کیفیت هوای اراک در وضعیت ناسالم قرار داشت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه پایش کیفیت هوای محیط، شاخص فعلی کیفی هوای اراک در ساعت 8 صبح امروز سه شنبه هشتم آذرماه در ایستگاه بلوار حافظیه به عدد 132 رسید که نشان دهنده کیفیت هوای ناسالم برای گروه های حساس است.

در این ساعت شاخص های ایستگاه های خیابان قائم مقم و خیابان میرزای شیرازی به ترتیب 82 و 63 است همچنین در این ساعت شاخص آلایندگی PM2.5 در ایستگاه بلوار آیت الله اراکی موجود نیست.

بر اساس اطلاعات مرکز پایش هوای سازمان محیط زیست، آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که ناشی از منابعی مانند سوخت های فسیلی، صنایع و گرد و غبار است که فصول سرد سال یکی از آلاینده ترین آنهاست. عوامل مهم آلودگی در شهرهای اراک و شازند.


020ea3a6 d915 41b5 84fb b0e598dc4e52 خبر خاکستری


(عکسهایی از سوختن نفت کوره در نیروگاه شازند – 15 آبان)

استفاده از سوخت گازوئیل که آلودگی های زیادی را به همراه دارد توسط نیروگاه شازند همواره یکی از موضوعاتی بوده است که مورد انتقاد و اعتراض مردم و فعالان محیط زیست حتی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان مرکزی در مناطق مختلف قرار گرفته است. هوا اراک در جلساتی با موضوع آلودگی تاکید کرد، اما متاسفانه تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این نیروگاه در 17 روز گذشته بی احتیاطی سوخت خود را به خط سوخت گازوئیل می ریزد!

از سوی دیگر، بر اساس پیش بینی هواشناسی، با توجه به سکون نسبی جو و پایداری هوا و وارونگی دما، پتانسیل تجمع آلاینده های جوی تا صبح روز چهارشنبه افزایش می یابد که ممکن است منجر به کاهش شود. کیفیت هوای چند ساعته در اراک و سایر مناطق صنعتی جمعیت استان.

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییرات آب و هوا و تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست از کیفیت هوای کلانشهرهای کشور، اراک از اول فروردین تا 16 آذرماه 1401 در مجموع 85 روز هوای ناسالم داشته است که شاخص کیفیت هوا از این تعداد 2 روز است. روزه روز خطرناک، 3 روز بسیار ناسالم، 15 روز ناسالم برای همه گروه‌ها و 65 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، 167 روز با کیفیت هوای قابل قبول و تنها یک روز با وضعیت پاک ثبت شد.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن بیشتر در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به ویژه آلاینده های گازوئیل آسیب می بینند.علائم و عوارض آن تنفسی است، اما واضح است که آلودگی طولانی مدت می تواند عواقب جدی برای بدن داشته باشد. سلامتی.

اکیداً توصیه می شود که گروه های حساس اعم از سالمندان، کودکان و بیماران قلبی ریوی برای احتیاط بیشتر در این شرایط تا حد امکان از خانه دوری کنند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید