کودکان بزرگترین قربانیان طلاق والدین هستند/ طلاق قبل از وقوع باید درمان شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قاسم فتاحی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه طلاق خاتمه رسمی و قانونی رابطه زناشویی است، اظهار داشت: نتایج به دست آمده از بررسی علل طلاق در جامعه نشان می دهد مواردی مانند انتخاب نادرست و عدم وجود طلاق. شناخت صحیح از یکدیگر در قبل از ازدواج یکی از شایع ترین دلایل طلاق در جامعه است.

وی افزود: عدم آگاهی و توانایی حل مشکلات و نداشتن مهارت های لازم برای زندگی مشترک، دخالت دیگران، خیانت، اعتیاد، بیکاری و مشکلات اقتصادی، ضعف اعتقادات مذهبی، ازدواج زودهنگام، ازدواج های اجباری، آزار جسمی و کلامی، مشکلات روحی و روانی. و روانشناسی زوجین، نارضایتی از روابط زناشویی، بی احترامی، بی احتیاطی، بی مسئولیتی زوجین، اعتیاد و استفاده بیش از حد و مخرب از شبکه های مجازی و ایجاد شبهه در کشورها از مهمترین دلایل و دلایل طلاق در خانواده هاست.

فتاحی توهین و تحقیر را از نشانه های طلاق قریب الوقوع دانسته و تصریح می کند: توهین، تحقیر، بهانه جویی، خشونت و بی احترامی زوجین به یکدیگر، ناتوانی در حل اختلاف، انزوای عاطفی و بی تفاوتی زوجین نسبت به یکدیگر، سردی رابطه و نارضایتی از یکدیگر. توجه روزافزون زوج ها به مسائل خارج از ازدواج، یکی از طرفین یا هر دوی آنها بیشتر وقت خود را به کار اختصاص می دهند، توجه بیش از حد به فرزندان یا روابط خارج از ازدواج از جمله علائم و نشانه هایی است که ممکن است نشان دهنده طلاق قریب الوقوع در زندگی من باشد.


WhatsApp%20Image%202022 07 21%20at%206.44.59%20PM 1 خبر خاکستری


5 سال اول زندگی مشترک زمان حساسی است

وی با تاکید بر اهمیت سازگاری زوجین در سال های اول زندگی مشترک گفت: بیشتر طلاق ها در چهار یا پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد، طلاق در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

فتاحی گفت: در مورد حداکثر سن طلاق، آمارها متفاوت است. در برخی مطالعات، محدوده سنی 30 تا 39 سال است و متأسفانه از هر سه ازدواج، یک ازدواج به طلاق می انجامد.


به گفته روانشناسان، تجربه طلاق شبیه به تجربه «عزاداری» است.

وی آسیب های ناشی از طلاق به زوجین را مشابه تجربه فقدان دانست و بیان کرد: تجربه پس از طلاق نوعی تجربه فقدان است و با مواردی مانند انکار، خشم و افسردگی و ترس از تنهایی، لرزش هویت، ترس همراه است. از محکومیت، دیگران و ارزیابی اجتماعی، احساس گناه، شک و پشیمانی، به ویژه در زوجی که نقش اصلی را در پایان دادن به رابطه داشتند، مشکلات عاطفی و اقتصادی، ظهور نقش های دوگانه به گونه ای است که فرد باید نقش زوج دیگر برای فرزند شما انزوای اجتماعی و حوادث کار را می توان از دیگر آسیب های طلاق نام برد.

فتاحی با تاکید بر تاثیر خانواده و جامعه در کمک به فرد پس از طلاق، تصریح کرد: بیشترین کمک را می توان قبل از طلاق داشت اما بعد از طلاق خانواده و جامعه می توانند نقش زیادی در کاهش بروز آسیب های پس از طلاق داشته باشند. باید به گونه ای با طلاق برخورد کنند که در اولین قدم خانواده به مقبولیت دست یابند و به زوج مطلقه نیز کمک کنند تا این امر را بپذیرند.

وی افزود: باید از انگ، سرزنش و سرزنش یک نفر در وقوع این حادثه خودداری کنند و بدانند که جدایی دو نفر به معنای مشکل داشتن آنها نیست، بلکه هر دو به صورت فردی می توانند افرادی با فرهنگ و تحصیل کرده باشند. به سازش و سازگاری با یکدیگر نرسیده اند، بنابراین باید به این افراد کمک کرد تا این دوران را با کمترین آسیب و عوارض پشت سر بگذارند.

فتاحی بیان کرد: زوج های مطلقه می توانند بدون سرزنش خود و دیگری با تعیین سهم خود از طلاق و با داشتن هدف و برنامه ریزی برای کار و زندگی به مقبولیت برسند و شروع جدیدی برای خود رقم بزنند. اصابت


حادثه باید قبل از وقوع درمان شود/طلاق پایان زندگی نیست

وی با اشاره به راهکارهای حفظ زندگی مشترک قبل از طلاق، تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج در انتخاب فرد مناسب، یادگیری مجدانه مهارت های زندگی، یادگیری نحوه صحبت و تعامل صحیح با یکدیگر، یادگیری مهارت گوش دادن فعال تعاملات مثبت مانند محبت، شوخی، اعتماد، پذیرش و احترام به نظرات یکدیگر، یادگیری گفتگوی مناسب با یکدیگر، تلاش برای گذراندن اوقات خوش در کنار هم، تقویت پیوند زناشویی، احترام متقابل در مقابل خانواده همسر، اجتناب توهین و تحقیر و اشاره به نقاط ضعف یکدیگر از جمله مواردی است که برای داشتن یک زندگی مشترک باید رعایت شود.


1610400 خبر خاکستری

فتاحی طلاق را پایان زندگی انسان ندانست و گفت: طلاق به موقع، به موقع و کارشناسی می تواند پایان یک رابطه ناموفق و دردناک و آغاز یک زندگی جدید بر اساس کوله باری از تجربیات باشد، چه این زندگی جدید. زندگی تنهایی یا زندگی خانوادگی است. با فرد مناسب

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه در مورد طلاق، به تشریح انواع طلاق پرداخت و تصریح کرد: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد که یکی از آنها انواع طلاق را به صورت عاطفی، حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، طلاق والدین و طلاق روانی دسته بندی می کند.

وی افزود: طلاق عاطفی بی تفاوتی زوجین نسبت به یکدیگر است که حتی ممکن است زیر یک سقف زندگی کنند و نظر خوبی نسبت به هم نداشته باشند و از یکدیگر ناامید باشند.لازم به ذکر است که طلاق عاطفی در چندین مورد اتفاق می افتد. سالها قبل از طلاق قانونی و طلاق قانونی طلاق رسمی است که در آن طرفین با مراجعه به دادگاه از یکدیگر جدا می شوند.

فتاحی بیان کرد: در دیدگاه دوم انواع طلاق به سه دسته تقسیم می شود که دسته اول طلاق های بدون سند و زودرس است که بیشتر در بین زوج های جوان دیده می شود و دسته دوم طلاق های قطعی به موقع و بجا است. ” گروه آخر طلاق های تاخیری است که بیشتر در زوج هایی دیده می شود که دهه ها با هم بوده اند و معمولا یکی از طرفین نقش فرشته ناجی را بازی می کند که در بیشتر موارد ناامید و ناامید می ماند.


کودک بزرگترین قربانی طلاق والدین است

وی بزرگترین قربانی طلاق والدین را فرزند می داند و بیان می کند: درست است که زوجین در طلاق آسیب می بینند اما بیشترین آسیب طلاق گریبانگیر فرزندان خانواده می شود و آنها دچار رفتار و مشکلاتی مانند پرخاشگری می شوند. تاب آوری پایین، مشکلات عاطفی، عدم تمرکز، افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب.


%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%8255 1 خبر خاکستری

فتاحی بیان کرد: درست است که طلاق آثار مخربی بر زوجین، خانواده های دو نفره، فرزندان و حتی جامعه دارد و به همین دلیل تمام تلاش ها بر این است که تا حد امکان از این اتفاق نامطلوب جلوگیری شود و بنیان خانواده حفظ شود. اما اگر سلامت روان زوجین در این زندگی در خطر جدی باشد و چاره ای جز طلاق نباشد، گریزی از آن نیست. البته در این شرایط زوجین می توانند به عنوان دو فرد بالغ و متمدن بدون اینکه همدیگر را آزار دهند و از هم جدا شده اند و در این شرایط برای پذیرش بهتر مشکل از سوی فرزندان و به حداقل رساندن مشکل به مشاور یا روانشناس مراجعه کنند. آسیب های احتمالی، می توانید از مشاوران مجرب استفاده کنید.

وی افزود: در هنگام انتخاب همسر، زندگی مشترک یا ترک رابطه ناموفق، توصیه می شود یکی از طرفین این رابطه از مشاوره و خدمات کارشناسی متخصصان این حوزه بهره مند شود.

فتاحی با اشاره به علائم هشدار دهنده و زنگ خطر طلاق در زندگی یک فرد، گفت: این نظر وجود دارد که باید مشکل یا درگیری وجود داشته باشد تا دلیل کافی برای مراجعه به مشاور وجود داشته باشد تا قبل از وقوع حادثه، به ویژه زمانی که زندگی در ورطه ای از یکنواختی، تکرار و روزمرگی، باید به مشاور مراجعه کرد، به عبارتی برای داشتن زندگی بهتر باید به متخصصان این حوزه مراجعه کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید