کمیسیون تحقیق 4 سازمان و وزارتخانه به درد کسی نمی خورد/ 90 درصد کسانی که به خیابان ها ریختند معترض هستند و 10 درصد شورشیان.

کمیسیون تحقیق 4 سازمان و وزارتخانه به درد کسی نمی خورد/ 90 درصد کسانی که به خیابان ها ریختند معترض هستند و 10 درصد شورشیان.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تشکیل «کمیسیون حقیقت یاب» از سوی وزارت کشور و اینکه کمیسیون مذکور باید از چه گروه‌هایی تشکیل شود و چقدر باید گزارش‌های شفاف و صادقانه ارائه کرد، گفت: مردم گفتند: اتفاقی در کشور افتاد و بیش از 2 ماه طول کشید، اگر بخواهیم به راحتی از آن عبور کنیم و بگوییم تمام شد، این اتفاقات قابل تحلیل است و قابل عبور نیست.

وی با بیان اینکه مردم برای تجمع و اعتراض به خیابان ها آمدند، خاطرنشان کرد: اکثر معترضان از وضعیت موجود، اشتغال، بیکاری و تبعیض در خدمات و سازمان ها انتقاد می کنند. اینها همه مسائلی است که معترضان به آن اعتراض دارند. از سوی دیگر، برخی افراد در نهایت تروریست شدند. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان به طور کلی خواهان تنش در ایران بودند، اما آنچه که مبنای تنش شد، استدلال بر علیه وضعیت موجود بود و بعدها خدمات کشورهای خارجی بر سر تظاهرات جهش کرد و برگشت. بخش‌هایی از اعتراضات در شورش‌ها گفتند باید این را تقسیم کنیم.

این نماینده شورای اسلامی یادآور شد: یکی از وظایف مهم وزارت کشور رسیدگی به مسائل اجتماعی و سیاسی در داخل است و آقای وزیر کشور به عنوان فردی که مسئولیت امنیت کشور را بر عهده دارد، کمیسیون را تشکیل داده است. این کمیسیون باید متشکل از سازمان ها و نهادهای مختلف با تاکید بر احزاب و گروه های خاص از همه طیف ها، افکار و علمای بزرگ و افراد صاحب نفوذ از نخبگان استان های مختلف جامعه و حتی کسانی که به وضعیت موجود اعتراض می کنند.

وی تاکید کرد: باید شورشیان و تروریست ها را کنار بگذاریم، از معترضان در کمیسیون دعوت کنیم تا حضور فعال داشته باشند، زیرا کمیسیون 4 سازمان و وزارتخانه به درد هیچکسی نمی خورد و ارزش و کارکردی ندارد و یک طرفه است. که باید دوطرفه باشد و ریشه یابی و مشکلات جامعه را حل کند. دستگیری، آزادی و ارعاب بخشی از کار پلیس است و در کشورهای مختلف رایج است، اما اگر بخواهیم مشکلات را به طور اساسی حل کنیم، باید به صورت اساسی با آنها برخورد کنیم و به جای تعصب، واقع بین باشیم.

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه می توانیم به دنبال راه حل برای مشکلات باشیم، تصریح کرد: وزیر کشور این وظیفه را بر عهده دارد و از طرفی انتظار دارم دولت نیز مانند مقام معظم رهبری با ریشه ها و مشکلات برخورد کند. آقا علی اکبری به سیستان فرستادند و بلوچستان را فرستادند، رفتند میان مردم، دلداریشان دادند، سخنانشان را شنیدند، مولوی عبدالحمید را ملاقات کردند و گفتند اینها خوب است.

وی یادآور شد: دولت متشکل از قوه قضائیه، مقننه، دولت، احزاب و گروه هاست، بنابراین به نظر من باید مجمعی تشکیل شود و این مجمع حقیقت یابی مسائل را به خوبی بررسی و درک کند و تصمیم بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورا با بیان اینکه باید مردم را از شورشیان جدا کنیم، گفت: می گویند معترضان باید از شورشیان جدا شوند که این تصمیم خوبی است اما آنها چه می خواهند. برای معترضان انجام دهیم؟ اگر تصمیم درستی نگیریم این مشکلات دوباره تکرار می شود. بنابراین باید مشکلات مختلف معترضان را در نظر گرفت و آنها را از شورشیان و تروریست ها جدا کرد.

وی گفت: فکر می‌کنم 90 درصد از کسانی که به خیابان‌ها آمدند، افرادی بودند که به وضعیت موجود اعتراض کردند و 10 درصد آنها از شورشیان، اراذل و اوباش و از سرویس‌های خارجی و تروریست‌هایی بودند که در زمره سازمان‌دهندگان قتل‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. نهادها، دولت ها و سازمان های امنیتی پشت این مشکل هستند و ما باید آنها را از مردم جدا کنیم تا تصمیم درست بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید