گازرسانی به سانتریفیوژهای مدرن پاسخی به زیاده خواهی آمریکاست


ساعت: 19:52
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887751

وزیر امور خارجه رهاسازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ را پاسخی به تحریم‌های جدید آمریکا برشمرد و هشدار داد که آمریکایی‌ها فکر نکنند این اقدامات می‌تواند امتیاز میز مذاکره را کسب کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چهارشنبه 21 آذرماه 1398 طرح دو فوریتی «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» در شورای اسلامی اصلاح و به تصویب شورای نگهبان رسید و در همان روز رئیس جمهور شورا در نامه ای به رئیس جمهور قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها را تصویب کرد. وی از اجرا و آیین نامه اجرایی این قانون در سوم آذرماه به تصویب هیأت وزیران رسید. اسحاق جهانگیری معاون وقت رئیس جمهور نیز مفاد اجرایی قانون مذکور را به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ کرد.

در ماده 3 این قانون آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران موظف است برای دستیابی به هدف مندرج در ماده 29، نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا میزان غنی‌سازی مورد نیاز، حداکثر ظرف مدت مهلت مقرر انجام دهد. سه ماه پس از تصویب این قانون، راه اندازی حداقل یک هزار دستگاه پیشرفته نسل دوم (IR2m) و همچنین در همین بازه زمانی آغاز فعالیت غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین آلات نسل ششم (IR6) حداقل 164 دستگاه از این نوع و برای تکمیل آن ظرف یک سال پس از تصویب این قانون، 1000 دستگاه را توسعه خواهد داد.

در همین راستا بود که شامگاه دوشنبه ۱۹ مردادماه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «امشب همکاران ما دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ از جمله دریافت کردند. همه انواع سانتریفیوژها از جمله IR1 و ماشین‌های مدرن از جمله IR6.

وی این کار را در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران و همچنین در راستای رسیدن به حداقل سطح غنی سازی 190 هزار سو که میزان نیاز کشور است، خواند. وی با بیان اینکه در این زمینه به آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اطلاع رسانی شده است، افزود: ما این ماشین ها را نصب کرده ایم که در بین آنها 500 دستگاه IR6 وجود دارد که راه اندازی یک پروسه 10 تا 15 روزه است و امروز گاز به آنها تزریق می شود. و آژانس قبلا اطلاع رسانی شده و این گام برای رسیدن به 190 هزار در حال انجام است. در گذشته اقدامات زیادی به ویژه در رابطه با رسیدن به هزار خودروی IR6 انجام شده است و با این اقدام، کاری را که مجلس از ما خواسته است برای راه اندازی هزار خودرو IR6، تزریق و رساندن آنها به مرحله نهایی پیش ببریم. . خودروهای دیگر در حال انجام هستند.

کمالوندی همچنین در گفت و گو با رادیو دیاوگو توضیح داد: در رابطه با اجرای قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران، وظایفی به سازمان انرژی اتمی واگذار شد. از هزار سانتریفیوژ IR6 که قرار بود گاز بگیریم و کار کنیم، 500 سانتریفیوژ را قبلا گازی کرده بودیم و 500 سانتریفیوژ دیگر هم نصب شده بود، اما هنوز عملیات شروع نشده بود. از سه شنبه شروع کردیم و حدود یک هفته طول می کشد. اولین محصول آنها

کمالوندی با اشاره به حرکت به سوی 190 هزار S190، گفت: این میزان حداقل نیاز کشور است و زمانی که برجام منعقد شد، طرحی در شورای عالی امنیت ملی تصویب و به این سازمان ارسال شد که بر اساس آن S252000 S. قرار بود در پانزدهمین سال اجرا اجرا شود.

به گزارش فارس، آنطور که مقامات ایرانی اعلام کرده اند، این اقدام در واکنش به تحریم های جدیدی است که روز دوشنبه توسط وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران اعمال شد. در همین راستا، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه ۲۰ مردادماه در جمع خبرنگاران به تحریم‌های جدید روز دوشنبه ۱۹ مرداد از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا (+) اشاره کرد که بر اساس آن ۶ شرکت و یک کشتی زیرمجموعه فهرست‌بندی شده‌اند. به بهانه ارتباط با تحریم های اعمال شده ایران گفت: در واکنش به این اقدام آمریکا از شب گذشته و بر اساس تصمیم اتخاذ شده صدها سانتریفیوژ نسل جدید را گاز گرفتیم. آمریکایی ها نباید فکر کنند که این اقدامات می تواند در میز مذاکره امتیاز بگیرد. (اطلاعات بیشتر).

دور جدید مذاکرات قرار است به زودی در وین از سر گرفته شود. به همین منظور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه تا ساعاتی دیگر تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران عازم وین می شود، افزود: در این دور از مذاکرات که انجام خواهد شد. مانند قبل با هماهنگی اتحادیه اروپا. در خصوص نظرات مطرح شده از سوی طرفین از جمله نظرات جمهوری اسلامی ایران که در هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر خواهد شد (اطلاعات بیشتر ).

از سوی دیگر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه 21 مردادماه در حاشیه جلسه شورای دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای اجرای قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها، در پاسخ به این موارد تحریم‌ها ما شروع به گاز دادن به سانتریفیوژهای مدرن کردیم و این کار را انجام دادیم تا به آنها نشان دهیم اراده ما قوی است و برای لغو تحریم‌ها دست از هیچ چیز نمی‌کشیم.

در پی این اقدام، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه ۲۰ مرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران بسیار بسیار سریع در حال پیشرفت است، افزود: برنامه هسته ای ایران از نظر جاه طلبی و ظرفیت در حال گسترش است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران مایل به شفاف سازی در مورد برنامه هسته ای خود است.

به گزارش فارس، از سوی دیگر نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس روز دوشنبه 19 مردادماه در بیانیه ای در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کردند که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. آنها متاسف شدند که علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، ایران هنوز از فرصت برای بازگرداندن اجرای کامل برجام استفاده نکرده است و از ایران خواستند «به اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و همکاری فوری با آژانس بازگردد. حل و فصل “مسائل مربوط به مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده احتمالی تحت موافقت نامه های پادمانی مورد نیاز NPT همکاری خواهد کرد.”

در این بیانیه آمده است: «سلاح‌های هسته‌ای تا زمانی که وجود دارند، باید در خدمت اهداف دفاعی، جلوگیری از تهاجم و جلوگیری از جنگ باشند. ما کسانی را که از سلاح های هسته ای برای زورگویی نظامی، ارعاب و باج خواهی استفاده می کنند یا تهدید به استفاده از آنها می کنند، محکوم می کنیم. «این گونه اقدامات عمیقاً خطرناک است و با اهداف NPT و منشور سازمان ملل در تضاد است.

البته این بیانیه با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد و او سه شنبه شب در توییتر نوشت: «انگلیس و فرانسه به جای مقصر دانستن یکدیگر برای وضعیت فعلی برجام، باید متحد خود را برای اتخاذ تصمیمات حل و فصل لازم تحت فشار قرار دهند.» ناکارآمدی تهدیدها و تحریم ها قبلا ثابت شده است.

لازم به ذکر است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در مصاحبه ای در 28 تیرماه اظهار داشت: گاز زدایی زنجیره جدیدی از سانتریفیوژهای IR6 حداقل دو هفته پیش به این سازمان اطلاع رسانی شده بود و پیش از این نیز آژانس اطلاع رسانی کرده بود. در این راستا بلافاصله رسانه های بین المللی نیز آن را افزایش دادند تا اهداف خاصی را دنبال کنند. اقدام روز گذشته ایران مبنی بر خروج 20 درصد از این محصول از این زنجیره، آخرین بخش فنی این اقدام از پیش اعلام شده بود که پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را اطلاع رسانی کرده بود و اخیراً تأیید شده است. و 1000 دستگاه (6 مدار) توسط سانتریفیوژ IR6 گازدهی می شوند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید