گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران 18 برابر بیشتر از آنچه در برجام توافق شده بود، اورانیوم غنی‌سازی کرده است.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران 18 برابر بیشتر از آنچه در برجام توافق شده بود، اورانیوم غنی‌سازی کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 18 برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تخمین زد که تا 12 فوریه (23 بهمن) ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در تمام سطوح غنی سازی به 3760.6 کیلوگرم رسیده است.

آژانس انرژی اتمی همچنین اعلام کرد: حتی در صورت بازگشایی توافق هسته‌ای، به دلیل عدم اجرای اقدامات شفاف‌سازی برجام از سوی ایران، آژانس قادر به جمع‌آوری صحیح اطلاعات در برخی زمینه‌ها از جمله موجودی‌های سانتریفیوژ نخواهد بود.

وال استریت ژورنال همچنین می نویسد که در گزارش جدید این آژانس آمده است: نمونه 22 ژانویه (2 بهمن) آژانس در ایران، وجود ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص 83.7 درصد را نشان داد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت وگو با ایسنا در خصوص ادعای ایران مبنی بر غنی سازی 84 درصدی اورانیوم چندین بار پیش گفته بود: وجود ذرات با غنای بالا یک امر طبیعی در هر فرآیند غنی سازی است. . به عنوان مثال در فرآیند غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد اورانیوم 47 درصد و در فرآیند تولید اورانیوم 60 درصد اورانیوم با غنای بالاتر نیز دیده می شود.

وی با بیان اینکه این یک مشکل عادی است و ایران نباید چنین مشکلی را پنهان کند، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون تلاشی برای غنی‌سازی بیش از 60 درصد نکرده است.

کمالوندی انتشار چنین اخباری را برای اهداف سیاسی و افترا آمیز دانست و گفت: آنچه آژانس با ایران در میان گذاشته است وجود ذره اورانیوم با غنی‌سازی بالای 60 درصد در محل جمع‌آوری از طریق نمونه‌برداری متعارف و عادی است.

وی تاکید کرد: آنچه در فرآیند غنی سازی مهم است محصول نهایی و تولید است که ایران بیش از 60 درصد آن را انجام نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید