کنایه های معنادار جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور/ مردم را آزاد بگذارید!

کنایه های معنادار جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور/ مردم را آزاد بگذارید!

روز جدید حدود 30 سال پیش در مورد اداره حکومت و نظام در امور عبادی اختلاف نظر وجود داشت و عده ای معتقد بودند که لازم نیست و هنوز هم هست.

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود از سیاست دولت در حوزه اربعین انتقاد کرد.

این روزنامه می‌گوید: محبوب‌تر از امام حسین (علیه‌السلام) نزد مردم ایران کسی سراغ نداریم. همه ایرانیان آرزوی سفر به کربلا و زیارت امام حسین و شهدای کربلا را دارند. در ایام عاشورا با شور و شعور در سوگ شهدای کربلا و سیدالشهدا عزاداری می کنند. زیارت اربعین را همه دوست دارند و هر وقت بتوانند به زیارت حرم حسینی می روند.

رفتن برای اربعین برای همبستگی با اهل بیت که به شهادت امام حسین و شهدای کربلا شهره اند و در اولین اربعین به زیارت مرقدشان رفتند نیز از سنت های رایجی است که قرن ها ادامه داشته است. بسیاری از علمای بزرگ در ایام اربعین حسینی برای ادای احترام به مقام معظم رهبری و شهدای کربلا با پای پیاده از نجف تا کربلا حرکت کردند. حتی در زمان رژیم صدام و حزب بعث که موانعی برای زائران اربعین ایجاد می‌کرد، زیارت ادامه یافت و قربانی‌هایی به همراه داشت.

بسیاری از مردم ایران و سایر کشورها برای زیارت اربعین به عراق می رفتند و هنوز هم به آنجا می روند و در این زیارت موفق می شوند. از چند سال پیش که دولت ایران وارد این ماجرا شد و با وسایل تبلیغاتی و امکاناتی که در اختیار داشت سعی کرد مردم را به شرکت در راهپیمایی اربعین تشویق کند، این ماجرا شکل و شمایلی دیگری به خود گرفت که نقاط قوت و ضعف آن. نقدهایی وجود دارد و البته در این زمینه بسیار نوشته و گفته شده است.

در ایران نیز علاوه بر آنچه به پیاده روی اربعین در مرزهای عراق و داخل کشور معروف است، اقدامات دیگری از جمله راهپیمایی و پیاده روی برای زیارت امام رضا (علیه السلام) نیز در روزهای پایانی سال جاری آغاز شد. صفر و حتی اقدامی با عنوان جاماندگان اربعین برگزار شد که از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و در شهرهای محل هایی که تعیین می کنند برگزار می شود. برنامه های دولتی و با کمک نهادهای مختلف رسمی و طبیعتاً عوارضی دارد که امروزه قابل مشاهده است، این عوارض را نمی توان نادیده گرفت و نمی توان آن را مغایر با کرامت انسانی تلقی کرد، اینکه مردم با انواع مشوق ها به مرز رفتن تشویق می شوند. و با تبلیغات پر سر و صدا و مواجهه با انواع مشکلات و سرگردانی ها در آنجا به گونه ای که بدبینی نسبت به همه چیز تمام وجودشان را پر کند، با هیچ منطق و برنامه ریزی سازگار نیست.

ما نمی‌خواهیم مسئولان را به خاطر نادیده گرفتن کرامت انسان‌ها مقصر بدانیم، اما نمی‌توانیم این روش را که البته مختص این دولت نیست و چند سالی است (و فقط دو سال کرونا) ادامه دارد، در نظر بگیریم. یک استثنا بود)، به عنوان بسیار نابخردانه. بیایید مشکلات و موانع موجود در داخل عراق را نادیده بگیریم و نادیده گرفتن آنها نوع دیگری از بی تدبیری است.

در خصوص موضوع اعزام زائران به عراق در ایام اربعین، موارد زیادی وجود دارد که به دلایل مختلف از طرح آن خودداری می کنیم، اما لازم به ذکر است که در مورد اداره دولت و نظام اختلاف نظرهایی وجود داشت. برای کارهای زیارتی حدود 30 سال پیش بوده و برخی معتقدند که لازم نیست و هنوز هم هست. مسلم است که اگر نمی توان در رابطه با حج حقی برای مخالفان دولت و حکومت قائل شد، در مواردی مانند زیارت اربعین و به طور کلی زیارت کربلا می توان با آنها حق قائل شد. اینها از جمله کارهایی است که اگر به عهده خود مردم گذاشته شود اولاً مردم به سلیقه خود انجام می دهند و ثانیاً این همه مشکلات و گرفتاری ها و آثار منفی که این روزها در رابطه با موضوع به چشم می خورد، پیش نخواهد آمد. راهپیمایی اربعین . آیا بهتر نیست مردم حداقل برای اموری مانند زیارت آزاد باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید