کودکان مجرد نمی توانند به رشد شخصی برسند


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839157

فاطمه حلوان روانشناس سلامت گفت: کودکان مجرد به دلیل تنهایی دچار ترس، استرس و پرخاشگری می شوند و نمی توانند بسیاری از کارها را انجام دهند در نتیجه رشد شخصیتی خود را از دست می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه حلوان روانشناس سلامت در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: متأسفانه در جامعه ما تک فرزندی رایج شده است که البته دلایل زیادی دارد. این امر بر خانواده، فرزندان و جامعه تأثیر زیادی می گذارد.

وی با انتقاد از اینکه برخی خانواده ها یک فرزند را کافی می دانند، افزود: برخی خانواده ها به دلیل سختی هایی که برای به دنیا آوردن فرزند اول خود تجربه کردند دیگر تمایلی به بچه دار شدن ندارند، در حالی که بیشتر سختی ها را خودشان ایجاد کردند.

«با بررسی سبک زندگی خانواده‌هایی که دیگر نمی‌خواهند فرزند دوم داشته باشند، متوجه می‌شویم که تحت تأثیر محیط یک فرزند را انتخاب می‌کنند. در واقع بچه دار شدن را تنها به دلیل مشکلات اقتصادی و تحصیلی، کمبود امکانات اجتماعی انتخاب می کنند، «اونا بچه دار میشن.

وی گفت: تک فرزندی در آینده ما را با بحران جمعیتی مواجه می کند به طوری که در سال های آینده تعداد جوانان بسیار کم و تعداد سالمندان افزایش می یابد که البته کمکی به تحکیم خانواده ها نمی کند. ، اما می تواند بگذرد.

این روانشناس سلامت تصریح کرد: انسجام خانواده از عواملی مانند رابطه والدین و تعداد فرزندانی که آنها تربیت کرده اند نشات می گیرد.

«کودک باعث می شود کودکان درگیر تنهایی شوند. همچنین توجه بیش از حد والدین به آنها باعث تنبلی آنها می شود یا تحت تأثیر عواملی مانند اختلاف سنی ممکن است به خواسته های فرزندان خود نرسند و به طور کلی در مواقع شدید «و انحراف، هر دو مضر است.


f3fcb1ff d17a 4633 9817 a8f56f3336fe خبر خاکستری


با تک فرزندی، فضای بیشتری بین اعضای خانواده وجود دارد

وی افزود: علاوه بر این، با تک فرزندی، فضای بیشتری بین اعضای خانواده ایجاد می شود و این باعث بی علاقگی به زندگی مشترک می شود تا جایی که کودک پس از بزرگسالی به زندگی خود ادامه می دهد و رابطه والد و فرزندی به هم می خورد.

این روانشناس سلامت تصریح کرد: کودکانی که به تنهایی بزرگ می شوند از خانواده جدا می شوند و چون خواهر و برادری ندارند فرزندانشان در آینده عمه یا دایی، دایی یا دایی نخواهند داشت بنابراین عوارض زیادی دارد. به مرور زمان افسرده می شود و افراد به دلیل روابط محدود خود را منزوی می کنند و تداوم این مشکلات به صورت یک دور باطل تاثیر منفی بر زندگی می گذارد.

حلوان خاطرنشان کرد: کودک فضای پدر و مادری را حاکم می کند چرا که والدین مدام به کودک توجه می کنند که این موضوع در شخصیت نیز تاثیر دارد. بیشتر کودکانی که به این شکل بزرگ شده‌اند، حساس، تندخو و پرتوقع هستند. ”آنها در پذیرش عواقب اشتباهات خود در زندگی و همچنین مسئولیت پذیری با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: گذشته از اینکه خانواده ها مجبورند چتر محافظی را روی فرزندان خود باز کنند، گاهی اوقات کاری که والدین انجام می دهند به مذاق کودک خوش نیامده و نمی تواند انتظارات کودک را برآورده کند که در این صورت کودک دچار نارضایتی و ناسازگاری می شود. دوران کودکی «در نتیجه شخصیت فعال کودک دچار اختلال می شود و از رشد اجتماعی محروم می شود.

این روانشناس سلامت گفت: کودکان به دوستانی نیاز دارند که با آنها رقابت، بازی و گاهی دعوا کنند و عدم تجربه در چنین روابطی، فرد را از انجام برخی کارها به تنهایی و در عین حال داشتن خواهر و برادر خسته می کند و در عین حال باعث ایجاد روابط خویشاوندی مداوم می شود. کودک را قادر می سازد تا باورهای خواهر و برادر خود را بیاموزد و نقش های کلیدی را با آنها ایفا کند.

این روانشناس سلامت گفت: کودکان مجرد به دلیل تنهایی دچار ترس، استرس و پرخاشگری می شوند و نمی توانند بسیاری از کارها را انجام دهند و به رشد فردی دست یابند.

حلوان گفت: ممکن است در آینده والدین به خاطر داشتن تک فرزند سرزنش شوند.

وی افزود: وقتی به انسان آرامش و توجه داده شود سطح توقعات نیز افزایش می یابد. به همین دلیل است که گاهی والدین سعی می کنند رویاهای خود را در فرزند خود پرورش دهند و به آن برسند که در این صورت کودک با سریال او با واقعیت های زندگی روبرو می شود که باعث ناامیدی او می شود.

این کارشناس سلامت گفت: کودکی که احساس تنهایی می کند همیشه در ذهنش این سوال ایجاد می شود که چرا از خاله یا دایی، دایی و دایی محروم است و فکر می کند چون عمه، دایی و … ندارد. او از حمایت قوی برخوردار نیست نتیجه این می شود که او احساس ناامیدی می کند و می خواهد صمیمانه مورد حمایت دیگران قرار گیرد و این اثرات منفی او را دچار استرس و اضطراب می کند که البته پس از صحبت با والدینشان به آنها نیز منتقل می شود.

حلوان گفت: علاوه بر ناآگاهی والدین، قرار دادن آنها در شرایط خاص مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه ها تاثیرات منفی بر تولد فرزندان دارد.

وی افزود: در خانواده الگوی تک فرزندی وجود ندارد. برخلاف خانواده‌هایی که چند فرزند دارند و فرزندانشان در سنین پایین با بچه‌های دیگر بزرگ می‌شوند، بنابراین به طور کلی یک فرزند مضر است، اگرچه ممکن است محصولاتی داشته باشد، اما معایبی داشته باشد.

این کارشناس بهداشت گفت: اگر برای سالمندان مجرد اتفاقی بیفتد والدین دیگر نمی توانند کمک کنند و در سنین بالا تنها می مانند.

حلوان گفت: وقتی بچه های یک فرزند بزرگ می شوند دچار کمال گرایی مفرط می شوند که گاهی به آن استقلال می گویند.

وی افزود: معمولاً به دلیل اینکه والدین سعی می کنند فرزند خود را در رشد تحصیلی و شغلی حمایت کنند و از او حمایت کنند، اما به نیازهای جسمی، مالی و عاطفی او توجه چندانی نمی کنند و همچنین با خانواده هایی مواجه می شویم که نمی توانند برای او یک وسیله ارزشمند ارائه کنند. محیطی برای فرزندشان با توجه به نیازهای او.

این روانشناس سلامت با برشمردن مزایای تشویق خانواده ها به فرزندآوری در قانون حمایت از خانواده و جوانان گفت: . «دولت همچنین باید به والدین آنها کمک کند تا کار پیدا کنند و در صورت عدم استخدام، از آنها حمایت کار و مالی کند.


لزوم کمک به خانواده ها برای بچه دار شدن در قالب قانون جمعیت

حلوان با بیان اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانان باید کمک های لازم به خانواده ها انجام شود، گفت: پس از چهار ماهگی فرزندان، مادران تکالیف خود را انجام دهند و در صورت مهیا بودن شرایط، مبلغی را دریافت کنند.

وی افزود: در مواردی که مادر سرکار نیست اما امکان بچه دار شدن را دارد باید تحت پوشش بیمه باشد.

حلوان بر لزوم حمایت های اجتماعی برای کمک به آموزش های لازم به والدین و ارائه بسته های حمایتی غذایی از سوی وزارت بهداشت تاکید و تصریح کرد: به نصف شدن هزینه خدمات حمل و نقل و ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی همراه با کمک بلاعوض، درمانی و همه خدمات روانپزشکی می تواند مشوقی برای زایمان باشد.

وی افزود: سربازانی که خدمت می کنند و بچه دار می شوند و به بچه دار شدن روی آورده اند نیز باید حمایت شوند.

حلوان بر ارائه خدمات آموزشی به مادرانی که مایل به بچه دار شدن و ترویج زایمان طبیعی برای تامین سلامت مادران هستند تاکید کرد و گفت: صدا و سیما و رسانه ها نیز باید محتوایی تولید کنند که فواید و معایب فرزند را برای جامعه تبیین کند. و خانواده.برای پرداخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید