“کلوس”؛ گیاه کمیاب در ارتفاعات بام ایران / دست به دست هم دهیم، طلای سبز از کف می رود


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843324

بیش از 8500 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد 1250 گونه در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است. کرفس کوهی یکی از گونه های گیاهی است که به دلیل برداشت نامناسب در معرض خطر انقراض قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی و خوراکی در کشور است. اما بازار متروکه فروش گیاهان دارویی، منابع طبیعی و حفاظت شده منطقه را تا مرز انقراض و خطر انقراض ارزشمندترین گونه های گیاهی پیش برده است.

خشکسالی نیز بیشتر شده است و نگرانی ها در مورد انقراض گونه های گیاهی در استان دوباره مطرح شده است.

از تنوع 8500 گونه گیاهی کشور، 1250 گونه در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که از این تعداد 230 گونه با خواص دارویی معرفی شده اند که 20 گونه آن مختص این استان است.

از این تعداد 20 گونه گیاهی خاص در این منطقه به وفور یافت می شود و گونه های ارزشمند دیگری مانند شبدر، تره، نعناع کوهی، مرزه، آویشن و غیره به وفور یافت می شود.
فصل رویشی این گیاهان از اواخر بهمن ماه آغاز و بهره برداری از آنها تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

157018173 خبر خاکستری

اما با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان و کمبود نیروی انسانی در حوزه منابع طبیعی به چند دلیل شاهد بهره برداری نامناسب هستیم.



بهره برداری جوامع محلی برای مصارف پزشکی و استفاده از ادویه جات، بهره برداری دلالان و دلالان به دلیل شرایط سخت اقتصادی و بالا بودن تعادل اقتصادی این کار که حمله به منابع طبیعی را تشدید کرد. بنابراین به عنوان مثال شاهد قیمت یک میلیون تنی گیاهان سرپوشیده در ابتدای سال بودیم.

گیاه کمیاب به نام کلوس که فقط در کوه های چهارمحال و بختیاری می روید

صفیله رئیسی کارشناس ارشد گیاهان دارویی در گفت و گو با جهانبین نیوز گفت: کشت گیاه دارویی کلوس را در دستور کار خود قرار داده ام.

وی با تاکید بر اینکه علاقه خاصی به گیاهان دارویی دارم، گفت: کلوس گیاهی دارویی است که در استان چهارمحال و بختیاری به خوبی عمل می کند، بنابراین تمام تلاشم را برای پرورش این گیاه به کار گرفتم.

رئیسی ادامه داد: این گیاه دارویی دارای خواص بی شماری است که می توان آن را نه تنها برای حمایت از تولید و اشتغال، بلکه برای سلامت انسان نیز کشت کرد.

وی همچنین به مشکلات پیش روی خود اشاره کرد و گفت: آموزش های لازم به مصرف کنندگان گیاه دارویی انجام نشده است و این یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی ماست.

رئیسی اذعان داشت: پرورش میخک باید به اندازه ای باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد و آموزش های لازم برای توسعه کشت آن لازم است.

وی با بیان اینکه میخک را به صورت علمی کشت و پرورش می دهیم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی این استان می توان در تمام فصول سال میخک تولید کرد.

(2) خبر خاکستری

به گزارش جهانبین نیوز؛ کلوس مختص استان چهارمحال و بختیاری است و اگر بخواهیم این گیاه را در استان افزایش دهیم تا دیگران از ما خرید کنند باید فرهنگ سازی لازم در این راستا انجام شود تا بتوان از این گیاه استفاده بهینه کرد.



کنترل برداشت برای سودجویان سخت است

عسگر احمدی مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: کنترل برندگان بسیار سخت است زیرا بیشتر مسیرهای قاچاق این گونه های گیاهی صعب العبور بوده و توسط دام حمل می شود. این نیز کنترل را دشوارتر می کند.

وی افزود: برخی از بازاریان درآمد خود را بر همین مبنا قرار می دهند و در این راستا تغییر قانون برای مبارزه با قاچاق و کاشت و حمل این گیاهان ضروری به نظر می رسد.

احمدی خاطرنشان کرد: استخدام محیط بانان بومی و محلی برای حفاظت از رویشگاه های گیاهان دارویی، افزایش آموزش و گسترش کلاس ها با کشاورزان و ترغیب آنان به تدوین طرح های مرتع داری و تغییر معیشت کمتر به مراتع و مناطق ملی. و مجموعه این اقدامات در کاهش برداشت بی رویه و غیر اصولی گیاهان دارویی در این استان موثر است.

تبلیغات غیر اصولی مردم را به جمع آوری بی رویه گونه های گیاهی تشویق می کرد

منصور نجفی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ گفت: برداشت گونه های دارویی و گیاهی از جمله شبدر، موسیر، تره، رز قرمز و … است. از قدیم الایام در میان جوامع محلی کوهرنگ رایج بوده و امروزه نیز ادامه دارد، اما در سال های اخیر افزایش قیمت گیاهان و شرایط سخت اقتصادی، تجار و قاچاقچیان را مجبور به فعالیت بی رویه از این کارخانه ها کرده است.

157021023 خبر خاکستری

نجفی از تبلیغات بی رویه اقدام این گونه های دارویی برای رفع بیماری ها در سال های اخیر انتقاد کرد و گفت: این موضوع مردم را به پذیرش جمع آوری غیر اصولی و غیرکارشناسی این گونه های گیاهی ترغیب کرده است.

وی تصریح کرد: موسیر در بازار کیلویی بیش از 50 هزار تن خرید و فروش می شود بنابراین اگر فردی در روز 20 کیلوگرم موسیر بچیند حدود یک میلیون درآمد خواهد داشت. از طرفی تعداد نیروهای حفاظتی در کشور و منطقه نسبتاً نرم است، استاندارد کمتر است و این در جلوگیری از باورهای غلط موثر است، در حالی که حفاظت از مناطق بدون مشارکت کاربران امکان پذیر نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کوهرنگ در خصوص نابودی برخی گونه های گیاهی در نتیجه برداشت بی رویه گفت: اگر برداشت در زمان مناسب و بر اساس برنامه های مصوب منابع طبیعی انجام شود، زادآوری نیاز دارد. مکان و خطری برای بقای این گونه های گیاهی وجود نخواهد داشت.»

نجفی ادامه داد: اگر این بهره‌برداری‌ها در قالب طرح‌های مدون برای طرح‌های مرتع‌داری درآید، علاوه بر حفاظت از این گونه‌ها، به تقویت معیشت بهره‌برداران نیز کمک می‌کند، به‌عنوان مثال می‌توان موسیر وی را برداشت کرد.

157021022 خبر خاکستری

به گزارش جهانبین نیوز؛ انتظار می رود مردم و استفاده کنندگان با توجه به آگاهی و آگاهی از وضعیت در خطر انقراض گیاهان دارویی و خوراکی در منطقه، خود واکنش چشمگیری به نابودی این گیاهان ارزشمند و در راستای حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیکی منطقه نشان دهند. ، کارکنان در منابع طبیعی به همکاری مسئولانه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید