کوم بهشتی در تالاب های کشور است

زمان: 13:48
منتشر شده در: 1400/07/28
کد خبر: 1777733

بسیاری از هموطنان معتقدند که کوم یک استان بیابانی است و هیچ نقطه دیدنی طبیعی ندارد ، اما باید گفت که استان کوم یکی از مرطوب ترین استانهای کشور است. سطح تالابهای استان کوم با شش تالاب فصلی و دائمی چهار برابر میانگین کشوری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، همزمان با روز گونه های مهاجر ، تعدادی از پرندگان شکاری و آبزی شامل سوسک سیاه ، سارگپس ، بشقاب سیاه ، عقاب صحرایی ، عقاب طلایی و اردک بلوط که پس از ماه ها مراقبت و نگهداری آماده بازگشت به محیط طبیعی خود بودند. ، در تالاب بهشت ​​هستند. معصومه قم آزاد شد.

بسیاری از هموطنان معتقدند که کوم یک استان بیابانی است و هیچ جاذبه طبیعی ندارد ، یا اگر می دانند که کوم 20 محیط بان دارد ، باید تعجب کنند که فکر می کنند محیط بانان فقط در مناطق کوهستانی جنگلی و مناطق با آب و هوای خوب وجود دارند.

اما باید گفت که استان کوم یکی از مرطوب ترین استانهای کشور است. سطح تالابهای استان کوم با شش تالاب فصلی و دائمی ، چهار برابر میانگین کشوری است. این تالابها با مساحتی در حدود 100000 هکتار ، حدود 10٪ مساحت جغرافیایی استان را تشکیل می دهند و به بیش از 290000 هکتار می رسند.

تالاب بهشت ​​معصومه بهشتی در دل کویر

استان کوم برخلاف طبیعت گرم و بیابانی آن دارای تالاب های زیادی است. یکی از این تالاب های زیبا که در تمام فصول سال دارای آب است ، تالاب بهشت ​​معصومه است و یکی از جاذبه های طبیعی کوم است.

تالاب بهشت ​​معصومه کوم یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های گردشگری کشور است که کمتر شناخته شده است. از آنجا که استان قم کریدور تالاب های شمالی و جنوبی است ، شاهد حضور گونه های مختلف جانوری در تالاب بهشت ​​معصومه است.

مشکل اصلی در این تالاب وجود شکارچیان در این منطقه است ، اما اداره کل محیط زیست استان کوم با نصب علائم هشداردهنده و همچنین قرار دادن محیط بانان در این منطقه از شکار غیر مجاز در این منطقه جلوگیری کرده است. شکارچیان معمولاً اردک شکار می کنند و یکی از عواملی که می تواند مانع بازدید گردشگران از این منطقه شود ، وجود شکارچیان است.

تالاب بهشت ​​معصومه کوم یکی از تالاب های زیبای استان کوم است و یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. این تالاب علاوه بر ورود آبهای سطحی فصلی ، در واقع مجموعه ای از چشمه های بیابانی است که آب این چشمه ها را به هم متصل کرده و مخازن دائمی ایجاد می کند. شایان ذکر است تالاب بهشت ​​معصومه قم در کنار میدان نفتی البرز ، اولین میدان نفتی کشور واقع شده است و فوران یکی از چاه های نفتی آن ، بزرگترین فوران چاه های نفت تاریخ در گینس ثبت شده است. به

تالاب چهار فصل

بر خلاف دیگر تالاب های حومه ، این منطقه هر سال شاهد مهاجرت گونه های مختلف پرندگان ، به ویژه در زمستان ، به ویژه پرندگان شکاری است و خوبی دیگر آن این است که تپه های ماهواره ای اطراف به شما این اجازه را می دهند. برای دیدن پرندگان از نزدیک.

بسیاری از گونه های گیاهی را می توان در این تالاب مشاهده کرد ، از جمله گیاهان فیتوپلانکتونی و کاه ، جلبک های بنتیک ، سبدهای آب و موارد دیگر. همچنین به دلیل منطقه نفت خیز ، آثار روغن و گودال های بزرگی در اطراف تالاب وجود دارد که مطمئناً از دیدن آنها شگفت زده خواهید شد.

به گفته کارشناسان محیط زیست ، وجود محل دفن زباله در نزدیکی تالاب یک هشدار جدی است.

تالابهای دیگر کوم

منطقه مرطوب

تالابهای موریس ؛ این تالاب 10 هزار هکتاری در قسمت شمالی استان کوم و در 50 کیلومتری جاده کوم-گرمسار و در قسمت جنوبی دریا واقع شده است. بنابراین ، آن را به خاطر تالاب هایش می شناسند. تالاب موره در گوشه غربی (غربی) منطقه حفاظت شده بیابانی و در دشت مسیله دیده می شود.

در گذشته ، دسترسی به آن دشوار بود زیرا در اطراف تالاب باتلاق بود ، اما ساخت جاده کوم-گرمسار در اطراف تالاب این کار را آسان تر کرد.

آب تالاب گل آلود است و در فصل گرم به شکل دشت های رسی ظاهر می شود ، اما در فصل سرد ، به ویژه هنگامی که سیلاب ها شروع می شود ، تبدیل به یک منطقه آبی می شود. شایان ذکر است که اگر جریان آب در حوضه تالاب مره پیوسته باشد ، از آن سرریز کرده و به دریاچه نمک سرازیر می شود.

بیش از 40 گونه گیاهی در تالاب مورا شناسایی شده است. مانند: کنگر بیابانی ، سودا و اسفناج. در تالاب 15 گونه پرنده کوچک وجود دارد. این تالاب تا اواسط بهار محل زندگی پرندگان کوچک است. تنجه ، کاکای ، آبچلیک و حواصیل برخی از پرندگان تالاب مورا هستند.

گفتنی است در سالهای اخیر دو گونه جانور (جابر) و گور ایرانی در این منطقه مشاهده شده است.

دریاچه با سلطان مرطوب

تالاب حوض سلطان؛ این تالاب در قسمت شمالی شهر کوم واقع شده است. مساحت آن بیش از 37000 هکتار است و یکی از پست ترین نقاط فلات ایران است. این محدوده از نظر بیولوژیکی و دیرینه شناسی ارزشمند است.

آب تالاب حوض سلطان بسیار شور است. این شوری از مرکز تالاب به بیرون کاهش می یابد. از سوی دیگر ، به عنوان منطقه جنگل های بارانی شناخته می شود. سالانه در این منطقه 100 تا 120 میلی متر بارش گزارش می شود.

تالاب حوض سلطان یک زیستگاه مهم پرندگان است. پرندگان کوچک در اطراف آن زندگی می کنند. هوبر یکی از پرندگان کوچ نشین اطراف تالاب است. سرگاپه ، دهلیا ، شاهین و کبوتر نیز در این منطقه دیده می شود. پستانداران مانند خرگوش ، شغال و موش صحرایی ، و همچنین خزندگان مانند مارمولک ، آگاما ، مارمولک ، افعی و مارمولک ، بخشی از طبیعت هستند. در مجموع چهار گونه پستاندار ، پنج گونه پرنده و پنج گونه خزنده در این محدوده شناسایی شده است. مطالعات نشان می دهد که بیش از 240 گونه از موجودات هوازی مانند جلبک ها ، باکتری ها و قارچ ها در تالاب زندگی می کنند.

پوشش گیاهی تالابهای حوض سلطان بیش از 40 گونه است. به خصوص که برخی از آنها دارای گیاهان دارویی قابل توجهی هستند. در این تالاب کنگر بیابانی ، خاکستر ، زرد و سیاه ، سودا و اسفناج رشد می کند.

تالاب گادیر

تالاب گادر ؛ در قسمت جنوب شرقی استان کوم ، در فاصله 10 کیلومتری غرب ، دریاچه نمک و دشت وجود دارد. مساحت آن 3000 هکتار است و به عنوان تالاب فصلی شناخته می شود.

تالاب گادیر رودخانه ای ندارد و سفره های زیرزمینی آن تالاب را پر می کند. تالاب به مدت دو دهه خشک بود ، اما باران های بهاری امسال آن را از خشکسالی رهایی بخشید. دسترسی به تالاب گدیر به دلیل عدم وجود جاده دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید