گزینه ای برای افزایش سن بازنشستگی یک روز جدید

گزینه ای برای افزایش سن بازنشستگی یک روز جدید

دولت در لایحه بودجه سال جاری سن بازنشستگی را 2 سال افزایش داد. اما مجلس با این موضوع موافقت نکرد. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خردادماه، دلیل مخالفت مجلس با افزایش سن بازنشستگی را پرداخت بیش از 95 درصد بودجه صندوق بازنشستگی توسط دولت دانست و گفت: بسیاری از بازنشستگان اعم از لشکری ​​و دانشگاهی. سوابق، تنها 24 سال خدمت کردند و آنها نیز در سن 50 سالگی بازنشسته شدند، اما نمایندگان با افزایش سن بازنشستگی در قانون بودجه یک ساله مخالفت کردند. برخی معتقدند ورود زودهنگام برخی گروه های شغلی به صندوق های بازنشستگی و خروج زودهنگام موجب افزایش سنوات دریافت مستمری و تحمیل بار مالی زیادی به صندوق های بازنشستگی می شود، اما چرا دولت به دنبال افزایش سن بازنشستگی است. ?

بی ثباتی مالی
مشکل اصلی صندوق های بازنشستگی
محسن ریتی، کارشناس صندوق های بازنشستگی در واکنش به اصلاح قوانین بازنشستگی و تغییر سن بازنشستگی و افزایش آن به اعتماد یکی از مشکلات صندوق های بازنشستگی در سنین میانسالی و سالمندی را بی ثباتی مالی دانست. ادبیات شناخته شده در سطح صندوق های بازنشستگی در جهان. این کارشناس صندوق بازنشستگی همچنین سیاست های مختلفی برای حفظ ثبات صندوق های بازنشستگی وجود دارد و افزود: اصلاحات صندوق های بازنشستگی نیازمند اقدامات اساسی است اما یکی از این اصلاحات مربوط به بحث افزایش سن بازنشستگی به تعویق سن بازنشستگی افراد است. و افزایش بازه زمانی.بازده بیمه ای که یکی از بیمه نامه های شناخته شده در دنیا محسوب می شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر سن بازنشستگی و افزایش آن و کاهش زمان دریافت مستمری ضرری به مردم وارد نمی کند، خاطرنشان کرد: خیر این موضوع ضرری برای مردم ندارد زیرا شرایط خاصی در این صندوق ها و افراد پایه وجود دارد. پذیرش این شرایط برای تامین اجتماعی. وی با بیان اینکه تغییرات در سن بازنشستگی به تدریج انجام می شود، گفت: بعید است این تغییر به سرعت انجام شود و از سال 1402 یک بار اعلام می شود که سن بازنشستگی افزایش می یابد. همچنین بحث مربوط به سهم هر فرد در این صندوق ها از قوانین این صندوق ها است.

وجود تضاد منافع بین صندوق های بازنشستگی و بیمه شدگان
ریتی ادامه داد: اگرچه بین بیمه شدگان و منافع صندوق های بازنشستگی تضاد منافع وجود دارد و در حالی که مردم به دنبال کسب حداکثر تعهد از این صندوق ها هستند، صندوق های بازنشستگی به دنبال تامین منابع مالی خود هستند که باید از محل تامین منابع مالی مردم تامین شود. حق بیمه . این کارشناس صندوق بازنشستگی گفت: اگر نتایج را با هم مقایسه کنیم، می بینیم که این موضوع همچنان به درد مردم می خورد. ریتی تصریح کرد: در واقع منابع صندوق ها یا باید از منابع عمومی تامین شود یا از منابع دولتی گرفته شود، در حالی که شاهد هستیم دولت حتی بدهی های معمول خود را به این صندوق ها پرداخت نمی کند و تنها راه برون رفت از این شرایط است. این اصلاحات باشد.

امکان افزایش سن بازنشستگی
در یک دوره چند ساله
وی در پاسخ به این سوال که چه سنی برای بازنشستگی پیشنهاد می شود، افزود: سن بازنشستگی در ایران 60 سال است و بر اساس آخرین پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی افزایش 3 تا 4 ساله در بازه زمانی چند ساله در نظر گرفته می شود. البته به شرطی که این موضوع به تصویب مجلس برسد. این کارشناس بازنشستگی در پاسخ به این سوال که راه حل برون رفت از وضعیت بحرانی صندوق های بازنشستگی چیست، گفت: این اصلاحات بر اساس اصلاحات پارامتریک برای برون رفت از وضعیت موجود است. (افزایش سن بازنشستگی، سابقه کار، افزایش میزان حق بیمه، اصلاح فرمول مستمری بگیران، اصلاح شرایط استفاده از خدمات)، اصلاحات سیستمی که نظام تامین وجوه بازنشستگی را تغییر داده و نظام چندلایه خواهد بود. .

صندوق های بازنشستگی
مثل بیماران سرطانی شده اند
وی ادامه داد: دولت در کوتاه مدت باید با پرداخت بدهی صندوق ها به صندوق های بازنشستگی در جهت حمایت از صندوق ها گام بردارد، اما اصلاح این صندوق ها یکی از خواسته های وی است که هر چه بیشتر عقب بماند خطرناکتر می شود. این مانند سرطان است که دوباره عود می کند. ریتی بیان کرد: با تضاد منافعی که بین بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران از یک سو و سازمان تامین اجتماعی و دولت از سوی دیگر وجود دارد، این اصلاحات به این راحتی ها نیست. وی با بیان اینکه این صندوق ها کسری بودجه دارند، گفت: یکی از راه های پوشش این کسری ها افزایش سن و سابقه خدمت است و باید در خصوص اصلاحات صندوق های بیمه ای در سطح کشور اجماع کلی حاصل شود و ضروری است. شرکای اجتماعی (بازنشستگان، کارفرمایان) از حمایت لازم برای تحقق پیش نیازها و دستیابی به یک سیاست مشترک برخوردار هستند.

میانگین سنی برای بازنشستگی پیش از موعد
نسبت به قبل کمتر شده است
فرشید یزدانی، کارشناس صندوق های بازنشستگی نیز معتقد است که در دنیا در حال انجام یک سری اصلاحات پارامتریک در صندوق های بازنشستگی هستند که با توجه به افزایش امید به زندگی در سن بازنشستگی تغییر خواهد کرد، اما در ایران حتی میانگین سن بازنشستگی پیش از موعد نیز برابر است. پایین تر از آن وی افزود: سن بازنشستگی در ایران در سال 1354 تعیین شد، سپس امید به زندگی در کشور حدود 54 سال بود و اکنون به 74 سال رسیده است و از امسال تغییری در این سن مشاهده نشده است. یزدانی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی کشور در بحران هستند، گفت: بخشی از این بحران ها به موضوع اصلاحات پارامتریک و بخشی دیگر مربوط به مدیریت صندوق های کلان به ویژه پس از سال 1389 است که اساسنامه تامین اجتماعی تصویب شد. تشکیلات تغییر کرد و سه جانبه گرایی لغو شد و مداخلات اداری دولت بیش از پیش شد، استقلال صندوق ها را گرفتند و این بحران ها شدیدتر شد و افزایش مداخلات، مدیریت صندوق ها را دشوارتر کرد.

صندوق های بازنشستگی
نهادهای اجتماعی هستند
این کارشناس صندوق بازنشستگی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سن بازنشستگی به نفع صندوق ها و ضرر بیمه شدگان است، گفت: باید به صندوق ها به عنوان یک نهاد اجتماعی نگاه شود چرا که این صندوق ها می خواهند نیروی کار را در دوران بازنشستگی حمایت کنند بنابراین باید امکان ماندن و زندگی وجود داشته باشد. . وی افزود: طبق پیش بینی های اولیه سن بازنشستگی در کشور باید 10 سال و مدت پرداخت حق بیمه حدود 30 سال باشد در حالی که در شرایط فعلی زمان پرداخت کاهش یافته و میانگین آن حدود 20 سال است. سال ها افزایش امید به زندگی مستمری بگیران به بیش از 20 سال رسیده است و در محاسبات بیمه ای با ناهماهنگی جدی مواجه بوده ایم که باید حل شود، مشکلات باید حل شود که مهم ترین آن مربوط به مدیریت صندوق است. ساختاری که باید تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید