کمبود شدید اجاره روز جدید

کمبود شدید اجاره روز جدید

روز جدید پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت الله خامنه ای صبح دیروز (دوشنبه) در مراسم دانش آموختگی مشترک دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح، با سخنان مهمی با اشاره به حوادث اخیر تأکید کردند: صراحتاً می گویم. که این حوادث از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و پیروان آنها برنامه ریزی شده است.

هاران کارگران را دور کرده است. آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در شهریورماه امسال از مرز 43 میلیون تومان گذشت و یک کارگر برای خانه دار شدن در تهران باید یک سوم حقوق 133 ساله خود را پس انداز کند. که عملا غیر ممکن است!

از سوی دیگر، متوسط ​​قیمت اجاره بها هر مترمربع مسکن در شهر تهران بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، وزارت مسکن و ساختمان در بهار امسال به ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که نسبت به پایان آن ۵۰ درصد افزایش داشت. سال گذشته یعنی کارگر می تواند یک آپارتمان 70 متری اجاره کند در تهران حدود 1.5 برابر حقوقش باید اجاره بدهد.

کارگران 133 سال است که منتظر خانه‌ای در تهران هستند

اگر حداقل حقوق و مزایای کارگران ایرانی را در نظر بگیریم، یعنی. حقوق ماهیانه حدود پنج میلیون و 680 هزار تومان، درآمد سالانه یک کارگر حدود 68 میلیون و 160 هزار تومان است که نه تنها برای خرید خانه مناسب نیست، بلکه در حال حاضر معادل حدود یک سوم قیمت است. پراید به عنوان بیشترین – ماشین ارزان. این بازار داخلی است!

در حال حاضر بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در تهران به 43 میلیون و 216 هزار تومان رسیده است.

در واقع میانگین قیمت یک آپارتمان 70 متری در تهران حدود سه میلیارد و 25 میلیون تومان است که اگر بخواهیم آن را بر حقوق سالانه کارگران ایرانی تقسیم کنیم، باید گفت که یک کارگر ایرانی به 44 سال نیاز دارد. پس انداز، برای داشتن خانه در تهران!

البته برای محاسبه شاخص استاندارد زمان انتظار برای میزبانی، یک سوم درآمد افراد در نظر گرفته شده است، یعنی یک سوم درآمد سالانه کارگران ایرانی در حال حاضر حدود 22 میلیون و 720 هزار تومان است. با این محاسبه زمان انتظار یک کارگر برای خانه دار شدن در تهران به حدود 133 سال می رسد و باید گفت تهران در واقع کارگران را بیرون رانده است و آنها قدرت خرید خانه در پایتخت ایران را ندارند.

اکنون کارگران ایرانی نه تنها قادر به خرید خانه در تهران نیستند، بلکه حتی حق اجاره مسکن در پایتخت را نیز از دست داده اند.

بر اساس اعلام وزارت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، متوسط ​​اجاره بها هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در بهار امسال به 126 هزار و 900 تومان رسید که نسبت به 84 هزار و 800 تومان در اواخر دهه 1400 افزایش داشته است. نزدیک به 50 درصد.

با این حساب یک کارگر برای اجاره یک آپارتمان 70 متری در تهران باید به طور متوسط ​​ماهانه هشت میلیون و 883 هزار تومان بپردازد که تقریباً 1.5 برابر حقوق و مزایای کارگر است.

نگاهی به آمار اجاره مسکن در محله های جنوبی تهران نشان می دهد که اجاره خانه در جنوب شهر برای کارگران سخت شده است.

یک آپارتمان 64 متری در حال حاضر 70 میلیون تومان رهن و 4.5 میلیون تومان اجاره ماهانه درج شده است و یک آپارتمان 70 متری در منطقه شوش به ودیعه 120 میلیون تومانی و ماهانه 3.5 میلیون تومان اجاره نیاز دارد. یک آپارتمان 45 متری با 60 میلیون رهن و ماهانه 3 میلیون تومان اجاره در خزانه اعلام شده است.

قیمت هر متر خانه از 43 میلیون تومان عبور می کند

اکنون براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در شهریور ماه سال جاری، متوسط ​​قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل ۱.۱ و ۳۶.۳ درصد افزایش داشته است. مدت مشابه سال قبل

همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود شش هزار مورد است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال 1400 به ترتیب 22.9 و 22.5 درصد کاهش نشان می دهد. عمر بنا با اشاره به اینکه واحدهای تا پنج سال ساخت و ساز با سهم 28.4 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در بین مناطق 22 گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه در منطقه یک 87 میلیون و 130 هزار تومان و کمترین آن در منطقه 18 با 21 میلیون و 500 هزار تومان است که هر کدام با افزایش قیمت. از 26.4 درصد در منطقه 1. و 18.8 درصد در منطقه 18 یافت شد.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده نسبت به قیمت یک مترمربع بنا در شهریورماه امسال نیز نشان می دهد که واحدهای مسکونی در محدوده قیمتی 30 تا 35 میلیون تومان برای هر مترمربع بنا با سهم 11.8 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و محدوده قیمتی 25 تا 30 و 35 تا 40 میلیون تومان با سهم 11.2 و 10.4 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر در شهریور ماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان می دهد که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده اند. با سهم 13.9 درصدی.

همچنین، توزیع معاملات مسکونی بر اساس مناطق شهری شهر تهران نشان می دهد که منطقه 5 با 14.4 درصد از کل معاملات، بیشترین سهم از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

وضعیت اجاره خانه در شهریور امسال

بررسی شاخص اجاره بهای مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری در شهریور ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 40.9 و 46.8 درصد رشد نشان می دهد.

لازم به توضیح است که رشد ماهانه شاخص مذکور در شهریور ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل 4.6 و 4.7 درصد است.

به گزارش ایسنا، میانگین قیمت اجاره بها در تهران در یک ماه گذشته ۴.۶ درصد افزایش یافته است که از دلایل اصلی آن می توان به رکود در بخش فروش، افزایش عمومی قیمت کالاها و انتقال فشار تورمی ناشی از قیمت مسکن اشاره کرد. به بخش اجاره

در واقع تنها در یک ماه گذشته قیمت اجاره بها در تهران 4.6 درصد افزایش یافته اما نسبت به افزایش قیمت مسکن بیش از چهار برابر رشد داشته است. رشد سالانه اجاره بهای مسکن در پایتخت 41 درصد و در کل بخش شهری کشور 47 درصد است.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران بر اساس شاخص بانک مرکزی 36.3 درصد و در کل کشور 32.6 درصد (براساس گزارش مرکز آمار) است. تورم ماهانه در دو شاخص فروش و اجاره مسکن در سراسر کشور 3.5 درصد گزارش شده است.

با کاهش انتظارات از کاهش فروش، رشد قیمت مسکن در ماه پایانی نیمه اول سال به پایین‌ترین سطح خود از آوریل رسید و رشد ماهانه 1.1 درصدی را ثبت کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی شهریور ماه امسال رشد ماهانه و سالانه قیمت مسکن در شهر تهران به ترتیب 1.1 درصد و 36.3 درصد بوده است.

آمار و ارقام نشان می دهد که با وجود ثبات نسبی قیمت مسکن در تهران، بازار اجاره بها در پایتخت و کل کشور تا حدودی داغ شده است. عواملی مانند تورم کل (42 درصد)، افزایش دستمزدها (57 درصد)، جبران عقب ماندگی بازار اجاره نسبت به قیمت مسکن، پر کردن ظرفیت بازار املاک، معاملات راکد، انتقال انتظارات تورمی از بخش خرید به اجاره – فروش به بازار اجاره و کاهش کارایی بازار رقابت مسکن یکی از دلایل رشد اجاره بها محسوب می شود.

روند کاهشی معاملات تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود، در شهریور ماه نیز ادامه داشت. در شهریورماه امسال 633 معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که نسبت به مردادماه امسال و شهریور سال گذشته به ترتیب 23 و 22.5 درصد کاهش نشان می دهد. تجربه نشان می‌دهد که وقتی بازار مسکن آرام می‌گیرد و قیمت‌ها ثابت است، به تدریج بازار اجاره بها می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید