کیفوز چیست؟ / چگونه برنامه تمرینات اصلاحی برای بهبود کیفوز تهیه کنیم؟


ساعت: 20:34
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842384

این کارشناس ورزشی گفت: اختلالات ستون فقرات می تواند به سرعت ایجاد شود، اگرچه می تواند مادرزادی یا مربوط به بیماری یا سن باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سمیه الماسی در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: نیروهای بیگانه در حال تکرار می توانند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارند. سبک زندگی کم تحرک، گسترش «کارهای روی میز» و استفاده از تلفن های همراه تأثیر زیادی بر ارگونومی ضعیف بدن افراد در هر سنی داشته است.

این کارشناس ورزشی گفت: از بین بردن سفتی عضلات گردن و شانه می تواند از سفتی، اسپاسم عضلانی، درد شانه و سردرد جلوگیری کند. اختلالات ستون فقرات می توانند به سرعت ایجاد شوند، اگرچه می توانند مادرزادی یا مربوط به بیماری یا سن باشند که شرایط فیزیکی مناسب حفظ نشود. خبر خوب این است که بسیاری از این مشکلات ستون فقرات را می توان با تمرینات اصلاحی و حفظ آگاهی بدن اصلاح یا کاهش داد.

وضعیت صحیح نشستن یا ایستادن به انعطاف پذیری ماهیچه ها و قدرت مرکزی بدن، همراه با بسیاری از مزایای ساختاری دیگر کمک می کند.» درد مزمن و اکثر اختلالات فیزیکی نتیجه مستقیم وضعیت نامناسب، الگوهای حرکتی نامناسب، و کمبود قدرت عضلانی در بیشتر افراد است. . بنابراین استفاده از برنامه تمرینات اصلاحی مدون، اقدام لازم و مناسب است.


* نخاع

دایموند ادامه داد: ستون فقرات بدون شک یکی از مهم ترین اعضای بدن شماست. این به پنج منطقه تقسیم می شود و به عنوان محافظ برای نخاع و اندام های داخلی عمل می کند، پشتیبانی ساختاری را فراهم می کند و اجازه حرکت از طریق تنه را می دهد.

وی بیان کرد: ستون فقرات گردنی از هفت مهره اول گردن تشکیل شده است. ستون فقرات قفسه سینه دوازده مهره بعدی در وسط تنه است. پنج مهره زیر ستون فقرات کمری ساکروم (سه مهره جوش داده شده) و دم (چهار مهره جوش داده شده) را در پایه ستون فقرات تشکیل می دهند.

این کارشناس ورزشی گفت: بدون ستون فقرات انسان نمی تواند بایستد. ریشه های اعصاب نخاعی که از مغز منشا می گیرند توسط نخاع محافظت می شوند و این اعصاب برای برقراری ارتباط در ورودی و خروجی اعصاب و همچنین حرکت حیاتی هستند.


* انحرافات مکرر ستون فقرات

وی درباره شایع ترین بیماری های ستون فقرات گفت: شایع ترین لوردوز ستون فقرات، انحنای غیرعادی (بیش از حد) قسمت داخلی ستون فقرات کمری است که به آن تکان دادن نیز می گویند. کیفوز – گردی غیرعادی محدب ستون فقرات، پشت صاف قفسه سینه – از دست دادن انحنای ستون فقرات در مهره های گردنی، سینه ای و کمری. اسکولیوز – انحنای جانبی غیر معمول ستون فقرات.


انواع کیفوز

الماسی گفت: کیفوز انواع مختلفی دارد که معمولاً تشخیص داده می شود. علائم کیفوز بصری و فیزیکی است و بسته به منشا و شدت بیماری متفاوت است. یک فرد درد در قسمت بالای کمر، گردن و شانه ها، خستگی و سفتی عضلات را تجربه می کند. از نظر بصری، ظاهر انحراف کیفوز ستون فقرات به تدریج شروع می شود. زاویه منحنی و در نتیجه شدت آن نیز قابل اندازه گیری و مشاهده است.

سمیه الماسی گفت: کیفوز مادرزادی در اثر رشد نامناسب ستون فقرات در رحم ایجاد می شود و نوزادان و کودکان را درگیر می کند. ناهنجاری ستون فقرات ناشی از آن در صورت عدم درمان می تواند در بدو تولد به طور جدی پیشرفت کند.

وی افزود: کیفوز قفسه سینه در دراز مدت نتیجه مستقیم وضعیت نامناسب بدن است. در زنان مسن بیشتر دیده می شود و محیطی است. بی حرکتی و گرد شدن شانه ها به دلیل انحراف از علل شایع هستند.

این کارشناس ورزشی گفت: کیفوز به دلیل تحلیل رفتن ستون فقرات است که به مرور زمان باعث خم شدن آن به جلو می شود. معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد.

الماسی گفت: هایپرکیفوز قفسه سینه به قوز پشتی نیز معروف است که به صورت انحنای شدید ستون فقرات بالای 40 درجه ظاهر می شود. اگرچه شدید است، اما همچنان قابل درمان و بهبود است.

این کارشناس ورزشی گفت: کیفوز تغذیه ای به دلیل کمبود مواد مغذی است که مانند ویتامین D باعث رشد و سلامت استخوان ها می شود و در کودکان کوچکتر و سالمندان دیده می شود.


* بهبود کیفوز

الماسی ادامه داد: فیزیوتراپی اولین چیزی است که بسیاری از افراد در مورد اصلاح یک اختلال شدید یا بهبودی پس از جراحی فکر می کنند.

وی افزود: در حالی که یک فیزیوتراپیست می تواند این عارضه را با رویکرد پزشکی بیشتری درمان کند، یک مربی شخصی و متخصص ورزش اصلاحی می تواند با عدم تعادل عضلانی مقابله کند که به تغییر شکل ستون فقرات با وضعیت، درد و علائم کمک می کند.

الماسی بیان کرد: در ارزیابی اولیه باید مشخص شود که آیا فرد می تواند با دستکاری ستون فقرات انحنای خنثی ایجاد کند یا خیر. این بدان معنی است که آنها می توانند موقعیت خود را برای ایجاد منحنی s مناسب تنظیم کنند. اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند، تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات اصلاحی می تواند در بیشتر موارد انحراف را بهبود بخشد. اگر آنها شکست بخورند، این نشان دهنده مشکلات ساختاری اضافی بالقوه است که خارج از محدوده تمرین مربی است و باید به یک پزشک یا متخصص ارجاع داده شود.

وی افزود: تمرینات اصلاحی برای بهبود کیفوز می تواند از تمرینات حرکتی ساده تا حرکات تقویتی کمر را شامل شود. بیشتر افراد در قسمت بالای کمر و شانه‌ها تنش دارند و توجه مناسب به رفع سفت شدن عضلات گردن و شانه به کاهش درد و ناراحتی مزمن کمک می‌کند.

الماسی درباره حرکات اصلاحی گفت: تصحیح و نگه دارید. این تمرین به فرد اجازه می دهد تا انحنای ستون فقرات را اصلاح و حفظ کند و عضلات پشتیبان ستون فقرات را به چالش بکشد. از فرد بخواهید بایستد. در صورت لزوم، آنها را پشت دیوار قرار دهید.

او ادامه داد: به او کمک کنید چانه‌اش را خم کند و سرش را به سمت شانه‌هایش برگرداند. آن‌ها احساس می‌کنند که تیغه‌های شانه‌هایشان به سمت پایین حرکت می‌کند، زیرا شانه‌هایشان را پایین و از گوش دور می‌کنند. به آنها یاد دهید که 45 تا 60 ثانیه قبل از استراحت نگه دارند.توجه داشته باشید که خستگی عضلانی رخ خواهد داد، اما نباید درد داشته باشد.

وی افزود: تا زدن یا خم شدن شانه به صورت عمودی، می توانید این تمرین را به صورت یک طرفه یا دو طرفه انجام دهید. از حالت عمودی با بازوهای صاف، از فرد بخواهید که به آرامی بازوی خود را جلوی بدنش بالا بیاورد و با خم شدن کامل روی سرش کار را تمام کند. شدت کیفوز میزان کامل عدم عمل آنها را مشخص می کند.

این کارشناس ورزشی گفت: اگر فلکشن با فشار خارجی که توسط متخصص ورزش در انتهای دامنه حرکتی ارائه می شود هدایت شود، می توان به کشش کمکی دست یافت. 20 تا 60 ثانیه در این حالت بمانید و قبل از بازگشت به موقعیت شروع، بازو را در شکاف پایین نگه دارید.

وی افزود: دامنه حرکت تیغه که بیشتر به آن غلتک شانه ای می گویند، دامنه حرکت از طریق تیغه ها است. ایستادن در حالت خنثی، با بالا بردن شانه ها به سمت گوش، به فرد کمک می کند تا تیغه شانه را بلند کند.سپس با گره زدن تیغه های شانه به هم و درگیر شدن ماهیچه های مکنده، میزان عقب نشینی تیغه های شانه را مشخص کنید. گردن تا حد امکان آرام می ماند.

الماسی ادامه داد: در حالی که پاستیل ها هنوز سر جای خود هستند، اکنون باید شانه های خود را فشار داده و تا جایی که امکان دارد با لت ها به سمت پایین بکشند. از پایین ترین نقطه، پاستیل ها تا جایی که امکان دارد رها می شوند تا بازو بیرون کشیده شود. در نهایت کم کم به حالت اولیه خود باز می گردند. دامنه کامل حرکت باید 20 تا 30 ثانیه طول بکشد و اطمینان حاصل کند که فرد به طور فعال عضلات خود را درگیر می کند تا دامنه حرکتی ممکن را به حداکثر برساند.

سمیه الماسی گفت: سوپرمن; این تمرین را 10 تا 15 بار قبل از استراحت تکرار کنید. از فرد بخواهید روی تشک (روی شکم) دراز بکشد، دستانش را دراز کند و پاهایش را بلند کند. سر و ستون فقرات خنثی هستند و با شانه ها به سمت پایین و دور از گوش شروع می شوند. همزمان با علامت زدن انقباض باسن و کمر شروع به بلند کردن پاها و بازوها کنید و پس از انجام حرکت به صورت کنترل شده به حالت اولیه برگردید و بدن را به مدت 3 عدد در حالت بالا نگه دارید.

وی افزود: کشش قفسه سینه؛ کیفوز وضعیتی ممکن است نتیجه فعالیت بیش از حد عضلات سینه ای باشد. غلبه بر این سفتی قسمت بالایی پشت را شل می کند و تنش را در اطراف ستون فقرات آزاد می کند.

سمیه الماسی اذعان داشت: هنگام ایستادن از فرد بخواهید یک دست خود را مستقیم به جلو دراز کند و آن را روی جسم ثابت در ارتفاع سینه قرار دهد.
الماسی گفت: آنها پاهای خود را به صورت فیزیکی می چرخانند تا زاویه اکستنشن افقی افزایش یابد و کل بدن خود را بچرخانند در حالی که در دلتوئید قدامی و قفسه سینه در این سمت احساس وجود دارد. شانه باید پایین و دور از گوش باشد. قبل از رها کردن و تعویض بازوها، 30 تا 60 ثانیه نگه دارید. راه های زیادی برای بهبود کیفوز وجود دارد، مانند اصلاح ساده وضعیت نشستن و ایستادن. داشتن هرچه بیشتر آگاهی عضلانی معادل تمرینات اصلاحی منظم است!


* چگونه یک برنامه تمرینات اصلاحی برای بهبود کیفوز تهیه کنیم؟

وی گفت: تمرینات شخصی بر کمک به افراد در ایجاد قدرت، ثبات و تعادل تمرکز دارد، در حالی که تمرینات اصلاحی با به حداقل رساندن درد و کاهش اختلالات حرکتی با هدف بهبود کیفیت زندگی و ورزش افراد انجام می شود.
وی افزود: با کمک یک متخصص ورزش های اصلاحی به دانش و دسترسی به ابزارها و ارزیابی های مورد نیاز برای یافتن و اصلاح انواع اختلالات وضعیتی و حرکتی دست خواهید یافت. ارزیابی ها همیشه اولین و مهمترین گام در هر برنامه ریزی ورزشی، به ویژه آنچه برای تمرین اصلاحی انجام می شود، خواهد بود.

الماسی گفت: تمرینات کششی و تقویتی موثرترین تمرینات برای درمان کیفوز را می توان به صورت برنامه ای به تنهایی انجام داد یا به راحتی در یک برنامه منظم تناسب اندام گنجانده شد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری کاملاً عملکردی هستند، اما ممکن است دامنه حرکتی محدودی از طریق ستون فقرات، شانه ها و پشت داشته باشند. بسیاری از آنها درد یا ناراحتی خواهند داشت که مربی باید بداند و به آنها کمک کند تا با آنها مقابله کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید