گرد و غبار تهران را ترک می کند

گرد و غبار تهران را ترک می کند

روز جدید معاون اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش غلظت گرد و غبار ناشی از جریانات شمالی و وزش بادهای شمالی خبر داد و گفت: این باد وضعیت «باد پاک کن» را دارد، بنابراین این توده از تهران عبور می کند و با غلظت نسبی کمتر به سمت جنوب حرکت می کند. و استان های همجوار در جنوب، جنوب شرق و شرق استان تهران.

مازیار گلمی با توجه به اینکه انبوه گرد و غبار وارد شده به کشور در روزهای اخیر از نظر شدت و درجه متفاوت با توده های قبلی بوده است، گفت: تفاوت این طیف گرد و غبار با سامانه های قبلی در سرعت ورود آن بوده که حرکت وی کند بوده است. و آرامش، که باعث شد بیشتر دوام بیاورد.

وی ادامه داد: توده های گرد و غبار قبلی معمولا با وزش باد شدید در روستاها همراه بود، اما توده گرد و غباری که در روزهای اخیر وارد استان شد وزش باد شدیدی نداشت و با جریان آهسته و سرعت ملایم و حتی کند وارد منطقه شد. چرا که طبق مدل های پیش بینی شده انتظار داشتیم زودتر وارد ایران شود اما با تاخیر و سماجت بیشتری به منطقه آمد.

توده پودر اخیر بزرگتر و بادوام تر بود

معاون مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به اینکه این توده پودر ماندگاری بیشتری نسبت به توده های قبلی دارد، گفت: شامل استان های شمال غرب، غرب، شمال تا مرکز کشور مانند آذربایجان غربی، کردستان است. ، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان شرقی، گیلان، قزوین، همدان، اراک، قم، تهران، البرز، کهکیلویه و بویراحمد و حتی با غلظت زیاد در جو میانی به سمت دریای خزر حرکت می کند.

وی ادامه داد: آلودگی هوا با گرد و غبار به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها جهت و سرعت باد است. بادهای غربی می توانند توده گرد و غبار را از غرب کشور به مناطق مرکزی کشور منتقل کرده و به مناطق داخلی و مرکزی منتقل کنند. یعنی در صورت وزش باد غربی، شرایط ورود گرد و خاک از سمت غرب به وسط کشور مانند تهران، البرز و قزوین مساعد است، بنابراین وزش باد یکی از عوامل تاثیرگذار است.

گلمی در پاسخ به سوال ایسنا چرا غلظت گرد و غبار در ساعات خاصی از روز افزایش می یابد، گفت: افزایش غلظت بستگی به نحوه ورود توده گرد و غبار به منطقه و الگوی باد دارد. نکته مهم جهت و سرعت باد است که در پخش گرد و غبار در منطقه و همچنین ایجاد گرد و غبار محلی موثر است. به عنوان مثال کاهش غلظت گرد و غبار در شب به دلیل جریانات شمالی و وزش باد شمالی است که باد پاکیزه ای است، بنابراین این توده از تهران عبور می کند و با غلظت نسبی کمتر به سمت جنوب و استان های همجوار جنوب، جنوب شرقی و جنوب شرقی می رود. شرق استان تهران در حال حرکت است.

کنترل گرد و غبار نیاز به همکاری منطقه ای دارد

وی با بیان اینکه با ظهور گرد و غبار، کیفیت هوا کاهش می یابد، دید، آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار، تاخیر و لغو، شکستگی درختان، آسیب به سازه های موقت، سقوط اجسام از ارتفاع دور از انتظار نیست، افزود: بهتر است از این موضوع پرهیز شود. بیرون رفتن در فضای باز برای کاهش احتمال آسیب برای همه. هنگام رانندگی در جاده ها بسیار مراقب باشید و از صنایع حساس به گرد و غبار محافظت کنید.

برهنه بالاخره در پاسخ به این سوال که دیپلماسی زیست محیطی و همکاری با کشورهای همسایه چقدر می تواند در کاهش شدت ورود گرد و غبار به کشور موثر باشد؟ بیانیه: موضوع گرد و غبار و کنترل آن نیازمند همکاری منطقه ای است. کشورهایی که درگیر ریزگردها هستند و منشأ ریزگردها از آنجا شکل می گیرد باید فکری جدی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید