گزارش قطع اینترنت ابری: فیلتر کردن سرویس ها و وب سایت های خراب شده

گزارش قطع اینترنت ابری: فیلتر کردن سرویس ها و وب سایت های خراب شده

روز جدید این شرکت اعلام کرد که میزان استفاده از VPN در مهرماه امسال 30 درصد افزایش یافته است.

استارت آپ خدمات ابری ابر دراک گزارشی از وضعیت فعلی اینترنت در کشور منتشر کرده است که نشان می دهد روش فیلترینگ استفاده شده در یک ماه گذشته بر سایر سرویس ها و وب سایت ها تأثیر منفی گذاشته و دسترسی کاربران را مختل کرده است. این شرکت همچنین از افزایش 30 درصدی بازدید از وب سایت های مبتنی بر ابر از خارج از کشور به این نتیجه رسید که این رقم به معنای افزایش استفاده از VPN در کشور است.

ابر دراک گزارشی از رصد اختلالات اینترنت در کشور در ماه های سپتامبر و سپتامبر منتشر کرد. این گزارش با پردازش داده‌های فعالیت کاربر نهایی حاصل از بازدید از وب‌سایت‌های فعال در بستر شبکه توزیع محتوای ابری تهیه شده و تصویری از الگوی مصرف کاربر و وضعیت اینترنت ترسیم می‌کند. ابر دراک بازه زمانی 19 شهریور تا هفدهم مهرماه را بررسی می کند و یک ماه از مهر ماه، روز شروع اغتشاشات در نظر گرفته شده است.

اگرچه اینستاگرام و واتس اپ از روز چهارشنبه 9 شهریور فیلتر شده اند، اما در گزارش ابر دراک، عدم دسترسی به این دو پلتفرم از ساعت 12:00 روز جمعه 10 شهریور اعلام شده است. تا 17 اکتبر، پلتفرم اینستاگرام حدود 16 دقیقه و واتس اپ به مدت 4 دقیقه به صورت پراکنده در دسترس بودند.image 2022 10 11 11 59 01 خبر خاکستری

این موضوع در تاریخ 10 اکتبر توسط دیجیاتو نیز گزارش شد و برای چند ساعت واتس اپ در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار گرفت. این شرکت معتقد است که قطع شدن اتصالات به احتمال زیاد به دلیل تغییر مسیرهای ایجاد شده در شرکت ارتباطات زیرساخت و ISPها است.

تأثیر فیلترینگ بر خدمات اینترنتی

طی چند هفته آینده، تعداد بازدیدکنندگان سایت های AberDrak از واتس اپ و اینستاگرام به میزان قابل توجهی کاهش یافت. یعنی اینستاگرام که قبل از فیلترینگ در رتبه هفتم قرار داشت و واتس اپ در رتبه چهاردهم اکنون به ترتیب به رتبه های 20 و 18 جدول سقوط کرده اند.

اگرچه این آمارها کاهش استفاده از این دو پلتفرم را نشان می دهد، اما جایگاه آنها همچنان نشان می دهد که فیلترینگ آنطور که مسئولان معتقدند موفق نیست.

از دیگر قسمت های قابل توجه این گزارش می توان به تأثیر فیلترینگ بر استفاده از سایر خدمات و سرویس ها اشاره کرد. همانطور که توسط این شرکت گزارش شده است، در ایران بیشتر از روش های DNS Spoofing و همچنین خروج از سیستم با قطع یا تاخیر پروتکل های ایمن مانند TLS استفاده می کند، اما در آخرین فیلترها به نظر می رسد که از روش BlackHole استفاده شده و کاربران را با مشکل مواجه کرده است. سایر خدمات قطع شده است.derak cloud2 خبر خاکستری

بر اساس مشاهدات ابردراک، از 23 مهر و با تغییراتی که برای بازگرداندن دسترسی به سایر موارد فیلتر شده ایجاد شد، این مشکل به طور گسترده‌تری در مسیرهای داخلی و بین‌المللی در هاب‌های داخلی به داخلی و داخلی به خارجی برای داده مشاهده می‌شود. قطعی بیشتر از قبل برای وب سایت هایی که سرورهای آنها در خارج از کشور قرار دارد.

افزایش 30 درصدی استفاده از VPN

بر اساس این گزارش، تعداد بازدیدکنندگان غیرایرانی از وب سایت های ابری از اول اکتبر حدود 30 درصد افزایش یافته است. ابردراک همچنین معتقد است که این افراد بیشتر کسانی هستند که از VPN برای بازدید از وب سایت ها یا پلتفرم های فیلتر شده استفاده می کنند و به دلیل این مشکل ممکن است هنگام بازدید از وب سایت های ایرانی از VPN استفاده کرده باشند.

البته آمار شرکت های مختلف داخلی و بین المللی استفاده از ابزارهای اصلاح IP را بسیار بیشتر از این رقم گزارش می دهد.

بخش دیگر این گزارش به نمودار الگوی مصرف کاربران اینترنت در 24 ساعت شبانه روز اختصاص دارد. نموداری که نشان می دهد برخلاف روال معمول که استفاده از اینترنت در عصر و ساعات اولیه شب افزایش می یابد، این روند در دو هفته اخیر معکوس شده است.

لازم به ذکر است در این تحقیق 462 وب سایت از 32 هزار وب سایت فعال در ابردراک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بیش از 10 میلیون و 700 هزار بازدیدکننده منحصر به فرد از یکی از وب سایت های فعال در بستر این شرکت بازدید کردند. در مجموع نزدیک به 5 میلیارد فایل گزارش در طول این بررسی پردازش شد.

دیدگاهتان را بنویسید