گزارش گروسی منعکس کننده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در پی انتشار دو گزارش جدید دوشنبه شب از سوی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، «محمدرضا گایبی» رئیس نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین و آژانس گفت. این گزارش مربوط به اجرای توافقنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران است.رئیس سازمان انرژی اتمی در 5 مارس 2022.

به گزارش فارس، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد اورانیوم غنی شده ایران به 18 برابر برجام رسیده است.کشف مواد هسته ای در ایران در سه سال گذشته با شکست مواجه شده است.

گفتنی است در جریان سفر گروسی به تهران در اواسط اسفند و پس از مذاکرات، ایران و آژانس بیانیه مشترکی صادر کردند. بر اساس توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی باید توضیحات کتبی مرتبط با موضوعات مطرح شده توسط آژانس در مورد موضوعات مربوط به سه سایت غیرایرانی را همراه با اسناد پشتیبانی مربوطه تا 20 به آژانس ارائه کند. مارس 2010

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اسنادی که قرار بود در 29 اسفند ارسال کنیم در اختیار آژانس قرار گرفت و احتمالا مقامات آژانس برای بررسی پاسخ‌ها و سپس تهیه گزارش نهایی به ایران بیایند. دشمنان ما.» کار آنها را در چارچوبی کارشناسی و منطقی بررسی کنید و خلاصه و گزارش نهایی را ارسال کنید.


* در سه جلسه تفصیلی جداگانه فنی با کارمندان مربوطه آژانس طی دو ماه گذشته شرکت می کند

گائبی افزود: علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که ادعاهای مطرح شده علیه خود مبتنی بر اطلاعات نادرستی است که رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها در اختیار آژانس قرار داده است. با اعلام آمادگی خود برای همکاری سالم و فنی با آژانس، ضمن توافق با آژانس برای ورود به مذاکرات به منظور نهایی کردن این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی جداگانه تفصیلی با کارکنان مربوطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در دو ماه گذشته برای ارائه آژانس با اسناد و مدارک فنی لازم در مورد ادعاهای مطرح شده.


*گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست

غیبی ادامه داد: گزارش مدیرکل آژانس نشان دهنده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست. این گزارش دقیقاً نتیجه گیری می کند که مدیر کل قبل از دور سوم مذاکرات فنی، حتی قبل از پایان مراحل تعیین شده در بیانیه مشترک، به پارلمان اروپا ارائه کرده است.

به گفته نماینده ایران، این گزارش متأسفانه مبتنی بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و استدلال‌های کلان، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی را کنار گذاشته و قرائت غیرمنصفانه آنها را باطل می‌کند و بر این اساس نتیجه‌گیری یک‌طرفه وی است. ارائه می دهد.

دیپلمات ارشد ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب روابط و همکاری های جاری و نزدیک ایران و آژانس می داند و معتقد است که آژانس باید به پیامدهای مخرب انتشار این گونه گزارش های یکجانبه که ممکن است مستلزم یک اقدام جدی باشد، پی ببرد. عذرخواهی در دست مخالفان روابط ایران و آژانس و مخالفان سرسخت احیای برجام.


* گزارش دوم آژانس

وی در تشریح گزارش دوم گفت: گزارش دوم یک گزارش فنی به روز شده توسط مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد نظارت بر اجرای برجام بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و جدیدترین تحولات فنی است. اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران.

رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: کلیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب NPT و بر اساس اقدامات جبرانی قانونی پیش‌بینی شده در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، عدم اجرای تعهدات از دیگر طرف های برجام، آژانس به اطلاعات حافظه دوربین های مستقر خود و سایر اطلاعات در این زمینه تا زمانی که توافقی برای بازگرداندن برجام حاصل نشود، دسترسی نخواهد داشت.

قائبی گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها به مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به خودداری از ارائه اطلاعات دقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود با توجه به اهمیت رعایت اصل محرمانه بودن بر اساس مقررات آژانس هشدار داده و اعتراض کرده است که متأسفانه به طور جدی دریافت نشده است. توجه آژانس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید