گزارش ها از 3 حمله به مواضع ایران در 48 ساعت/ آیا بایدن و نتانیاهو با هم هماهنگ شدند؟ / رویکرد جدید دولت آمریکا در برابر این نوع حملات اسرائیل چیست؟

گزارش ها از 3 حمله به مواضع ایران در 48 ساعت/ آیا بایدن و نتانیاهو با هم هماهنگ شدند؟  / رویکرد جدید دولت آمریکا در برابر این نوع حملات اسرائیل چیست؟

«دو حمله اول زمانی انجام شد که ویلیام برنز رئیس سیا در اسرائیل بود. سومین مورد کمی قبل از ورود آنتونی بلینکن اتفاق افتاد و وقتی از وزیر امور خارجه در مورد حملات پس از فرود پرسیدند، وزیر خارجه گفت که چیزی برای اضافه کردن ندارد. با این حال، وی بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

روزنامه هاآرتص در تل آویو نوشت: سه حمله هوایی اخیر علیه اهداف ایرانی در کمتر از 48 ساعت به اسرائیل نسبت داده شده است. در یک مورد، هدفی در ایران مورد اصابت قرار گرفت: یک مرکز تولید سلاح در اصفهان. متعاقب آن کاروان های تسلیحاتی ایران دو بار در سوریه و در مرز با عراق مورد حمله قرار گرفتند.

در ادامه این مطلب آمده است: بیشترین توجه رسانه ها به حمله به خاک ایران که از پهپادهای انتحاری استفاده می شد معطوف بود. اما این حمله و دو حمله هوایی گسترده به کاروان‌های تسلیحاتی نشان می‌دهد که اسرائیل در حال افزایش فعالیت‌های خود علیه ایران است که نه تنها به مبارزه با برنامه هسته‌ای آن محدود می‌شود و نه بر قلمرو کشور خاصی در منطقه متمرکز است.

لازم به ذکر است که تغییر سیاست در دولت قبل آغاز شد. در گذشته دو نوع حمله اسرائیل شناسایی شده است: خرابکاری و ترور در ایران مرتبط با برنامه هسته ای این کشور از یک سو و از سوی دیگر تلاش برای جلوگیری از گسترش سلاح از ایران به تروریست ها و تروریست ها. سازمان های چریکی در سراسر خاورمیانه و البته جلوگیری از ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای دیگر.

در دوران نخست وزیری نفتالی بنت، تصمیم گرفته شد که تقسیم بندی بین این دو مقوله حذف شود: سال گذشته، رسانه های خارجی حداقل سه حمله اسرائیل را – یک حمله پهپاد، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره و یک ترور – علیه اهدافی در داخل ایران گزارش کردند. نه همه هسته ای بودند.

شنبه شب یک کارخانه تولید موشک در اصفهان مورد حمله پهپادهای انتحاری قرار گرفت. این حمله پیچیده که احتمالاً به نیروهای زمینی در ایران نیاز دارد، در حالی رخ داد که کابینه امنیتی اسرائیل در تل آویو تشکیل جلسه داد تا در پاسخ به قتل هفت غیرنظامی توسط یک فلسطینی در شامگاه گذشته تصمیم گیری در مورد اقدام (اغلب بی معنی) بگیرد.

طبق معمول، عملیات امنیتی اسرائیل ترکیبی از فناوری پیشرفته و فناوری متعارف است. استفاده از اطلاعات و فناوری های پیشرفته طی دو روز آینده ادامه یافت و کاروان های کامیون روز یکشنبه و بعد از ظهر دوشنبه در نزدیکی گذرگاه مرزی بوکمال در مرز ایران و عراق مورد حمله قرار گرفتند.

بر اساس حملات گذشته در منطقه، دو فرض می توان مطرح کرد. یکی جلوگیری از قاچاق اسلحه است که هدف نهایی آن عمدتا حزب الله لبنان است که به موشک های هدایت شونده دقیق و سیستم های دفاع هوایی پیشرفته از ایران نیاز دارد. و دوم اینکه تصمیمات به سرعت نهایی شد: دو بار حمله بلافاصله پس از دریافت اطلاعات موثق در مورد محل کامیون ها انجام شد. در عین حال، اسرائیل به ایران سیگنال می دهد که از گسترش و تشدید اصطکاک نظامی عقب نشینی نخواهد کرد.

بعد دیگر در این جنگ پیام، مولفه آمریکایی است. دو حمله اول زمانی انجام شد که ویلیام برنز رئیس سیا در اسرائیل بود. سومین مورد کمی قبل از ورود آنتونی بلینکن اتفاق افتاد و هنگامی که از وزیر امور خارجه در مورد حملات پس از فرود سؤال شد، گفت که چیزی برای اضافه کردن ندارد. با این حال، وی بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

در حالی که ایالات متحده این حملات را انجام نداده است و منابع در واشنگتن به وضوح این موضوع را در رسانه های آمریکایی درز کرده اند، به سختی می توان باور کرد که دولت جدید اسرائیل با بمباران اهداف ایرانی بدون هماهنگی قبلی، مهمانان خود را شرمنده کرده است. باید گفت این سه حمله چند روز پس از پایان رزمایش مشترک هوایی با حضور تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی که تعدادی از آنها در اسرائیل مستقر بودند انجام شد.

همه این تحرکات به ایران نشان می دهد که آمریکا و اسرائیل تا حد زیادی با هم هماهنگ هستند، حتی اگر حمله قریب الوقوع آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را اعلام نکرده باشند. (هیچ توافقی در این مورد وجود ندارد و در هر صورت اسرائیل هنوز از نظر عملیاتی آماده نیست).

اما تمایل آمریکا به انجام رزمایش با اسرائیل و امتناع این کشور از محکوم کردن حملات اسرائیل نشان‌دهنده رویکرد کنونی دولت بایدن است: مهار اسرائیل به گونه‌ای که آمریکا را به ماجراجویی‌های غیرضروری سوق ندهد، و نشان دادن صبر در برابر ابتکارات اسرائیل.

از سوی دیگر، ایران با رفتار ماه‌های اخیر و امتناع از پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای و به‌ویژه افزایش کمک‌های خود به روسیه در قالب پهپاد برای جنگ اوکراین، از همه کشورهای غربی فاصله گرفته است.

ایران که اسرائیل را مسئول حملات اخیر می‌داند، طبق معمول تهدید به تلافی را اضافه کرد و به طور مشخص به احتمال حمله به کشتی‌های اسرائیل اشاره کرد. این تصادفی نیست: حدود سه سال پیش، گزارش‌هایی مبنی بر یک سری حملات اسرائیل در دریای سرخ و دریای مدیترانه منتشر شد که به کشتی‌های ایرانی که قصد قاچاق سوخت به سوریه را برای انتقال سود معاملات حزب‌الله داشتند، آسیب رساند.

ایران با چندین حمله به کشتی های غیرنظامی که بخشی از آن متعلق به اسرائیل در خلیج فارس و اقیانوس هند بود، پاسخ داد. پس از حملات تلافی جویانه، گمان می رفت که اسرائیل در حرکت خود تجدید نظر کرده و به حملات خود به کشتی های ایرانی پایان داده است. در هر صورت واضح است که ایران قصد دارد به رویدادهای اخیر واکنش نشان دهد. این جنگ در جبهه های مختلف و با ابزارهای مختلف، اما فعلا با شدت نسبتاً کم ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید