کمالوندی: انتظار نتیجه مطلوب از کنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای نداریم

کمالوندی: انتظار نتیجه مطلوب از کنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای نداریم

روز جدید سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره کنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای در نیویورک گفت: انتظار نتیجه مطلوب از این کنفرانس نداریم.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه بازنگری در NPT همواره مطرح بوده است، گفت: بیش از 60 سال از توافق اعضاء معاهده NPT می گذرد. بر اساس این معاهده، کشورهایی که سلاح هسته ای دارند باید خلع سلاح می شدند و سایر کشورها نباید دنبال تسلیحات می رفتند. از آن زمان این قرارداد برای دوره های 10 ساله تمدید شد و اخیراً برای مدت نامحدود تمدید شد.

وی از لزوم بررسی پیشرفت در اجرای NPT خبر داد و تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم خلع سلاح است و دبیرکل سازمان ملل نیز به این نکته اشاره کرد که سلاح های هسته ای خطرات زیادی دارد. متأسفانه از زمان انعقاد آن معاهده، تسلیحات هسته ای نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته و تعداد کشورهایی که دارای سلاح هسته ای هستند، افزایش یافته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته ای که در NPT تاکید شده است، تصریح کرد: این وظیفه بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی گذاشته شد و فلسفه اساسی آژانس این بود که کشورهایی که معاهده منع گسترش سلاح هسته ای را می پذیرند، موافق هستند. آژانس در دریافت کمک در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای.

کمالوندی با اشاره به اینکه در مورد ایران علاوه بر نظارت امنیتی، نظارت برای امنیت بیشتر نیز وجود دارد، گفت: دوربین هایی که توسط آژانس نصب شده و مدتی پیش جمع آوری شده، دوربین های امنیتی اضافی هستند. در واقع شفافیت زیادی در مورد ایران وجود دارد، اما در عین حال همچنان ایران را بدنام می کنند. همچنین گزارش های متعددی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت های هسته ای صلح آمیز هستند.

وی به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: پس از این اتفاق مجدداً فعالیت های ضدایرانی را در آژانس آغاز کردند. ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که اگر قرار است شفافیت وجود داشته باشد، باید برای همه باشد، اما متأسفانه استاندارد دوگانه ای در این زمینه توسط آژانس اعمال می شود.

سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران در خصوص برگزاری کنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای در نیویورک گفت: انتظار نتیجه مطلوبی از این کنفرانس نداریم و عدالت برقرار خواهد شد.

کمالوندی در خصوص گازی شدن نسل جدید سانتریفیوژها تصریح کرد: در رابطه با اجرای قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران وظایفی بر عهده سازمان انرژی اتمی گذاشته شده است. از هزار سانتریفیوژ «IR6» که باید گاز می‌گرفتیم و کار می‌کردیم، قبلاً 500 سانتریفیوژ را گازی کرده بودیم و 500 سانتریفیوژ دیگر نصب شده بود، اما هنوز کار آنها شروع نشده بود که از روز سه‌شنبه شروع کردیم و حدود یک هفته طول می‌کشد تا اولین محصول را دریافت کنیم. از آنها .

وی از تعهد سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان برای حرکت به سمت 190 هزار واحد خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان کمترین نیاز کشور است و با حصول توافق برجام، این طرح به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رسد. و به آژانس ارسال می شود که بر اساس 252000 سو در پانزدهمین سال اجرای توافقنامه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید