کلیدی ترین راه حل برای مقابله با فساد اداری بحث شفافیت است


ساعت: 17:39
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905890

معاون سازمان بازرسی کل کشور در نشست فراخوان اولین همایش ملی ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: شفافیت یکی از موثرترین و کلیدی ترین راهکارهای پیشگیری و مقابله با فساد اداری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد رحمانیان معاون سازمان بازرسی کل کشور در این نشست که خواستار برگزاری اولین همایش ملی ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد شد، گفت: یکی از موثرترین و کلیدی ترین راهکارها پیشگیری و مقابله با فساد اداری موضوع شفافیت است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور افزود: وظیفه سازمان بازرسی کل کشور این است که بر حسن اجرای قوانین و مقررات و همچنین حسن جریان امور نظارت داشته باشد و بتواند به عنوان وظیفه سازمان بازرسی در بخش پیشگیری، در سال جاری برنامه ها، راهکارها و تصمیمات متعددی دارد و برای سال آینده نیز راهکارها و تصمیمات زیادی را پیش بینی کرده است.

وی بیان کرد: در برگزاری همایش ملی ارتقای شفافیت اهداف متعددی را دنبال می کنیم که یکی از این اهداف ارتقای آگاهی عمومی است که البته موضوع شفافیت در قوانین، مقررات، رویه ها، اسناد داخلی و بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. دهه و قرن گذشته، اما وقتی به گذشته نگاه می کنیم، متوجه می شویم که ریشه در پایه های حکومت دینی و اسلامی دارد.

رحمانیان بیان می کند: روایات متعددی از ائمه معصومین داریم که مربوط به مقوله شفافیت است; بنابراین مدیران در جمهوری اسلامی ایران باید بحث شفافیت را بیشتر توسعه دهند و مبانی آن را استخراج و سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

معاون سازمان بازرسی گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها به موضوع شفافیت در مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادی و پیشگیری از فساد اشاره کردند، لذا فرمودند منظور از شفافیت این است که مسئولان عملکرد خود را به صراحت به دستگاه های اجرایی ابلاغ کنند. مردم بگویند و بگویند چه کردند طبیعتا مردم می توانند در مورد کار مسئولان قضاوت کنند و نظر بدهند.

وی در ادامه گفت: در مواد 17 و 18 سیاست های کلی نظام به طور ویژه به موضوع شفافیت اشاره شده است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: اگر به قوانین پایین دستی نیز مراجعه کنیم، می بینیم که در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، در ماده 3 به صراحت به مقوله شفافیت اشاره شده است. زیرا در ماده 3 آمده است: نهادهای مشمول بندهای الف، ب و ج به این معناست که کلیه دستگاه های دولتی موظف به اجرای کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، رویه ها و تصمیمات مربوط به حقوق شهروندی می باشند. فرآیندهای کاری و برنامه زمانبندی کار، استانداردها، ضوابط و شاخص ها شامل ماموریت ها، شرح وظایف نهادها و واحدهای ذیربط و همچنین مراحل مختلف اخذ مجوز، تسهیلات ارائه شده، نقشه های تفصیلی شهر، جداول تراکم و میزان اشتغال در ساخت و ساز. قراردادها و محاسبات مربوط به مالیات، عوارض و عوارض دولتی، مراحل مربوط به واردات و صادرات کالا باید درج شود تا به منظور اطلاع رسانی به عموم مردم از مکان های ملاقات الکترونیکی و ایجاد این مکان های الکترونیکی از استفاده از روش های دیگر جلوگیری شود.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی نیز به موضوع شفافیت می پردازد که از جمله آن می توان به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات شورای اسلامی و یا لایحه شفافیت که در دستور کار شورای اسلامی است، اشاره کرد.

معاون سازمان بازرسی تصریح کرد: مقوله شفافیت در اسناد پایین دستی از جمله دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر شفافیت تراکنش های بانکی افراد به منظور افزایش شفافیت تراکنش های بانکی ذکر شده است. از افراد

رحمانیان تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر حاکمیت اسلامی، دینی و اسناد و مقررات پذیرفته شده داخلی و خارجی، شفافیت به عنوان یک اصل اساسی و راهبرد تولیدی در زمینه پیشگیری از فساد پیش بینی شده و مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین اگر سازمان بازرسی کل کشور دستگاه های اجرایی و مدیریتی برای ارتقا و ارتقای شفافیت به خوبی و به عنوان یک نهاد ناظر برای پیگیری شفافیت در بخش های مختلف اداری می توانند مانع بزرگ فساد را مسدود کرده و از بسیاری از مفاسد اداری و اقتصادی جلوگیری کنند.

رحمانیان همچنین گفت: شفافیت مانند چراغی فراتر از قوانین است و زوایای پنهان برخی مناطق را که ممکن است محل وقوع جرایم و مفاسد اداری و اقتصادی باشد روشن می کند و مانع از ارتکاب جرم برخی از این افراد در آن مکان ها می شود.

معاون سازمان بازرسی تصریح کرد: شفافیت در واقع این احساس را برای شهروندان و مردم ایجاد می کند که مورد توجه دولت هستند و مشارکت عمومی مردم را در بحث نظارت نیز به همراه دارد.

رحمانیان تصریح کرد: همایش ملی ارتقای شفافیت اولین همایش ملی است که با موضوع ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد برگزار می شود و دارای چند ویژگی خاص است که آن را از سایر نشست ها و همایش های موجود متمایز می کند.

وی همچنین گفت: اول اینکه بر اساس بررسی های انجام شده در بازرسی ها به این نتیجه رسیدیم که عدم شفافیت در ادارات یکی از گلوگاه های مهمی است که می تواند زمینه ساز فساد باشد که باید حتما مسدود.

رحمانیان خاطرنشان کرد: وجه تمایز این همایش ملی نسبت به همایش های مشابه در این است که در این همایش علاوه بر استفاده از ظرفیت اندیشمندان، نخبگان، صاحب نظران، اساتید دانشگاه، سمینارها و پژوهشگران، رویکردی عمل گرایانه نیز داریم و این همایش این یک ضمانت اجرایی است، یعنی ما فقط همایش برگزار نمی کنیم، بلکه نتایج این همایش تحت حمایت برنامه های نظارتی سازمان بازرسی کل کشور است و نتیجه این همایش این است که دیدگاه ها و ایده های بسیار خوبی که از همایش ارائه می شود، در قالب برنامه های بازرسی در دستور کار قرار گرفته است، سازمان بازرسی کل کشور ایجاد شد تا بتوانیم در سال جاری و سال های آینده احتیاط های لازم را انجام دهیم.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: نکته دیگر این است که در این همایش طبق معمول سایر همایش ها کسانی که مقالات خوب و ارزنده ای ارائه می دهند و مورد تایید هیئت داوران قرار می گیرند، علاوه بر تجلیل از برگزیدگان، به دنبال آن هستند. گفتمان سازی و بر این اساس فرهنگ سازی ما در جامعه و دستگاه اجرایی هستیم.

وی همچنین گفت: بیش از 20 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی، فعالان شفافیت و نهادهای نظارتی در این همایش حضور دارند، همچنین سعی کردیم از سازمان های مردم نهاد که نوعی سازمان مردم نهاد هستند استفاده کنیم.

رحمانیان تصریح کرد: از همه کسانی که دغدغه و دلسوز ارتقای سلامت نظام اداری در زمینه مبارزه با فساد در زمینه پیشگیری از فساد هستند تقاضا دارم در این همایش شرکت کنند و مقالاتی را تهیه و ارائه کنند، حتی اگر دیدگاه بهتری نسبت به این موضوع دارند. برگزاری همایش نظرات خود را بیان کنند.

معاون سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از اهداف سازمان بازرسی کل کشور از برگزاری این همایش، علاوه بر عزم جدی خود در حوزه مبارزه با فساد، این است که نشان دهد می خواهد. استفاده از دانش و ظرفیت نخبگان مراکز علمی داخل و خارج کشور علاوه بر کارهای اجرایی و بازرسی سازمان، کارهای ارشد و کارشناسی انجام می دهند.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال مقالات اولین همایش ملی ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد 19 آذر 1401 و زمان برگزاری این همایش 30 دی ماه 1401 اعلام شده است.

راخمانیان تصریح کرد: برای این همایش 6 موضوع در نظر گرفته شده، برای تدوین این موضوعات از صاحب نظران و صاحب نظران استفاده شده و نشست های متعددی با اساتید دانشگاه، دانشمندان و پژوهشگران برگزار شده است.

موضوعات کنفرانس:

_ سازوکارهای NSI در تبیین اقدامات و انفعالات دستگاه های قوه مجریه

_مکانیسم های استفاده و حمایت از افشاگران به منظور ارتقای شفافیت

مبانی علمی شفافیت در مراقبت های بهداشتی اداری و مبارزه با فساد (آن چیست، تعاریف، محدودیت ها، نظریه ها)

شفافیت و جایگاه آن در ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد از منظر تعالیم اسلامی

_سازمان بازرسی کل کشور و الزام شفافیت (تعهدات قانونی، ضمانت اجرا)

نقش رسانه ها، سازمان های غیردولتی و جامعه مدنی در ایجاد شفافیت

نقش و جایگاه شفافیت در حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین

_ راهکارهای ترویج فرهنگ شفافیت و شفافیت در کشور

تجارب کشورهای موفق در اجرای شفافیت

_اجرا و اعمال شفافیت با رویکرد مبارزه با فساد

_مکانیسم های استفاده از نظارت الکترونیکی برای شفاف سازی کار دستگاه های اجرایی و تسهیل الزامات سازمان بازرسی کل کشور

دیدگاهتان را بنویسید