کمبود مسئول و وزیر در آینده نزدیک!

کمبود مسئول و وزیر در آینده نزدیک!

ساعده علیپور: این هفته مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در توئیتی اعلام کرد که فرزند یکی از معاونان وزیر به تازگی روادید ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دریافت کرده و قصد خروج از کشور را دارد. به محض اطلاع رئیس جمهور دستور صادر شد که «اگر پسر رفت، پدر می رود!». وی حتی این دستور ظالمانه را به طعنه به دولت های گذشته مزین کرد و ادامه داد: دیگر آن روزگاری که مایه مباهات مقامات ارشد دولتی اقامتگاه فرزندانشان در خارج از کشور است، گذشته است.

اما خیلی زودتر از حد انتظار، شعار این نقل قول فاش شد و خبر مهاجرت فرزند انسیه هزالی، معاون امور زنان و خانواده در کانادا و فعالیت وی در یک شرکت تولید VPN، انتقادات زیادی را به همراه داشت. در فضای رسانه ای و مجازی.جایی که شایعه استعفای انسیه خزعلی نیز مطرح شد.

اما تجربه نشان داده است; «استعفا» به هر دلیلی، از سوء مدیریت گرفته تا قانون شکنی، جایی در کشور عرب ما ندارد. هزالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در توییتر خود با تکذیب این خبر نوشت: «بعضی با هیجان از مهاجرت پسرم گفتند; ضمن اینکه سفر کاری موقت ایشان برای توسعه و حمایت از مجموعه دانش بنیان فعال در ایران با تعداد زیادی دانشجوی کامپیوتر است و خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام است و طی ماه های آینده به کشور بازخواهد گشت. او نه تنها حضور فرزندش در کانادا را نشانه تعلق به وطن و مسئولیت خواند، بلکه حتی او را به دلیل وضعیت رسمی ملزم به بازگشت ندانست و با بزرگواری نوشت: با اینکه متاهل و مستقل است، هرگز قصد ندارد. برای مهاجرت.”

افکار عمومی قانع نشده است

اما این توضیحات کسی را قانع نکرد و واکنش ها به این خبر به حدی گسترش یافت که کمپینی با عنوان «تقاضای برکناری انسیه هزالی و دیگر مسئولانی که فرزندانشان مهاجرت کرده اند» راه اندازی شد و در مدت کوتاهی نزدیک به 30000 نفر امضا کردند.

در همین حال برخی در فضای مجازی از مهاجرت فرزندان خواهر انسیه کبری هزالی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خبر دادند. مهدی خزعلی فعال سیاسی و برادر انصیر و کبری خزعلی این خبر را تایید و حتی از مهاجرت دیگر برادرزاده هایش نیز خبر داد.

مهدی خزعلی گفت: نه تنها پسر کبری خانم (خواهر انسیه خزعلی). حتی خواهرزاده دیگرم یعنی دخترش سال هاست در آمریکا زندگی می کند… پسر انسی خانم هم در کانادا صاحب یک شرکت است که در زمینه VPN کار می کند و به خاطر همین شرکت ویزای کانادا گرفته و دارد. خانواده اش را سال ها با خودتان رهبری می کنید. می دانید که ثبت شرکت در کانادا بیش از صد میلیارد ریال هزینه دارد.

در حالی که برخی دستور رئیس جمهور را که «اگر پسر برود، پدر می رود» به تمسخر گرفتند. خواهران هزالی را به دلیل مادر بودن در زمره آنها قرار ندادند، اما بسیاری این اتفاق را بی سابقه و محدود به خانواده هزالی نمی دانند. منتقدان معتقدند بسیاری از مسئولان با وجود شعارها و توصیه به مردم برای تحمل مشکلات اقتصادی، کودکان را محکوم به تحمل این شرایط نمی کنند و برای تحصیل، کار و زندگی به کشورهای پیشرفته و بعضا متخاصم می فرستند. با این حال، پذیرش اصطلاح مهاجرت به آنها فشار کمتری می‌کشد و از نظر خودشان با توجیهاتی مانند ادامه تحصیل و آموزش، این چالش را مدیریت می‌کنند. اما در نهایت یا بازگشتی نیست و یا ورود به وطن مساوی است با نشستن بر کرسی طلایی حکومت.

مریم زاکانی، آزاده حداد عادل، محمد مرندی، فاطمه لاریجانی، عیسی فرزند معصومه ابتکار و حمید فرزند انسیه خزعلی و صدها نفر نمونه دیگر فرزندان همین دسته از مدیران هستند که البته می دانیم که هیچ کدام از آنها حذف نشدند. به همین دلیل استعفا ندادند. حتی در برخی موارد به نظر می‌رسد که مسئولان مربوطه بدشان نمی‌آید دوران پیری و بازنشستگی را با فرزندان و نوه‌های خود در کشور خود بگذرانند. مثلا همین مرتضی طلایی، فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران و عضو سابق شورای شهر که عکس هایش در یک مجموعه ورزشی مختلط در کانادا منتشر شده بود. سفری که پس از تکذیب های اولیه ادعا شده بود دیدار و ملاقات با پسر و نوه سردار و خانواده اش که در سال های گذشته به کانادا مهاجرت کرده بودند.

چهار هزار فرزند مسئولین خارج از کشور؟

اوایل خردادماه امسال رئیس عملیات زمینی سپاه در یک برنامه تلویزیونی از زندگی «چهار هزار» فرزندان مسئولان خارج از کشور خبر داد.

مرتضی میریان در برنامه صبح بخیر ایران با انتقاد از سبک حاکمیتی مسئولان گفت: امروز نزدیک به 4000 فرزند برخی مسئولان در آمریکا، اروپا و کانادا زندگی می کنند. این افراد باید «نظارت» شوند تا در آینده به آنها مناصب رهبری در جمهوری اسلامی داده نشود.

البته اظهارات صریح وی با انتقاد حامیان مراجع ذیربط همراه بود که بدون ارائه سند و مدرک به این ادعا رسیدگی کردند.

بسیاری از مسئولان فرزندان خود را به تحمل شرایط سخت زندگی در ایران محکوم نمی کنند و آنها را به کشورهای پیشرفته و بعضا متخاصم می فرستند! آنها کلمه مهاجرت را قبول ندارند و با توجیهاتی که مورد تمسخر افکار عمومی قرار می گیرد این چالش را طبق نظر خودشان مدیریت می کنند.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول سابق روزنامه جوان و روزنامه همشهری فعلی در واکنش به اظهارات مرتضی میریان گفت: «خیلی شنیده ایم که چهار هزار آقازادی (فرزندان مسئولان) در انگلیس تحصیل می کنند. دیروز در تلویزیون دیدم که یکی از فرماندهان سپاه این عدد را ذکر کرده است.

گفت هر کدام را هزار تازیانه زدند. جواب داد یا کتک نخوردی یا هزارتا را نمی فهمی. اگر کسی 100 نفر از آنها را با شناسنامه ارائه کند، ما پوشش خبری خواهیم داشت.

توجیهات عجیب مهاجرت فرزندان کارمند

اما در این بین، به نظر می رسد حتی اگر تعداد 4000 پرونده ادعایی مرتضی میریان صحت نداشته باشد، این رقم زیاد است و این رقم در حدی نیست که دستور رئیس جمهور مبنی بر «اگر پسر برود، پدر هم. !» قابل اجراست، از این رو در روزهای اخیر عده ای با توجیهات عجیب و غریب سعی در کم اهمیت جلوه دادن اخبار دارند که به همین دلیل اغلب دولت قبل عامل حملات اصولگرایان بوده است. نماینده مجلس در گفت و گو با همشهری به حاشیه های مهاجرتی فرزند انسیه هزالی و کارمندانی که فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می کنند، گفت: اگر مدیر مدرسه رفتار فرزندش را تایید کند، مشکل ساز می شود، اما وقتی بچه تحت کنترل پدر نیست و ممکن است هیچ امر و نهی را نپذیرد، گاهی در این شرایط لازم است که پدر خط خود را با فرزند مشخص کند، این را نمی توان نادیده گرفت، افراد زیادی بودند که فرزندان خود را در گذشته مسئولین کشور توجه کنند بر رفتار فرزندانشان است و در صورت رفتار خلاف عرف و شرع و قانون با آنها برخورد کنند.

وقتی مسئولان با وعده ها و شعارهای خود نمی توانند حتی فرزندان خود را به ماندن در ایران قانع کنند، چگونه می توان انتظار تحقق وعده ها و روزهای بهتری برای کشور داشت؟

و افزود: قطعاً فرزندان مسئولانی که به خارج از کشور می روند، دیگر حق ندارند در داخل کشور مسئولیت داشته باشند. نمی توان شاهد خروج فرزندان مسئولان از کشور در شرایط سخت بود و بعدها پدران این فرزندان با استفاده از موقعیت و مسئولیتی که دارند به دنبال انتقال مسئولیت به فرزندان خود هستند. بدون شک افرادی که دست به چنین رویه ای زده اند در نظام آینده مدیریت دولتی جایگاهی ندارند و نخواهند داشت.

یکی دیگر از فعالان سیاسی اصولگرا حتی حساب فرزندان مسئولان را جدا از پدر و مادرشان می داند و می گوید: «اگر ثابت شود مسئولی با پول بیت المال فرزند خود را به خارج از کشور فرستاده است، جرم فجیعی است. “

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا نیز به حاشیه سازی فرزند انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور با رویداد۲۴ واکنش نشان داد و افزود: مسئولان می گویند فرزندان ما مستقل هستند و برای زندگی خود تصمیم می گیرند و بالاخره ما یک جدایی داریم. حساب با آنها . این پاسخ کارکنان قانونی، صحیح و قابل قبول است. اما حضور فرزندان مسئولان در کشورهای دشمن مانند آمریکا و انگلیس می تواند به اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی تبدیل شود و چه بسا این افراد علیه پدران و مادران خود به کار گرفته شوند. البته ناگفته نماند که حمایت مسئولین در این موارد قابل قبول است زیرا فرزندان آنها بالغ هستند و حساب فرزندان جدا از والدین است.

اما در این میان، واکنش منشی عمرو به معروف نیز جالب است، او گفت: مردی که الان مسئول است و تمام فکرش این است که الان چند دلار و یورو دارد که برای فرزندانش بفرستد، چگونه می خواهد کمک کند. مردم و کسانی که در مشکل هستند آیا کار می کنند؟ پس چرا این مرد الان مسئول است؟ شما می گویید رفتن به خارج عیبی ندارد، اشکالی ندارد، اما چرا می خواهید حکومت کنید و فرزندتان به خارج از کشور برود، بچه های برخی از مسئولان بیشتر در اروپا، آمریکا، استرالیا و کانادا هستند».

در روزهایی که تعداد زیادی از ایرانیان مهاجر به خارج از کشور را در همه رده های شغلی و سنی می توان دید، شاید عجیب به نظر نرسد که گروهی از این مهاجران فرزندان مقامات بلندپایه کشور نیز باشند. اما سوال اینجاست که وقتی مسئولان نمی توانند با وعده ها و شعارهای خود حتی فرزندان خود را به ماندن در ایران قانع کنند، چگونه می توان انتظار تحقق وعده ها و روزهای بهتری برای کشور داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید