گرمای تابستان و فاجعه مرگبار شنا/ مردم خطر شنا در رودخانه ها، سدها و آبراه ها را جدی بگیرند.


ساعت: 08:56
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885461

همه ساله با گرم شدن هوا در فصل تابستان مردم برای شنا به رودخانه ها یا سدها می روند و به دلیل عمق زیاد آب در نقاطی و عدم آگاهی کامل از فنون شنا گاهی شاهد حوادث تلخی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، خطر غرق شدن در رودخانه ها و مسیل ها یکی از معضلات غم انگیزی است که همواره شناگران در رودخانه ها و کانال های آبی را تهدید می کند و این مشکل همیشه در تابستان خود را نشان می دهد و افزایش دمای هوا باعث می شود، بنابراین در گرما در فصل، جوانان تمایل زیادی به شنا دارند و بسیاری از رودخانه ها و کانال های آبیاری به روی کسانی که مایل به شنا هستند باز است.

از سوی دیگر بارها اعلام شده است که شنا در رودخانه ها، کانال های آبیاری و سدها به دلیل ناآگاهی از منطقه و بستر رودخانه ممنوع است و برای شنا مناسب و ایمن نیست، اما متاسفانه عده ای به این امر توجه نمی کنند. مشکل و این مشکل بی احتیاطی است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون هفت مورد غرق شدگی در رودخانه های میاندوآب به ثبت رسیده که پنج مورد آن در کمتر از 10 روز رخ داده است.


مکانی مناسب برای ایجاد مناطق ویژه شنا در محدوده بستر رودخانه زرینه رود

در همین زمینه فرماندار میاندوآب با ابراز تاسف از افزایش روزافزون غرق شدگان در رودخانه زرینه رود این شهرستان گفت: متاسفانه آمار غرق شدگان در رودخانه زرینه رود رو به افزایش است و جوانان شهرستان به دلیل این امر موجب شده است که این تعداد غرق شوند. به دلیل کمبود امکانات ورزشی و تفریحی، تصمیم گرفتند در رودخانه ها شنا کنند.

علی پیام افزود: متاسفانه عدم اطلاع از مکان و فنون شنا باعث غرق شدن جوانان و عزاداری خانواده ها می شود.

وی با بیان اینکه هزینه های بالای استفاده از اماکن ورزشی و استخرها جوانان را به سمت شنا در رودخانه سوق می دهد، تصریح کرد: بیشتر اماکن ورزشی در گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است و از آنجایی که بخش خصوصی به دنبال کسب درآمد است. هزینه بالای استفاده از اماکن ورزشی و استخرها باعث شنای جوانان در رودخانه ها می شود لذا از اداره ورزش و جوانان انتظار داریم اقدامات لازم را برای جلوگیری از ادامه این روند انجام دهد.

فرماندار میاندوآب گفت: تخریب بستر رودخانه و قاچاق مواد رودخانه نیز یکی از عوامل دخیل در افزایش آمار غرق شدگان است که با اقدامات انجام شده جلوی آن گرفته شده است.

پیام با اشاره به اینکه مکان مناسب برای ایجاد مناطق ویژه شنا در بستر رودخانه زرینه یکی از موضوعات مورد بررسی است، گفت: امیدواریم با تعامل مسائل آب، شهرداری و میراث فرهنگی، مکان مناسبی برای ایجاد مناطق ویژه شنا فراهم شود. در زرینه رود حفاظت از بستر رودخانه باید با استانداردهای لازم انجام شود تا مردم بتوانند با خیال راحت از فعالیت های آبی لذت ببرند.

وی همچنین بر تجهیز سازمان آتش نشانی، هلال احمر و ایجاد تیم امداد و نجات تاکید کرد و افزود: زمان حضور در صحنه حادثه باید به حداقل برسد.


مردم باید خطر شنا در رودخانه ها، سدها و آبراه ها را جدی بگیرند

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: آشنایی با فنون اولیه شنا، شناخت محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود و امیدواریم مردم عزیز از این امر خودداری کنند. با رعایت این اصول از این حادثه رنج می برند. ناراضی نباش

سامان محمدی تصریح کرد: به شهروندان اکیدا توصیه می کنیم تا حد امکان از شنا در این رودخانه خودداری کنند و خطر شنا در رودخانه ها، سدها و آبراه ها را جدی بگیرند.

وی افزود: همه ساله با گرم شدن هوا در فصل تابستان مردم برای شنا به رودخانه ها یا سدها می روند.

یک کارشناس این حوزه نیز می گوید: شنا در استخر با شنا در رودخانه کاملا متفاوت است، معرفی قسمت های کم خطر رودخانه برای شنا، استفاده از راهنما و داشتن علائم کافی، استقرار ناجیان غریق و آشنایی مردم با شنا در رودخانه می تواند تلفات جانی را کاهش دهد. ناشی از شنا در رودخانه


نقش مهم و مسلم فرهنگ و آموزش

شنا در رودخانه به دلیل شرایط طبیعی محاسبات خاص خود را دارد و حتی می توان گفت که محاسبه دقیقی وجود ندارد و شناگر در تقسیم انرژی و استفاده بهینه از آن متناسب با مسافت و زمان، مهارت چندانی ندارد. ، اما حرکت سر و دست ها بیداد می کند.

آنچه در اغلب موارد غرق شدگی توسط کارشناسان مطرح شده، عدم آشنایی افراد با مناطق شنا و عدم آگاهی لازم از فنون شنا است. و آموزش نیز نقش مهم و تاثیرگذاری دارد، نقشی که می تواند تاثیر زیادی در کاهش آمار غرق شدن رودخانه ها داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید