گزارش خبرگزاری فرانسه از ممنوعیت جدید حیوانات خانگی در ایران/ از تمسخر تا خشم مخالفان

گزارش خبرگزاری فرانسه از ممنوعیت جدید حیوانات خانگی در ایران/ از تمسخر تا خشم مخالفان

روز جدید بر اساس این طرح متخلفان حدود 10 تا 30 برابر بالاتر از «حداقل دستمزد ماهانه» خواهند بود. وسایل نقلیه ای که برای حمل حیوانات استفاده می شود به مدت 3 ماه توقیف می شود.

طرح بحث برانگیز ممنوعیت حیوانات خانگی در ایران واکنش های داخلی و خارجی زیادی را برانگیخته و خشم بسیاری از جمله صاحبان حیوانات خانگی را برانگیخته است.

بر اساس یکی از مفاد این طرح متخلفان و صاحبان حیوانات خانگی جریمه و حیوانات خانگی آنها ضبط می شود.

فضای مجازی ایران ماه گذشته مملو از واکنش ها به این طرح شد و بسیاری با کنایه، خنده و شوخی از این طرح جنجالی انتقاد کردند.

خبرگزاری فرانسه با استناد به این طرح جنجالی به واکنش ها و واکنش های صاحبان حیوانات خانگی در ایران، فروشندگان حیوانات خانگی و حامیان آنها می پردازد.

مصطفی، دوستدار حیوانات در ایران که از پیشنهاد قانونگذاران فوق محافظه کار مبنی بر ممنوعیت حیوانات خانگی خشمگین شد، گفت: “نه، گربه من خطرناک نیست.”

زن 25 ساله ای که در خیابان شلوغ اسکندری فروشگاه حیوانات خانگی داشت از این خواستگاری شوکه شد.

او که ماه گذشته به این صورت‌حساب بی‌اعتماد بود، گفت: «تمساح‌ها را می‌توان خطرناک نامید، اما خرگوش، سگ و گربه چقدر خطرناک هستند؟»

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «قانون جدید، صاحبان حیوانات خانگی بیش از پیش بر کسانی که آن را حرکتی انحطاط‌آمیز می‌دانند و معتقدند که طبق قوانین اسلامی، سگ مانند خوک نجس است، جلوتر قرار می‌دهد».

به گزارش رسانه ها، اخیراً حدود یک چهارم نمایندگان ایران (۷۵ نفر) متنی را با عنوان «حمایت از حقوق عمومی در برابر حیوانات خطرناک» امضا کردند.

در مقدمه این لایحه، حامیان و امضاکنندگان زندگی انسان در زیر یک سقف با حیوانات خانگی را به عنوان یک “مشکل ویرانگر اجتماعی” محکوم کردند.

قانون جدید ممنوعیت حیوانات خانگی در ایران، تعداد زیادی از صاحبان و حامیان این حیوانات را از کسانی که سگ ها را بر اساس قوانین اسلامی خوک نجس می دانند، جلوتر می گیرد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه از طرح جدیدی برای ممنوعیت حیوانات خانگی در ایران خبر داد/ مخالفان را محکوم کرد

آنها افزودند که این پدیده «می تواند به تدریج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را تغییر دهد» و «روابط عاطفی با حیوانات را جایگزین روابط انسانی و خانوادگی کند».

قانون پیشنهادی واردات، تولید، پرورش، پرورش، پرورش، فروش، حمل و نقل و جابجایی حیوانات وحشی، غیرمتعارف، مضر یا خطرناک را چه با پای پیاده یا با خودرو ممنوع می‌کند.

حیواناتی مانند «تمساح (تمساح)، لاک پشت، مار، مارمولک، گربه، موش، خرگوش، سگ، سایر حیوانات نجس و میمون» در فهرست حامیان ممنوعیت حیوانات خانگی قرار دارند.

هرج و مرج، فساد، نافرمانی

بر اساس این طرح متخلفان و صاحبان حیوانات خانگی جریمه خواهند شد.

این جریمه حدود 10 تا 30 برابر “حداقل دستمزد ماهانه” و حدود 98 دلار یا 87 یورو است و می تواند منجر به “مصادره” حیوان شود.

از سوی دیگر وسایل نقلیه ای که برای حمل حیوانات استفاده می شود به مدت 3 ماه توقیف می شود.

این طرح در کنار رکود دردناک ناشی از تحریم های آمریکا، انتقاد رسانه ها و تمسخر در فضای مجازی، خشم ساکنان پایتخت را برانگیخته است.

روزنامه اصلاحات شرق در اواخر آبان 1400 می نویسد: «معلوم است که اجرای چنین طرح های بازدارنده قوی برخلاف میل عمومی است و قطعاً موجب هرج و مرج، فساد و نافرمانی دسته جمعی از قانون می شود که از نظر قانونی شرم آور است. و این قانون و اجرای قانون را بدتر می کند.

این روزنامه می گوید: «حیات حیوانات به یک فرهنگ رایج تبدیل شده است.

برخی از کاربران اینترنتی با کنایه، کنایه و سرزنش به این طرح واکنش نشان دادند.

یگانه خدامی، روزنامه نگار در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «چند بار گربه ها سعی کرده اند شما را ببلعد و آنها را وحشی، مضر و خطرناک خطاب کرده اند؟

مرد دیگری با انتشار تصویری از بچه گربه خود نوشت: از زمانی که قانون پیشنهادی را شنیدم گربه ام را “جنایتکار” خطاب کردم.

این بازیگر که نخواست نامش فاش شود، گفت که تظاهراتی را علیه ممنوعیت حیوانات خانگی در مقابل ساختمان مجلس برنامه ریزی کرده است که به دلیل فشارها از آن صرف نظر کرد.

در مواجهه با اعتراض عمومی، تعداد کمی از قانونگذاران آماده دفاع از این لایحه هستند.

موسی گازانفرآبادی، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران که این متن را امضا کرده است، گفت: «به طور کلی با این پیش‌نویس موافقم، اما با برخی از بندهای آن موافق نیستم».

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این فقط یک برنامه است و موفقیت یک موضوع دیگر است.

حقوق حیوانات، حقوق بشر

سمیه رفیعی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس تهران در این باره می گوید: «قانونی لازم است تا مشخص شود کدام حیوان را می توان پرورش داد و کدام را نمی توان».

وی به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچکس نمی تواند منکر خدماتی که حیوانات به انسان می دهد، شود، اما این حوزه باید ساماندهی شود. این اساس زندگی اجتماعی است».

وی گفت: دولت علاوه بر لایحه ممنوعیت حیوانات خانگی، لایحه ای را تدوین کرده که به تنوع زیستی و حیات وحش توجه ویژه دارد. “این هم در مورد حقوق حیوانات و هم حقوق بشر اعمال می شود.”

ایرانی و دو سگش در حیاط خلوت تهران / اسامی حیواناتی چون «تمساح (تمساح)، لاک پشت، مار، مارمولک، گربه، موش، خرگوش، سگ، سایر حیوانات نجس و میمون» در لیست حامیان ممنوعیت قرار دارند. در مورد پرورش حیوانات خانگی واقع / عکس: AFP

در خیابان اسکندری که بورس حیوانات خانگی است، فروشندگان از اجرای این قانون هراس دارند.

محسن 34 ساله گفت: «ممکن است هزاران شغل از بین برود.

همسرش، مینا، گفت که او بیشتر نگران سگش است.

مینا که سگش را نزدیک خود داشت، گفت: «چرا باید او را در خانه حبس کنم؟» نمایندگان پارلمان اروپا می گویند که زوج های جوان امروز به دلیل داشتن سگ بچه نمی خواهند. این احمقانه است.

وی افزود: سگ ها دلیل این (بچه دار نشدن) نیستند. شرایط اقتصادی به ما اجازه بچه دار شدن نمی دهد».

وی افزود: ماهواره برای مدتی ممنوع بود اما مردم همچنان با ترس و نگرانی از ماهواره استفاده می کردند. از این پس مردم در خانه از حیوانات خود مراقبت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید