گسترش تجارت ترانزیتی با چین و روسیه


ساعت: 15:51
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893315

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای سیاست دولت سیزدهم، دیپلماسی فعال برای ارتباط با کشورهای همسایه را در پیش گرفته ایم و تصمیم به گسترش تجارت ترانزیتی با چین و روسیه گرفته ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل راه و شهرسازی ایران گفت: بر اساس سیاست دولت سیزدهم، دیپلماسی فعالی را برای ارتباط با کشورهای همسایه در پیش گرفته و تفاهم نامه های زیادی را فعال کرده ایم. تصمیم گرفتیم تجارت ترانزیتی را با چین و روسیه گسترش دهیم.

به گفته معاون حمل و نقل جاده ای و شهرسازی، ایران در چهارراه ترانزیت قرار دارد. کریدور شمال-جنوب، روسیه، ایران و هند پایه گذاران آن هستند که در سال های اخیر رشد چندانی از نظر عبور از کریدورهای ترانزیتی نداشته ایم.

وی گفت: کالاهای ترانزیتی نقش مهمی در افزایش درآمد کشورها دارند. ایران در سال 93 12 میلیون تن ترانزیت در کریدور شمال – جنوب را ثبت کرد که این رقم در سال 1388 به 5 میلیون تن کاهش یافت و سپس در سال 1400 به 11 میلیون تن رسید و امسال به 10 میلیون تن عبور کالای ترانزیتی خواهیم رسید. از طریق ایران

به گفته افندی زاده، تمامی دیپلماسی خارجی کشور و رئیس جمهور آماده بهره برداری از موقعیت جدید هستند. در پنج ماهه اول سال جاری توانستیم به پنج میلیون تن ترانزیت برسیم که 25 درصد رشد داشته است.

افندی زاده گفت: در کریدور شمال به جنوب که دولت در حال فعال سازی آن است حلقه مفقوده رشت و آستارا را داریم که یکی از اولویت های دولت است. با سرمایه گذاری روسیه، آذربایجان و ایران این حلقه مفقوده باید تکمیل و به شبکه ریلی متصل شود.

افندی زاده گفت: تنها باید 10 میلیون تن محموله بین ایران و روسیه با هدف گذاری 30 میلیون تن انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید