کلیمارستی در میان انقلابیون و ابرانقلابیون

کلیمارستی در میان انقلابیون و ابرانقلابیون

روز جدید مجلس یازدهم موسوم به «مجلس انقلاب» بیش از نیمی از عمر خود را پشت سر گذاشته است و نزدیک ترین انتخابات در عرصه سیاسی ایران، انتخابات شورای اسلامی است. طبیعی است که نمایندگان در اتخاذ جهت گیری انتخاباتی کند باشند و با همنشینی با محافل سیاسی برای کسب جایگاه تلاش کنند.

ماجرای محمدباقر قالیباف، چه به عنوان رئیس مجلس و چه به عنوان فردی که سال‌ها تلاش می‌کرد تا یک جریان ساز باشد. متفاوت است. پس از 14 سال رقابت ناموفق در انتخابات ریاست جمهوری، کلیباف در سال 1397 سمت جدیدی را به عنوان رئیس قوه مقننه در اختیار گرفت، اما این سمت هرگز او را به مقام رهبری تبدیل نکرد و همواره نگران است که همین عنوان از او سلب شود.

سوپرانقلابیون و آزار قالیشویی ها

قالیباف اگرچه در ابتدای تصدی شهرداری تصمیم گرفت رویکردی معتدل داشته باشد و با همه جریان های سیاسی تعامل داشته باشد، اما رفته رفته ناکامی ها و عقب نشینی های متعدد روحیه او را در عرصه سیاست تندتر کرد. او سال ها تلاش کرد تا با حمله به اصلاح طلبان یا دولت روحانی در جریان اصلی اصولگرایی جایگاهی داشته باشد، اما به مرور زمان جریان های نو اصولگرا و جریان های رادیکال انقلابی از او فاصله گرفتند و به همین دلیل قالیباف با مشکلات بیشتری مواجه شد.

اختلافات قدیمی او با جبهه پایداری از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هنوز وجود دارد، اما جنبش عدالت خواهی برخاسته از اصولگرایی نیز از مخالفان جدی رئیس قوه مقننه است.

وحید اشتری یکی از فعالان رسانه ای جنبش عدالت خواهی که با افشای سفر خانواده محمد باکر قالیباف به ترکیه فضای منفی عجیبی را علیه خود ایجاد کرده بود، بار دیگر در گفتگویی آشکارا موضوع فساد را مطرح کرد: ادامه حیات سیاسی قالیباف علیرغم موارد فساد، دلیل آن ارتباط با حسین طائب بود.» ۲۵ سال هزینه و تبلیغات رسانه ای سپاه صرف قالیبافی می شد که منجر به فساد در همه سمت ها شد.

تو اشتباه نکردی

دهانت را باز نکن

قالیباف پس از مدتی سکوت در پی حادثه دروازه سیسمونی تصمیم گرفت با اقتدار بیشتری به صحنه سیاسی بازگردد. او نمی خواهد جایگاه خود را در میان حامیانش به عنوان یک رهبر سیاسی از دست بدهد. از این رو، اگرچه بحث تعامل نیروها را نشان می دهد، اما در گفت و گوهای معمولی خود دولت را به باد انتقاد می گیرد و به چالش می کشد و به منتقدان به قول خودش ابرانقلابی با بیشترین شدت پاسخ می دهد: «ما نمی کنیم. باید تنبلی کنیم، زبان باز کنیم، حرف های ناآمادگی بزنیم، بگوییم و اسم خودمان را انقلابی بگذاریم، به قول حضرت آقا فوق انقلابی، به بعضی ها نگاه می کنیم، هر چه نگاه می کنیم، چه کار کرد. هیچ کاری نکرد.ولی مدیون همه است.هرکی دیکته می گیره ممکنه اشتباه نوشته باشه گله می کنه که “آقا چرا اشتباه می کنی؟” خب تو هیچ غلطی نکردی و عمرت رو تلف کردی! شما حق ندارید به نام انقلاب صحبت کنید.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و از نزدیکان سیاسی رئیس مجلس در توضیح اعتراض کلیباف به ابرانقلابیون می گوید: «کلیباف یک تعریف از اصولگرایی دارد و یک تعریف از جریان انقلابی. بنابراین اصولگرایان را قبول دارد اما افراطی و افراطی را قبول ندارد. از منظر سیاسی او همیشه با این جامعه درگیر بوده است.

وی همچنین رفتار کلیباف را انتخاباتی می داند و می گوید: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، طبیعی است که مواضع خود را شفاف تر بیان کند و روند اصولگرایی را شفاف تر ترسیم کند تا بتواند در چند سال آینده مورد حمایت قرار گیرد. ماه ها. علاوه بر این، مجلس آینده ممکن است مقدمه ای برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم باشد، یعنی. دو انتخاب بعدی

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین به کنار گذاشتن جریان اصلاحات از انتخابات اشاره می کند و می گوید: «از سخنان ایشان می توان اینگونه تحلیل کرد که آتشی برای از بین بردن رقبای خود در جریان اصلاحات تدارک دیده اند. حالا رقابت تحلیلی شده است. به همین دلیل است که او چنین مواضعی اتخاذ می کند و به هوادارانش می گوید راه خود را از کسانی که انقلابی نیستند و از محافظه کارانی که در جنگ شرکت نکردند و در بحران های موجود در حاشیه نشستند، اما اکنون می خواهند رهبر یک کشور باشند جدا کنند. انقلاب

هر چه فصل انتخابات نزدیکتر می شود، شرایط برای محمدباقر قالیباف سخت تر می شود. بدهی اصولگرایان برای اجماع پیرامون وی بر سر سوال ریاست مجلس پرداخت شده است. گفته می شود برخی تغییرات در نیروهای نظامی به نفع او نبوده است. آیا قالیباف این بار با ابزار مبارزه با ابرانقلابیون می تواند خود را از نبرد نجات دهد؟

دایره مخالفان در حال گسترش است

مشکل قالیبافی فقط در ابرانقلابیون نیست. میرسلیم که ریاست حزب موتلفه، یکی از قدیمی ترین احزاب کشور را بر عهده دارد، هنوز قالیبافی را متوقف نکرده است. او اصرار دارد که پرونده تخلفات قالیباف در قوه قضائیه بررسی شود و البته می داند که این رسیدگی به معنای آسیب جدی به حیات سیاسی رئیس مجلس است.

میرسلیم اخیرا این پرونده را بازگشایی کرد و گفت: در زمان شهرداری قالیباف فعالیت های گسترده ای در شهر تهران انجام شد که آثار آن کاملا مشهود است. تخلفاتی هم بود که به طور همزمان به شهردار وقت کلیباف گزارش دادم و از ایشان خواستم رسیدگی به این موارد را انجام دهد، مواردی بود که به مردم آسیب می رساند و مربوط به حقوق عامه بود.

این نماینده تهران می گوید: «همچنین مستندات مربوط به تخلفات شهرداری را در اختیار دستگاه قضایی قرار می دهم تا بررسی و شفاف سازی کنند. من هنوز هیچ خبری از این موضوع ندارم و منتظرم، البته من هم نگاه می کنم که چطور پیش می رود. دو سال پیش این پرونده ها را به دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی دادم تا با جمع آوری این پرونده ها برخورد کنند تا اگر تخلفی صورت گرفت، جلوی آن گرفته شود و حق مردم تضییع نشود. “

میرسلیم با احتیاط درباره علت تاخیر دستگاه قضایی در بررسی مستندات تخلفات شهرداری در دوران کلیباف گفت: تاخیر در رسیدگی به تخلفات شهرداری در دوران کلیباف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بیشتر این دلایل ساختاری است. یعنی پرونده به کسانی داده می شود که به جای تصمیم گیری سریع، آن را متوقف می کنند تا زمانی که نباید اتفاق بیفتد، چرا این کار را می کنند؟ چون با منافع دیگران همخوانی ندارد».

البته به نظر می رسد ماجرای تخلفات قالیباف ها در جبهه دیگر هم باز شده است. میرلوحی، نماینده پنجمین دوره شورای شهر تهران که رئیس کمیته تحقیق و تفحص از واگذاری املاک شهرداری در شورای شهر تهران نیز بود، از پیگیری تخلفات فرش توسط شهردار فعلی خبر داد. «اخیرا شنیدم که زاکانی درخواست تجدید نظر کرده است. من این را شنیدم و اگر این اتفاق بیفتد عالی است. ما در دوران مدیریت خود به این موضوعات دسترسی داشته ایم، اما با نگاه سیاسی مدیران جدید شهری، دسترسی افراد شهرداری و ارتباط با ما تقریباً بسیار گران است. هر چند این دو تحقیق و تفحص را شخصا طی نامه ای رسمی به همراه سی دی برای تمامی اعضای شورای شهر دوره ششم ارسال کردم و اعلام کردم که آماده ارائه توضیحات هستم.

روزهای سخت رئیس مجلس در راه است

هر چه فصل انتخابات نزدیکتر می شود، شرایط برای محمدباقر قالیباف سخت تر می شود. اصولگرایان دودستگی دارند و هر کدام ساز و کاری دارند. بدهی اصولگرایان برای اجماع پیرامون وی بر سر سوال ریاست مجلس پرداخت شده است. گفته می شود برخی تغییرات در نیروهای نظامی به نفع او نبوده است. آیا قالیباف این بار با ابزار مبارزه با ابرانقلابیون می تواند خود را از نبرد نجات دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید