گزارش فوت مهسا امینی را از بیمارستان کسری به ما نمی دهند.

گزارش فوت مهسا امینی را از بیمارستان کسری به ما نمی دهند.

صالح نیکبخت وکیل دادگستری به تشریح جزئیات پیگیری 4 ماهه پرونده فوت مهسا امینی پرداخت و گفت: دادگاه هیچ یک از مدارک و مستندات را در اختیار وکلا قرار نداده و مهمتر از آن این است که اغلب این پرونده نزد بازپرس نبوده است!

مازیار خسروی و سینا جهانی وکیل مدافع مهسا امینی در گفت و گو با صالح نیکبخت در سایت فراز دیلی به بررسی روند رسیدگی به پرونده این پرونده پرداختند چرا که حدود 4 ماه از مرگ دلخراش مهسا امینی می گذرد. پرسش و پاسخ روزانه فراز صالح نیکبخت را در ادامه بخوانید:

مدت هاست که درباره شرایط پرونده مهسا امینی اظهار نظر نکرده اید. الان وضعیت این پرونده چگونه است؟
از من خواسته شد که در مورد پرونده مهسا امینی با رسانه های داخلی مصاحبه نکنم، اما رعایت نکردم

متأسفانه به دلایل مختلف اولاً چند بار آمدم و رفتم و به جاهایی زنگ زدم. برای من که پرونده مهسا مطرح بود، ممکن است در این شرایط سایر موارد نیز مشکل داشته باشند. به همین دلیل پذیرفتم که با رسانه های خارجی مصاحبه نکنم. من فقط با یکی از رسانه هایی که به نظرم قابل اعتمادتر است صحبت کرده ام و پذیرفته ام که دیگر با آن رسانه صحبت نکنم. اما بعد از من خواستند با رسانه های داخلی مصاحبه نکنم اما زیر بار نرفتم. به همین دلیل با شما و سایر رسانه ها صحبت کردم. از طرفی برای اینکه با حرف هایمان دردسر ایجاد نکنیم و همچنین اعتراض مردم را تلطیف کنیم، کمتر مصاحبه کردیم و با بیانیه های متعدد سخنان را منتشر کردیم. چون به ما می گفتند اگر کمتر مصاحبه کنید، اعتراضات خاموش می شود و دیگر مشکلی پیش نمی آید.

کدام ارگان از شما خواسته مصاحبه نکنید؟

در سنندج منشی داشتیم به نام آقای عطای. وقتی در کلاس مسائل سیاسی را مطرح می کردیم، وقتی با این سؤالات دانشجویان مواجه می شد، می گفت: کاری نکنید، مرا به دفتر بی میز می برند! الان هم بهت میگم کاری نکن که منو ببری دفتر بیتابلو.

غیر از آنها الان وضعیت پرونده مهسا چگونه است؟

همانطور که متوجه شدیم متاسفانه هیچ اقدامی در مورد مهسا صورت نگرفته است. ماموران حاضر در وانت حامل مهسا و سایر دستگیرشدگان مورد تحقیق قرار گرفتند. ما شاکی آنها هستیم و این بازرسی باید با حضور ما انجام می شد و سؤالاتمان را می پرسیدیم که این اتفاق نیفتاد.

در تعداد زنانی که با مهسا دستگیر می شوند نیز تفاوت وجود دارد. برخی می گویند 5 نفر دیگر به همراه مهسا دستگیر شدند و برخی می گویند 6 نفر دیگر. از این تعداد فقط 3 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. از 3 نفر باقیمانده به دلیل عدم حضورشان تحقیقی صورت نگرفت. در حالی که در این گونه موارد روال کار به گونه ای است که در صورت لزوم و ضرورت روشن شدن پرونده، دستگاه قضایی می تواند با امنیت لازم با حضور افراد در مراجع قضایی به عنوان شاهد یا مطلع به آنها رسیدگی کند. از آنجایی که در این شرایط نباید بدون بررسی کافی موضوعی با این اهمیت مطرح شود و از سوی دیگر با توجه به اینکه این پرونده جنبه ملی و بین المللی دارد، مقام قضایی باید این کار را انجام می داد.

مقامات قضایی این تحقیقات را هم در مورد مأموران و هم در مورد دستگیرشدگانی که همراه مهسا در وانت بودند در اختیار ما گذاشتند که چیز خاصی نبود. یکی می گفت سرم پایین است، یکی می گفت مهسا پشت سرم است، یکی می گفت حالم خراب است و از ماجرا خبر ندارم. البته برخی از آنها که بعد از مهسا وارد وانت شده بودند می گفتند که در حضورشان آسیب جسمی به خود وارد نشده است.

ما به این موارد اعتراض داریم. ما قبلاً از قوه قضائیه درخواست کرده بودیم که این تحقیقات را با حضور خودمان انجام دهند که مورد بی توجهی قرار گرفت. از سوی دیگر مسئولان نیز مورد پرسش و پاسخ قرار گرفتند. افسر امنیت اخلاقی و سردار اشتری در دستگاه قضایی حاضر شدند. در هر صورت ما از این تحقیق ناراضی هستیم. آنچه ما خواستار و تاکید کرده ایم این است که نحوه مرگ مهسا در کمتر از دو ساعت پس از دستگیری و انتقال به مرکز امنیت اخلاقی پلیس و از دست دادن 95 درصد علائم حیاتی بررسی شود. مهسا مرده را به بیمارستان کسری آوردند.
گزارش فوت مهسا امینی را از بیمارستان کسری به ما نمی دهند

پرونده بیمارستان کسری را کپی کردند و به ما دادند، اما با توجه به اینکه کل این پرونده کار پزشکی و پزشکی بود، به خصوص در این مورد خاص، بسیار تخصصی است. در این مورد، پرونده نشان می دهد که بیمارستان کسری تمام تلاش های لازم را برای احیای زندگی مهسا انجام داده است. متأسفانه نه تحقیقاتی که دیده ایم و خوانده ایم و نه اسناد بیمارستان کسری به ما تحویل داده شده است تا بتوانیم این را به خانواده نشان دهیم و بگوییم این دلیل است.

درست است که ما گفته‌های دیگران را گزارش کردیم و نوشتیم، اما وقتی خانواده‌ای که فرزند دلبندشان را از دست دادند و این قضیه به این شکل گسترش یافت، اشکالی نداشت که نسخه‌هایی از آن موارد را به ما بدهند تا در اختیار پزشکان معالج قرار گیرد. بیایید خودمان قراری بگذاریم تا ببینیم آیا این کارها انجام می شود یا خیر. آنها هم به ما ارائه نداده اند.

در جمع بندی پزشکی قانونی نوشته اند که علت فوت مهسا چه بوده است، آیا وظیفه پزشکی قانونی تعیین علت فوت نیست؟

با توجه به صحبت های قبلی ما فرض بر این بود که پزشکانی که معرفی می کنیم باید در کمیسیون بررسی علت مرگ مهسا حضور داشته باشند. قرار نبود همه شرکت کنند. گفتیم 15 نفر را معرفی می کنیم، شما 5 نفر را از این نام ها انتخاب کنید. متأسفانه هر چند سرپرست دادسرای جنایی تهران در اولین جلسه تحقیقات این موضوع را پذیرفت اما در جلسه 18 مهرماه این موضوع را نپذیرفتند. ما را بدون اطلاع به پزشکی قانونی فراخواندند. ما به همراه پدر مهسا امینی در کمیسیون حاضر شدیم و ایرادات خود را به این کمیسیون اعلام کردیم.
مهسا امینی جراح در جلسه کمیته پزشکی اعلام کرد که بیماری زمینه ای علت فوت نبوده است.

در گزارش پزشکی قانونی بدون اشاره به علت نارسایی ناگهانی اعضای حیاتی مهسا امینی، کاهش طولانی مدت خون رسانی و اکسیژن رسانی و افت شدید فشار خون به دلیل نامنظم شدن ضربان قلب، علت مرگ وی در بند الف در بستر ذکر شده است. از بیماری اصلی عمل 15 سال پیش. بعد از عمل 15 سال زندگی کرد و زندگی عادی داشت. مهسا درس می خواند، در کنکور شرکت می کرد، در کلیپ ها می بینیم که می خواند و در رقص های کردی شرکت می کند، خیلی ساده بود و عادی زندگی می کرد. در تمام این 15 سال مهسا تحت نظر جراحش بود و آن دکتر در جلسه کمیته پزشکی اعلام کرد که بیماری زمینه ای علت مرگ مهسا نبوده است.

مهسا نیز به دلیل زندگی در منطقه کوهستانی غرب کشور از کم کاری تیروئید رنج می برد. این بیماری در این منطقه شایع است و در خانواده خود من از هر 4 نفر 3 نفر این مشکل را دارند. یک پزشک تیروئید در جلسه کمیته حضور داشت که گفت این هم نمی تواند علت مرگ مهسا باشد. از طرفی به جای مراجع قضایی متوجه انتشار نظریه پزشکی قانونی از طریق رسانه ها شدیم و مراجع قضایی با فاصله زیاد در اختیار ما قرار دادند و ما کپی کردیم.

وقتی با پزشکان مختلف صحبت کردم، آنها این نظریه را قابل قبول ندیدند. حتی اگر من به عنوان یک وکیل مجبور به پذیرش نظریه پزشکی قانونی شوم، نمی توانم به خانواده ها اطمینان دهم که مشکلی وجود ندارد. به همین دلیل در لایحه تفصیلی ۱۴ آذر و در لوایح قبلی به نظریه پزشکی قانونی اعتراض کردیم.

ما اعلام کردیم که نمی توانیم 400-500 صفحه گزارش بیمارستان کسری و نظرات پزشکان مختلف از جمله پزشک مسئول احیای اعضای مهسا امینی را بخوانیم. باید این گزارش ها را به پزشک ارائه کنم و بپرسم که آیا تمام اقدامات لازم انجام شده است یا خیر؟ در کل نمی دانم چرا بازپرس محترم از تحویل این مدارک به ما خودداری می کنند.

در بند «ب» نظریه پزشکی قانونی هم می نویسند آن دسته از ماموران و پرستاران نظامی که مشغول ماساژ و CPR بودند دیر آمدند و شکست خوردند. البته این مشکل ما نیست و تخلف انضباطی محسوب می شود. این نظر محقق کارآزمایی بود که باید این نظریه را بپذیریم. او از ما خواست که اعلام کنیم از چه کسانی شکایت داریم. ما به صراحت اعلام کرده ایم که ابتدا باید علت مرگ را به کدام منطقه گزارش دهید تا بتوانیم علیه شخصی که اقداماتش به عنوان عامل مرگ مستند شده است شکایت کنیم. من و همکارم آقای رضایی به آنها گفتیم تا شما به درخواست ما رسیدگی نکنید نمی توانیم از کسی شکایت کنیم.
امینی خاله مهسا میگه دوربین روی لباس مامورها بوده ولی خودشون میگن دوربین نبود

وانت های گشت معمولا دوربین دارند. خاله مهسا نیز در محل دستگیری حضور داشت و به افسر پلیس گفت مهسا را ​​نبرد. افسر دوربین روی لباسش را به او نشان داد. همان چیزی که قبلا پلیس اعلام کرده بود و کار خوبی هم بود که شبهه رفتار پلیس با شهروندان را برطرف کرد. ما به آن دوربین مراجعه کردیم و متوجه شدیم که نه دوربینی در داخل آن ون وجود دارد و نه دوربینی روی لباس افسری. این در حالی است که عمه مهسا در تحقیقات به صورت رسمی اعلام کرد که مامور را با دوربین دیده است. این زن باید با این مامور روبرو می شد. پلیس اگه دوربین نداره چرا به خاله مهسا همچین دروغی گفته؟ کارگزاران اکثرا خدمتکار هستند، اما در هر صورت دروغ گفتن باید مجازاتی داشته باشد.

مشکل دیگر این است که تاکنون هیچ تصویری از مهسا از زمان دستگیری تا ورودش به پلیس امنیت اخلاقی و همچنین از زمان حضور مهسا در ستاد پلیس در اختیار ما قرار نگرفته است. تکه هایی از این فیلم منتشر شده است، اما کل مسیری که طول کشید در اختیار ما قرار نگرفته است و این قسمت از کار از آن چیزهایی است که همیشه جای سوال را باقی می گذارد. ما باید پاسخ قانع کننده ای به مردم بدهیم، یعنی مردم را قانع کنیم. در آن صورت نه تنها وکلای پرونده و خانواده مهسا خوشحال می شوند، بلکه افکار عمومی و جامعه نیز از این موضوع خوشحال خواهند شد.

دادستان کل کشور گفت: پس از اعتراض اولیای دم، پرونده به مرجع دیگری ارجاع شد. این داستان چه شد؟

از اینکه دادستان کل کشور به این موضوع توجه کرده است، سپاسگزارم. وقتی اظهارات ایشان را در رسانه ها خواندیم، همان روز بعد لایحه ای را تقدیم بازپرس محترم پرونده کردیم با این مضمون که از اظهارات دادستان محترم کل کشور راضی هستیم. ما پرسیدیم که هیئت پزشکی چه روزی خواهد بود و دوباره از شما خواستیم که از بین 15 دکتری که ارائه کردیم، 5 نفر را انتخاب کنید.

این پزشکان از بهترین، برجسته ترین و معتبرترین پزشکان بوده و از اعتماد جامعه پزشکی کشور برخوردار هستند. آنها همچنین به دلیل اعتقادات مذهبی خود مورد احترام جامعه هستند. ما حتی شخصاً با این افراد صحبت نکرده بودیم، اما می‌دانستیم که آنها در حرفه خود با وقار رفتار کرده‌اند و مورد تایید جامعه پزشکی بین‌المللی هستند. ما این لایحه را برای آقای بازرس فرستادیم اما هیچ وقت زنگ نزدند و توجهی به ما نکردند.

پرونده مهسا امینی اغلب نزد بازپرس نبود

نظر بازپرس در این مورد چیست؟

من برای بازپرس احترام زیادی قائلم. با این حال، این پرونده اغلب با بازپرس نبود. شاید امروز هم این پرونده نزد بازپرس نباشد. اما بازپرس محترم پرونده با این سوال مواجه شده است. این سوال جامعه ماست. بیان نکردن درد، درمان درد نیست. در این زمینه تحقیق باید آنقدر گسترده باشد که جامعه، خانواده مهسا و همچنین حقوقدانان و حقوقدانان را قانع کند. اگر به این شکل انجام نشود، پاسخ ما به مردم متقاعدسازی نیست، بلکه اسکاتی خواهد بود. یعنی ما را مجبور به سکوت کرده اند. این قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید