گرد و غبار و مشکلات بهداشت عمومی / وقتی مهمان ناخوانده صاحب را بیمار می کند


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840515

کنه‌های گرد و غبار به یک مشکل بیماری‌زا تبدیل شده‌اند، بنابراین اقدامات فوری برای کنترل آنها لازم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، ریزگردها میهمانان ناخوانده ای هستند که در سال های اخیر چهره شهرها را غبارروبی کرده اند اما امسال به دلیل خشکسالی و عوامل دیگر بیشتر ظاهر شده و مردم را روانه بیمارستان می کند. گاه میهمان خانواده ای به نام ریزگردها هستیم و این روزها در منطقه غرب کشور و ایلام ساکن شده اند و گویا قصد خروج ندارند.

پدیده گرد و غبار در ایران از سال 1386 افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به اثرات مضر این پدیده بر سلامت انسان، کنترل بیولوژیکی ریزگردها مورد نیاز است.

مبارزه با پدیده گرد و غبار باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که دولت نشان داده است در اجرای برنامه ها جدی است و حل مشکل سواحل خزر گواه این امر است و هم اکنون مناطق غرب و جنوب غرب کشور با گرد و غبار مواجه هستند. پدیده برای شناسایی منشا این گرد و غبار و رفع آن با روش های مرسوم با کشورهای همسایه همکاری کنید تا شاهد ورود این مهمان ناخوانده نباشیم.


گرد و غبار چهره سلبریتی ها را کدر کرد

رضا احمدی شهروند چاردوولی در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: پدیده گرد و غبار از دیرباز همواره سلامت انسان ها را به خطر انداخته است اما متاسفانه همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: این پدیده با توجه به افزایش حضور گرد و غبار طی چند روز گذشته نیاز به رسیدگی فوری دارد.احمدی ادامه داد: این پدیده سلامت انسان را تهدید می کند و حتی اثرات روانی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


970537dc 7227 44af 9ff3 46a8a7d5015a خبر خاکستری



کنه های گرد و غبار سلامت انسان را به خطر می اندازند

علی خان محمدیان کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: پدیده گرد و غبار سلامت انسان را تهدید می کند و باید به این موضوع رسیدگی شود. ویروس ها یا بیماری ها در انسان، بنابراین این پدیده بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می گذارد.

خانم محمدیان ادامه داد: گرد و غبار برای گروه های سنی کودکان و سالمندان و همچنین افرادی که بیماری قلبی یا موارد مشابه دارند، زنان باردار و غیره خطرناک است. آنها باید این روزها در خانه بمانند، اما افراد دیگر نیز همینطور.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: باید برای روزهایی که گرد و غبار پیش بینی می شود برای خسارت کمتر برنامه ریزی شود و منشا این گرد و غبار شناسایی و کنترل شود.


منبع گرد و غبار خارج از کشور است

مراد مونته نیا کارشناس منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: گرد و غبار ذره ای بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از 5 میکرون است که در فواصل بسیار طولانی توسط باد حرکت می کند و حمل می شود. باد این پدیده را به حرکت در می آورد که در شمال شرقی خاورمیانه شکل می گیرد و مانند قیف در بیابان های عراق و سوریه از میان کوه های ترکیه و شمال عراق می گذرد.

وی افزود: از چهار دهه پیش تاکنون پدیده گرد و غبار در مناطق وسیعی از جهان مشاهده شده و این پدیده متأسفانه در سال های اخیر تشدید شده است که از آن جمله می توان به خشکسالی، کمبود پوشش گیاهی، بیابان های بزرگ و … اشاره کرد.

وی گفت: یک اصل مهم در مورد آلودگی هوا وجود دارد. آلودگی هوا باید از منبع کنترل شود و باید با آن مقابله کنیم و این اصل در مورد گرد و غبار و ذرات گرد و غبار نیز صدق می کند، زیرا وقتی این گرد و غبار وارد هوا می شود دیگر نمی تواند مقابله کند، بنابراین کانون اصلی گرد و غبار باید شناسایی و شناسایی شود. کنترل.

این کارشناس منابع طبیعی گفت: راه های زیادی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به جهان وجود دارد که همگی برای تثبیت خاک انجام می شود. مالچ پاشی و کاشت راه های خوبی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به هوا هستند. همچنین با استفاده از مواد نفتی و پلیمری می توان خاک را تثبیت کرد و از پخش شدن آن در هوا جلوگیری کرد.

وی افزود: در ایران ریزگردها بیشتر منشاء خارجی دارد و بیشتر آن از کشورهای همسایه مانند عراق است و ایجاد تفاهم و همکاری متقابل می تواند منشأ ریزگردها را شناسایی و آن را کنترل کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید