گزارش محرمانه رابرت مالی به قانونگذاران آمریکایی درباره مذاکرات وین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است روز سه شنبه در نشستی محرمانه برای اولین بار در وین به اعضای کنگره گزارش دهد.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، یک رسانه نزدیک به جنبش نومحافظه کار در ایالات متحده، این اولین بار است که رابرت مالی اعضای کنگره را از زمان انتصاب خود به عنوان فرستاده ویژه ایران و آغاز مذاکرات در وین در جریان وضعیت مذاکرات قرار می دهد. ایالت ها.

حضور رابرت مالی در برابر اعضای کنگره نشانه دیگری از تقسیم حاکمیت آمریکا بر ایران و برجام است که در ماه های اخیر مذاکرات را به بن بست رسانده است. دولت آمریکا علاوه بر مشارکت در مناقشات داخلی بر سر برجام، خود را ملزم می کند به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی گزارش دهد.

«گزارش مذاکرات هسته ای ایران منحصراً برای اعضا» عنوانی است که قانونگذاران کنگره در برنامه پیشنهادی برای تعیین زمان و مکان استماع داده اند.

گروهی از قانونگذاران کاپیتول هیل از زمان انتصاب رابرت مالی، از دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور انتقاد کرده اند. این گروه که به شدت از سیاست “فشار حداکثری” علیه ایران حمایت می کند، می گوید انتصاب رابرت مالی به ریاست جمهوری به معنای تسهیل مذاکرات با ایران است.

دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از زمان خروج از برجام علاوه بر بازگرداندن تحریم های تعلیق شده بر اساس این توافق و اعمال تحریم های جدید علیه سیاست های تحریک آمیز مانند ترور فرمانده سابق، سیاست «فشار حداکثری» را در پیش گرفته است. قاسم سلیمانی قدس سره به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفت.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست ها می تواند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به مذاکره برای توافق جدید به جای برجام کند. او در 20 ژانویه سال گذشته پس از ناکامی در دستیابی به این هدف عقب نشینی کرد و به دلیل نداشتن استراتژی در قبال ایران، تشدید تنش ها با این کشور و جدایی ایالات متحده از متحدانش، به شدت مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت.

مقامات دولت فعلی آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری، قصد دارند کشور خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بازگردانند. اما دولت بایدن از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به توافق خودداری کرد و تاکنون سیاست شکست خورده دولت شکست خورده آمریکا علیه ایران ادامه داشته است.

گروهی از قانونگذاران آمریکایی چند روز پیش در نامه ای به وزارت امور خارجه گفتند که رابرت مالی باید در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای پاسخ به سوالات زیر شرکت کند: «چرا مقامات وزارت خارجه از تیم مذاکره کننده کنار گذاشته می شوند؟ موضع دولت بایدن در مورد لغو تحریم ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم ها علیه بخش انرژی ایران به طور کامل اجرا نمی شود؟ وضعیت برنامه هسته ای ایران و افزایش غنی سازی اورانیوم در آن چگونه است؟

ادعای عدم پایبندی در شرایطی مطرح می‌شود که کارشناسان تحریم اذعان دارند که پیامدهای کیفری تحریم‌ها موقتی است و به مرور زمان، اقتصاد کشورهای هدف راهی برای نفس کشیدن و زندگی با آن‌ها پیدا می‌کند و آثار تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت. به طور طبیعی محو می شود.

جمهوری اسلامی ایران تنها راه بازگشت آمریکا به برجام را خروج از سیاست شکست حداکثری فشار حداکثری خود اعلام کرده است. ایران گفته است که در مذاکرات وین به دنبال لغو هرچه سریعتر تحریم ها است، اما سیاست اصلی آن خنثی کردن تحریم ها است.

تهران همچنین گفته است که بر اساس تجربه شش ساله خود در نقض معاهده های آمریکا و کشورهای غربی تلاش می کند تا برجام را بر مبنای «سودآور» قرار دهد، نه اینکه مذاکرات را به معیشت مردم مرتبط کند.

بر این اساس، تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین بر دو اصل «کسب ضمانت‌های بقای برجام» و «بررسی تحریم‌ها» تاکید کردند که خواسته‌های ایران در اجرای برجام در صورت موافقت با آمریکا، به او بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید