گرانی نان شایعه است/ ارائه کارت نان برندگان چرخه پخت را حذف می کند

دولت برای جلوگیری از قاچاق و صادرات محصولات یارانه ای؛ یارانه آرد و صنعت لغو شده است اما این ربطی به قیمت نان سنتی ندارد و آرد نان همچنان با همین قیمت عرضه می شود، همچنین دولت در نظر دارد با اصلاح قیمت یارانه ها را مستقیما در اختیار مردم قرار دهد.

علیرضا سبزعلی لیزیلیوا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ وی در خصوص لغو یارانه آرد برای صنف و صنعت گفت: سال گذشته واحدهای صنفی و صنعتی نیز یارانه آرد داشتند به طوری که با 2700 تن گندم هر کیسه آرد حدود 190 هزار تن برای آنها هزینه دارد.

وی افزود: در سال جاری دولت 12 هزار تن خرید تضمینی گندم برای اماکن تجاری و صنعتی را حذف کرده است و به این ترتیب قیمت هر کیسه آرد برای این واحدها حدود 700 هزار تن خواهد بود.

معاون نانوایان گفت: بر اساس آمارهای جهانی حدود 40 درصد گندم دنیا در روسیه و اوکراین تولید می شود و به طور سنتی بیشترین صادرات گندم به کشورهای دیگر از این دو کشور انجام می شود. اتحاد. اتصال.

سبزعلی ور پور گفت: سال گذشته به دلیل افزایش قیمت جهانی گندم، وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و از سوی دیگر خشکسالی و کاهش بارندگی در کشور؛ دولت برای ایجاد انگیزه و تشویق کشاورزان به کشت گندم، قیمت تضمینی گندم را دو برابر کرده است به طوری که اکنون به 12 هزار تن رسیده است.

وی گفت: اکنون آرد یارانه ای به نانوایی ها برای یک گونی 35 هزار تومان و یارانه 2 گونی 45 هزار تومان است و با توجه به افزایش قیمت تضمینی گندم به 12 هزار تومان؛ دولت برای هر کیسه 40 کیلوگرم آرد حدود 700 هزار تن پرداخت می کند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان اذعان داشت: به عنوان مثال اگر نانوایی در مغازه خود 200 کیسه آرد داشته باشد، دولت با محاسبه 700 هزار تن در هر کیسه، یارانه آرد را می دهد. دولت حدود 140 میلیون تن آرد می پردازد، بنابراین آرد و نان می تواند با قیمت دولتی به دست نانواها و مردم برسد.




برخی از نانوایی ها آرد یارانه ای قاچاق وارد می کنند

سبزعلی پور ادامه داد: متأسفانه همه نانوایان از این یارانه برای خدمت رسانی به مردم استفاده نمی کنند، اما مقداری آرد در برخی نانوایی ها به دلیل قیمت پایین به صورت قاچاق به خود کارخانه ها یا به دام قاچاق می شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم دولت با برنامه ریزی و مدیریت صحیح این شکاف قیمتی را کاهش دهد تا فشار زیادی به جامعه کم درآمد وارد نشود.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان گفت: آزادسازی آرد قطعا به نفع دولت و مردم خواهد بود. پرداخت یارانه به سرپرستان خانوار نه تنها صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت، بلکه از سود زیاد و قاچاق آرد نیز جلوگیری می کند.

سبزعلی پور گفت: دولت ماهانه حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تن یارانه آرد پرداخت می کند، در حالی که اگر 50 هزار میلیارد تن به سرپرستان خانوار پرداخت شود، نه تنها حقوق بشر حفظ می شود، بلکه کیفیت نان نیز ارتقا و سودآوری خواهد داشت. از چرخه نانوایی حذف شدند.

وی اذعان داشت: اگر دولت بتواند با اطلاعات دقیق و کارشناسی وارد این بخش شود، قطعاً از بسیاری از تخلفات در زمینه قاچاق آرد، نان و مواد اولیه جلوگیری می شود.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان گفت: برخی شنیده ها نشان می دهد که شکاف قیمتی زیاد با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه منجر به صادرات قاچاق آرد شده که با آزادسازی آرد به پایان می رسد و بار نظارتی دولت کاهش می یابد. . . “

سبزعلی پور ادامه داد: سال گذشته آرد صنف و صنعت یا یارانه 3 با تضمین 2900 تن گندم عرضه شد و در نهایت کیسه ای حدود 200 تنی تحویل کارخانجات صنعتی شد.

وی ادامه داد: دولت در سال جدید یارانه صنعت و صنعت را لغو کرد به طوری که اکنون هر کیسه آرد واحدهای صنعتی و کارخانجات به 680 تا 700 هزار تن رسید اما یارانه نانوایان سنتی تغییری نکرده است.




صحبت از قیمت نان است


نایب رئیس اتحادیه نانوایان در خصوص شایعه افزایش قیمت نان افزود: تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت نان در نانوایی های سنتی یک و دو یارانه ای گرفته نشده است. قیمت نان در حال افزایش است.

سبزعلی پور با اشاره به کمبود مایع خمیری گفت: کمبود این محصول قیمت را بالا برد به طوری که سال گذشته قیمت هر کیسه 10 کیلویی 470 هزار تن بود و امسال به 630 تن رسید.

وی ادامه داد: کارخانه های تولید خمیر مایع نسبت به قیمت این محصول معترض هستند و همین امر باعث کاهش عرضه برای افزایش قیمت آن شده است.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان اذعان کرد: متاسفانه دولت از ابتدا نظارت را کنار گذاشته و فقط نانوایی ها را تحت کنترل خود درآورده است، بنابراین کمترین فروش را در نانوایی ها در نظر می گیرند و مجازات را هدف قرار می دهند.

سبزعلی پور گفت: نانوایان با توجه به شرایط موجود مجبور به فروش کمتری برای پرداخت دستمزد کارگران و جبران هزینه های پیش بینی نشده هستند و یا نباید دستمزد و حقوق کارگران را پرداخت کنند.

وی در خصوص ارائه کارت نان اذعان داشت: دولت در نظر دارد به جای یارانه به نانوا، کارت نان را به خانوار واریز کند تا سرانه مصرف آنها به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. .




طرح آزادسازی قیمت آرد به فساد دامن می زند

نایب رئیس اتحادیه نانوایان اذعان داشت: به نظر می رسد برای اجرای این طرح دولت با سامانه کارتخوان هوشمند بانک سپه قرارداد بسته است تا این دستگاه ها در نانوایی ها و برخی صنوف دیگر نصب شود. “

سبزعلی پور ادامه داد: بخشنامه نصب این کارت خوان هم اکنون به اتحادیه نانوایان، استان ها و سازمان صنعت و معدن نانوایان ابلاغ شده است تا کلاس های مربوطه کارت خوان جدید را تا پایان امسال در مغازه ها و کارگاه های خود نصب کنند. ماه

سبزعلی پور گفت: بر اساس این طرح قیمت نان تغییر نمی کند و مردم می توانند با کارت خود خرید کنند اما مابه التفاوت قیمت واقعی و یارانه ای نان در نانوایی ها را دولت پرداخت می کند. بله، اما به نانواها بهای جدیدی پرداخت می شود.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان در پایان گفت: اجرای این طرح می تواند منجر به فساد و رانت خواری در بحث آرد و نان شود، مواد اولیه از چرخه نانوایی ها خارج می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید