گزینه های احتمالی دولت برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی کار

در اواخر خرداد 1401، محمدهادی زاهدی وفا (مدرس دانشگاه امام صادق) پس از استعفای مرموز حجت عبدالمالکی به سمت سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد. در 12 مهر زاهدی وفا پس از سه ماه و نیم درخواست از مجلس برای معرفی وزیر بالاخره به عنوان وزیر معرفی شد، اما نمایندگان با یک رای ناچیز به وی رای اعتماد ندادند.

انتقاد نمایندگان از نسخه ارائه شده از سوی دولت، عمدتاً به پرسش از سوابق اقتصادی و مالی زاهدی وفا و موضوع چند هزار میلیارد تومانی اموال وی اختصاص داشت. البته زاهدی وفا توضیح داد که ملک مذکور برای امور خیریه به پدرش به ارث رسیده است. نمایندگان عدم ارتباط و هماهنگی با نمایندگان مجلس در طول سه ماه تصدی وی در سمت ریاست آن وزارتخانه را یکی از دلایل عدم چراغ سبز زاهدی وفا عنوان کردند.

در ادامه بلاتکلیفی این وزارتخانه مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان به ویژه کیومارت سارمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت. این موضوع دولت را بر آن داشته است که بررسی گزینه های احتمالی برای ورود به مجلس یا رهبری را تسریع بخشد. این در حالی است که سخنگوی دولت هفته گذشته گفته بود که دولت از رهبر انقلاب اجازه دارد تا زاهدی وفا را به عنوان موقت تا زمان تعیین وزیر جدید باقی بماند.

گزینه های روی میز دولت

در این میان برخی منابع هادی مقدسی (نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم) به عنوان یک گزینه دولتی مقدیسی دارای مدرک دکترای اقتصاد و دارای طرح تاییدیه بیمه برای اقشار خاص از جمله «قالی بافان، کارگران مسجد و محراب، کارگران ساختمانی، زنان سرپرست خانوار و حاملان کالاهای بازاری» است.

وی همچنین در زمان ریاست ابراهیم رئیسی در سازمان بازرسی کشور بخشی از حوزه نیروی انسانی سازمان را مدیریت کرد و رئیس کمیسیون بازنگری قانون سال 1390 مجلس نیز بود. عضو هیئت مدیره فنی شرکت بیمه ایران و همچنین عضویت چند ماهه هیات مدیره و مدیرعامل شستا در پایان دولت دهم.

حمیدرضا حاجی بابایی (نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) همچنین یکی از گزینه ها این است که احتمال معرفی وی به عنوان وزیر مطرح شده است.

حاجی بابایی یک دوره وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی نژاد بود. وی که دارای مدرک دکترای الهیات است، از بدو تولد مجلس پنجم در سال ۱۳۷۴ به مدت شش دوره نماینده مردم همدان در مجلس بوده است، به جز مجلس نهم که طی آن در فاصله سال ۱۳۸۸ وزیر آموزش و پرورش بود. و در سال 1392 در دولت دهم، در 6 دوره باقی مانده از مجلس پنجم تا یازدهم، سمت هایی مانند «رئیس کمیسیون تلفیق، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، رئیس لایحه عضویت در کمیسیون» اصل 90 را بر عهده داشت. در مجلس شورای ملی فراکسیون فرهنگیان.

حاجی بابایی همچنین یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه بوعلی و دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده و همچنان این عضویت را حفظ کرده است.

البته یکی دیگر از گزینه های بسیار محبوب سید صولت مرتضوی (معاون اجرایی رئیس جمهور) در دولت فعلی است. وی که سابقه ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مصطفان را دارد، در دولت دوم احمدی نژاد معاون سیاسی وزیر کشور بود. استانداری خراسان جنوبی و همچنین تصدی پست شهرداری مشهد به مدت چهار سال (از سال 1392 تا 1396) نیز از جمله سمت هایی است که وی در سابقه خود داشته است.

مهرداد بذرپاس (رئیس اتاق حسابرسی) این نیز یکی از گزینه های پیشنهادی برای حضور در مجلس به عنوان وزیر کار است. این فارغ التحصیل دانشگاه شریف و علامه طباطبایی سابقه مشاور محمود احمدی نژاد در دو دوره شهرداری و ریاست جمهوری را در کارنامه دارد و در دهه 80 مدیرعامل پارس خودرو و همچنین در اواخر سال ریاست سازمان ملی جوانان بود. همان دهه

دیدگاهتان را بنویسید