کمبود سرمایه در گردش و تقاضای پول از سوی کشاورز کارخانه فرآوری سیر شهداد را تعطیل کرد


ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1839004

عرفان موساپور عدم حمایت مردمی از فرآوری محصول را دلیل شکست این طرح دانست و گفت: تشویق دلالان با شعار حمایت که کشاورز اگر سیر بفروشد سود کلانی می برد و در بازارهای جهانی عرضه می شود. هزینه بالا، بنابراین عدم حمایت کشاورزان برای ما مشکل ساز شد و منجر به تعطیلی کارگاه های ما شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عرفان موسی پورمجری از طرح های بسیج سازندگی سپاه برای کمک به احیای اشتغال سنتی و محلی شهداد به خبرنگار راه آرمان گفت: در منطقه ای با کمک مردم محلی.

وی از عدم همکاری کشاورزان گلایه کرد و گفت: متأسفانه در آن سال ها چون کشاورزان می خواستند زودتر به پول برسند، سیر خام (یعنی راهی که از زمین درو می کردند) و تاجرانی که درآمد داشتند، می فروختند. به جای دادن سیر به کارخانه های فرآوری، کشاورزان را تشویق کردند که سیر خارج از منطقه را در استان های شمالی کشور مانند تبریز و ارومیه برای فروش در بازارهای خارجی مانند روسیه، آذربایجان و ارمنستان بفروشند. آنها فرستادند.



عدم حمایت کشاورزان صنایع تبدیلی تحت حمایت سپاه را تعطیل کرده است

موسی پور عدم حمایت مردم از فرآوری محصولات را عامل شکست این طرح دانست و گفت: تشویق تجار با شعار حمایت که کشاورز اگر سیر بفروشد سود کلانی می برد. و با قیمت بالاتری در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. قیمت، بنابراین عدم حمایت کشاورزان برای ما مشکل ساز شد و منجر به تعطیلی کارگاه های ما شد.


وی ادامه داد: در دو سال گذشته که دلالان در سال 99 قیمت سیر را از 13 هزار تن در کیلوگرم به 2 هزار تن در هر کیلوگرم رساندند و کشاورز متضرر شد، سپاه با کمک بنیاد تعاون بسیج اقدام به خرید سیر در … منطقه شهداد برای جلوگیری از این مشکل طی دو سال گذشته 1400 و 1401 توانسته ایم قیمت سیر را در منطقه ثابت نگه داریم.


موسی پور گفت: کشاورزان از صنایع تبدیلی حمایت نمی کنند اما سپاه همچنان به آنها کمک می کند، اگر کیلویی 5 تا 6 هزار تن فروخته شود کیلویی 2 هزار تن مشکل ایجاد می کند و کشاورزان را متضرر می کند.



کشاورزان سیر در اختیار کارگاه ها قرار نمی دادند، اما سپاه از تماس تجار با کشاورزان جلوگیری می کرد.

موسی پور با بیان اینکه این پول به موقع و بخشی از فرهنگ بومی مردم است، گفت: کشاورزان خواستار دریافت سریع پول هستند و این حق طبیعی آنهاست، بنابراین بهترین راه برای حل مشکل در این زمینه راه اندازی کارگاه های دولتی است. مردم شهداد پشتوانه سرمایه ای دولت است یا هست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: کمبود سرمایه اولیه مشکل بزرگی در منطقه است، برای تامین پول و سرمایه اولیه کشاورزی زمان بر بود.


وی ادامه داد: اگر کارخانه های فرآوری سیر از حمایت سرمایه دولت برخوردار باشند، کشاورز هنگام تحویل سیر به کارگاه وجه نقد دریافت می کند، بنابراین این واحد نیز پس از فروش محصول فرآوری شده پول خود را دریافت می کند. حل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید