گروکشی با تیغ استیضاح روز جدید

گروکشی با تیغ استیضاح روز جدید

گروه سیاسی: پس از آنکه اعضای شورای اسلامی به صورت سریالی از عملکرد دولت انتقاد کردند، به نظر می رسد اکنون این انتقادات فروکش کرده و کم کم به نظر می رسد نه تنها انتقادات خود را تا حد قابل توجهی کاهش داده اند، بلکه از استیضاح وزرا نیز کاسته اند. از دستور کار خارج شده است.مجلس سیزدهم و دولت یازدهم را در یک جهت و محور تعریف کنیم و به دلیل اختلاف نظر اصولگرایان، چند روزی مجلس با انتقادات تند از دولت خودنمایی می کند، اما به نظر می رسد این کار را انجام می دهد. از پرده این اخبار عقب نمانید. حال باید گفت که مجلس از آنچه استیضاح نامیده می شود به عنوان گروگان استفاده می کند. نزدیک به هشت روز است که علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس ایران در اظهاراتی بی نظیر گفت: استیضاح 9 وزیر با امضای حداقل 10 نماینده روی میز کمیته اصلی است اما فراتر از تلاش. با همراهی و تعامل با دولت گره گشایی کنیم.» مشکل ساز باشیم وی با بیان اینکه لازم است وزرای دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم در عرصه های مختلف تلاش بیشتری کنند، افزود: توسعه و پیشرفت عدالت اجتماعی با رونق تولید و خلق ثروت بسیار مهم و اساسی است، اما به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت باید منسجمتر از آن برای مردم عمل کند، شاهد تغییرات روزانه قیمت در بازار نباشیم. در این کشور ما شاهد تولید مازاد مرغ هستیم و فردای آن روز با کمبود ذخایر مرغ مواجه هستیم و انتظار داریم دیگر شاهد ناامیدی و ناامیدی در جامعه نباشیم. علیه مردم».

در این مدت به نظر می رسد تغییری در کشور ایجاد نشده و حتی شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار هستیم و هیچ اقدام سازنده ای از سوی دولت صورت نگرفته و هیچ تحرکی از سوی مجلس نمی بینیم. همانطور که از واکنش های نمایندگان مجلس برمی آید، به نظر می رسد ترکیب در اتحادیه اروپا برای آنها مهمتر از وضعیت داخلی ایران و مشکلات اقتصادی شهروندان آن است. در روزهای اخیر برخی از منتقدان دولت معتقدند کابینه سیزدهم در وضعیت روتینی قرار دارد و هیچ اقدامی برای کاهش مشکلات نمی بینیم. این در حالی است که جامعه ایران در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شود که تورم و مشکلات اقتصادی زندگی را سخت کرده است.

اصولگرایان نمی توانند پاسخگوی حامیان خود باشند

«علی صوفی» تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس از قدرت نظارتی خود علیه دولت استفاده نمی کند و چرا همواره از اسناد استیضاح برای نشان دادن فعالیت خود استفاده می کنند و این وضعیت فعلی به کجا می انجامد؟ خبرنگار «آرمان مروز» می گوید: در شرایط کنونی دولت و مجلس در یک پارادوکس قرار دارند و با توجه به اینکه سال آینده انتخابات مجلس حساسی داریم به نوعی سعی می کنند کمترین تحرک را از خود نشان دهند و همچنان از کارت زرد استفاده کنند. و استیضاح می کنند، توجه داشته باشید که شرایط اقتصادی در ایران بسیار سخت است و حتی متوجه شدیم که رهبری که معمولاً سعی در ایجاد امید در جامعه داشتند، از این وضعیت انتقاد کردند و آن را بحران اقتصادی نامیدند، این نشان می دهد که ما فقط در این شرایط نیستیم. وضعیت اقتصادی نامطلوبی است، اما آینده غیرقابل پیش بینی است.”

این تحلیلگر درباره این پرونده و در خصوص فعالیت های دولت و مجلس ادامه می دهد: توجه داشته باشید که مجلس یازدهم را نمی توان مستقل نامید و هر موجی می تواند نظر آنها را تغییر دهد. به همین دلیل نمی توان به قدرت نظارتی مجلس بر دولت امیدوار بود. از سوی دیگر باید به ناکارآمدی دولت و مجلس که به وعده ها و شعارهای خود عمل نکردند اشاره کرد. با این عملکرد مجلس یازدهم در رابطه با حاکمیت و وضعیت کنونی جامعه، بعید است که بتوانند پاسخ دلسوزان خود را برای کاندیداتوری مجدد بدهند. آنچه از برآوردهای دولت می توان فهمید این است که بیش از 80 درصد مردم از وضعیت فعلی انتقاد می کنند. در میان این 80 درصد، بخش قابل توجهی را حامیان دولت و مجلس تشکیل می دهند. اولین تیمی که دولت سیزدهم برای گرفتن رای اعتماد به مجلس فرستاد، تظاهراتی بود که مجلس نمی تواند کارآمد باشد یا می خواهد با نظارت خود دولت را از مسیر خارج کند. هر بار می بینیم که برخی نمایندگان به کابینه دولت حمله می کنند اما به انتقادات خود ادامه نمی دهند.

صوفی با اشاره به حواشی به وجود آمده در زمینه بررسی برنامه هفتم توسعه می افزاید: در نظر داشته باشید که در حال حاضر دولت برنامه ای برای اداره کشور ندارد و برنامه هفتم توسعه نیز هنوز تصویب نشده است. اینجا باید مجلس را به عنوان مقصر اصلی بپذیریم. حتی دولت هم می تواند همه مشکلات را به گردن مجلسی بیندازد که وظایف خود را به خوبی انجام نداده است. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا می توان کشور را بدون برنامه اداره کرد؟ این عوامل باعث شده تا شاهد تداوم اعتراضات باشیم و با نسلی مواجه شویم که برای اعتراض به مشکلات و بحران اقتصادی به خیابان ها می آیند اما همچنان می بینیم که دولت مشکل را حل نکرده است. دولت سیزدهم نه تنها نتوانسته بر چالش های داخلی فائق آید، بلکه شاهد افزایش این مشکلات هستیم. علاوه بر وضعیت داخلی در عرصه بین‌الملل، می‌توان دید که وضعیت بسیار جدی است و برای اولین بار یک اجماع جهانی در مورد ایران شکل گرفته است. اگرچه هیچ اقدامی از سوی وزارت امور خارجه نمی‌بینیم، اما اتحادیه اروپا آزادی عمل تحریم سپاه پاسداران را که نیروی دفاعی ایران محسوب می‌شود، به دست گرفت. این موضوع می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد، اما هیچ اقدامی از سوی دولت نمی بینیم. بر کسی پوشیده نیست که وضعیت کشور بحرانی است. بدون برنامه ای برای بهبود، وارد روال روزانه خود شدیم و این وضعیت پیش بینی وضعیت آینده را نامشخص کرد. در این شرایط انتظار می رود که اگر بخواهند دوباره در بهارستان حضور داشته باشند، با نزدیک به یک سال مانده به انتخابات مجلس، باید عملکرد خود را به نمایش بگذارند تا افکار عمومی را متقاعد کنند که با این عملکرد نمی توان به بهبود وضعیت امیدوار بود.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید