقق طب سنتی چهارمحال و بختیاری گفت: طبیعت گرم کلوس این گیاه را برای بیماری هایی مانند روماتیسم، دیسک هایی مانند دیسک گردن، دیسک کمر، درد، بیماری های خودایمنی و … بسیار مفید کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدامین افرا، پژوهشگر طب سنتی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی گفت: کلوس گیاهی است که در این استان می روید و در عامیانه به این گیاه کرفس کوهی نیز می گویند.

وی با بیان اینکه این گیاه در رشته کوه های زاگرس مانند سفیدکوه و سبزکوه بختیاری می روید، افزود: کلوس سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، روی، آهن و … است.

افرا می گوید: در کوهستان زیر برف می روید و در زمستان تقریباً اواخر است.

این محقق طب سنتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه کلوچه در زیر برف رشد می کند و به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد، این گیاه طبیعت بسیار گرمی نیز دارد.

وی گفت: طبع گرم کلوس این گیاه را برای بیماری هایی مانند روماتیسم، دیسک هایی مانند دیسک گردن، دیسک کمر، بدن درد، بیماری های خودایمنی و … بسیار مفید کرده است.

افرا گفت: کلوها به تقویت ایمنی بدن و گرم نگه داشتن بدن کمک می کنند.

محقق طب سنتی چهارمحال و بختیاری افزود: در طب سنتی این گیاه بلغم و سودا را از بدن انسان خارج می کند و به همین دلیل در تقویت حافظه بسیار موثر است و به عنوان خوشبو کننده دهان نیز استفاده می شود.

وی بهترین نوع گیاه غول پیکر را قسمت تازه آن عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که این گیاه به حدود 10 تا 20 سانتی متر می رسد بیشترین خواص را دارد.

افرا گفت: با گیاه کلوس قیمت هر کیلوگرم گل تازه و تازه از حدود 200 تا 300 هزار تن شروع می شود و با رشد گیاه قیمت آن کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید