گسترش دهید، یارانه بدهید و ژست موثری بگیرید!

گسترش دهید، یارانه بدهید و ژست موثری بگیرید!

روز جدید تورم در ایران در روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگری لجام گسیخته شده است و افزایش شدید قیمت آرد و چند برابر شدن قیمت کالاهای مصرفی مانند ماکارونی و مقداری نان حتی نگرانی از گرسنگی کشیدن بیشتر مردم در کشور را تشدید کرده است. افزایش طبق معمول عده ای آن را پنهان کردند و برخی دیگر توجیه کردند اما در نهایت هیچکس آن را نگرفت و اطلاعات دقیقی را اعلام نکرد که چقدر و چرا!

روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت تاکید کرد که «تا پایان سال راهی برای تغییر قیمت نان برای مردم وجود ندارد و رئیس جمهور اجازه گران شدن نان را نخواهد داد». اما در همان زمان، مردم در کوچه و بازار انواع نان را با قیمت هایی که گاه چندین برابر بیشتر می خریدند، خریداری می کردند. احسان هندوزی، وزیر اقتصاد نخست وزیر نیز گفت: «تا پایان امسال افزایش قیمت نان سنتی شامل حال مردم نخواهد شد» و افزایش قیمت آرد با هدف جلوگیری از قاچاق و دود خواهد بود. دیده نمی شود . سخنان او خیلی زود با انتشار عکس هایی از قیمت نان خریداری شده توسط مردم بی اعتبار شد. در حالی که بسیاری از قیمت نجومی نان باگت گلایه داشتند، بسیاری دیگر عواملی را در قیمت خرید نان های سنتی مانند سنگک و لواش که بسیار بیشتر از گذشته عرضه می شد، عنوان کردند.

اگرچه رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی این اقدام را گران فروشی خواند و خواستار اطلاع رسانی آن شد، اما اخبار به بیرون درز کرده نشان می دهد آنچه باید با قیمت سفارشی دولت عرضه شود آنقدر ناچیز است که در عمل کافی نیست. مصرف روزانه شهروندان اینطور نیست و بسیاری از مردم در واقع مجبور به خرید نان با قیمت های جدید و قیمت های متفاوت هستند.

قیمت افزایش قیمت ها به بهانه جنگ در اوکراین

با آغاز سال 1401 بحث بر سر لغو ارز ترجیحی شدت گرفت. ارز ترجیحی که بخشی از آن از افزایش قیمت آرد صنعتی جلوگیری کرد. اما سرانجام در 13 اردیبهشت ماه رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نامه ای به معاون وزیر صنعت عمومی خواستار اعلام قیمت جدید ماکارونی که تقریباً 3 برابر شد و روز بعد به کارخانه ها ابلاغ شود. .

اگرچه رئیس جمهور در مورد افزایش قیمت اظهار نظر نکرد، اما حامیان وی در پارلمان و فضای مجازی عقب نشینی کردند و بحران اوکراین و جنگ روسیه را مقصر دانستند. این در حالی است که پس از جنگ روسیه علیه اوکراین، افزایش جهانی قیمت آرد 20 درصد است و به نظر نمی رسد تورم 300 درصدی که در ایران تجربه می کنیم، چندان به بحران جهانی نزدیک نباشد. این سوالی بود که در اکانت روزنامه سابق جام نو به آن اشاره شد و او در توییتر نوشت: «تبلیغات حکومتی می گویند قیمت جهانی گندم 70 درصد افزایش یافته، این دروغ است! این پیش بینی سازمان خواربار جهانی نیست و افزایش فعلی حدود 20 درصد است. «مردم فقیر باید باور کنند که افزایش 300 درصدی قیمت آرد به دلیل ناکارآمدی دولت نیست، بلکه به دلیل جنگ در اروپا است.

از سوی دیگر برخی دیگر از موافقان افزایش قیمت قبلی آرد را قاچاق دانستند و از افزایش قیمت به نفع مردم قدردانی کردند! این موضوع بارها از سوی وزیر اقتصاد و خبرگزاری فارس به نقل از کاهش قیمت‌ها اشاره شده است: «اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که یارانه نه تنها به دست توده‌های مردمی نرسیده است، بلکه در کشور صادر و یا قاچاق شده است. حتی در داخل چنین محصولاتی هم مردم ارزان نمی شوند و به نظر می رسد این یارانه کلانی که به صنعت آرد اعطا می شود هدفمند و هدر نمی رود.

در قانون بودجه سال 1401 میزان یارانه نان حدود چهار هزار میلیارد تن است. بنابراین سهم هر ایرانی از این بودجه کمتر از چهار هزار تن در ماه است. معادل یک نان سنگک یا کمتر از 10 نان لواش!

شی محدودیت حاشیه برای انباشت توسط یک مدیر ارزش!

اما همزمان با افزایش قیمت آرد صنعتی، خبر رسید که یکی از شرکت‌های معروف ماکارونی با گران شدن این محصول اقدام به جمع‌آوری ماکارونی از بازار کرده تا پس از انباشتگی مجدداً با قیمت بالاتری به فروش برسد. ایرنا گزارش داد: با تلاش پلیس امنیت اقتصادی استان البرز 670 تن ماکارونی ذخیره شده از شرکت تک ماکارونی کرج کشف و ضبط شد.

این در حالی است که طبق گزارش های رسمی، رضا مطلبی کاشانی مالک تک ماکارونی و چندین شرکت و مؤسسه بزرگ است و روابط ویژه ای با مقامات عالی رتبه و روحانیون برجسته دارد و حتی نامش در هیئت امنای حرم رضوی نیز به چشم می خورد. به گفته احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و روزنامه نگار یاسار سلطانی، مردی که از یارانه آرد درآمد زیادی به دست آورده است.

یاسار سلطانی به تازگی سندی منتشر کرده که نشان می دهد شرکت تک ماکارون بیش از 77 میلیارد تومان فروش داشته است و در مورد اخیر گرانی ارد نیز قصد دارد با انباشتگی سودهای کلانی به دست آورد. در این آشفته بازار اما اکثر مصرف کنندگان نمی دانند فردا با قیمت نان چه کنند و نگران تهیه آن برای چند روز آینده هستند.

لغو یارانه کار خود را کرده است

در همین حال، دولت می گوید نان مردم گران نمی شود و مردم همیشه بیش از قیمت نان در مغازه ها خرج می کنند، گویی که قانونگذاران چیز زیادی از سرنوشت مردم نمی دانند.

روح الله ایزدا نماینده مجلس در واکنش به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اعطای یارانه به مردم با توجه به افزایش قیمت آرد در اینستاگرام نوشت: قیمت آرد را افزایش دهید و به نسخه وارداتی یارانه بدهید. حاکمیت اقتصادی».

ایزدخواه نوشت: «حذف ارز ترجیحی کار خودش را می کند. من به آقایان گفتم تورم است. فقط 7 درصد چنین گفته اند. گفتیم تورم از یارانه ها بیشتر می شود. آنها گفتند ارز ترجیحی به هدف خود نرسیده است. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنیم نه اینکه گرانی کنیم. گفتند ارز نداریم.

در حالی که بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین، افزایش جهانی قیمت آرد 20 درصد است، در ایران به این بهانه شاهد افزایش 300 درصدی قیمت آرد هستیم!

وی افزود: اکنون مشخص شده است که ارز ترجیحی با همه مشکلاتش اول به هدف زده است. خب ما نباید شاهد این افزایش های عظیم می بودیم. دوم اینکه مشکل کمبود ارز از راه های دیگری قابل حل است. ثالثاً، پیش‌بینی‌های کپی‌رایترهای دولتی برای تورم درست از آب درآمده است.

هم سهم هر نفر هفت دهم نان سنگک است

با این حال در هفته های اخیر بارها گزارش هایی مبنی بر لزوم پرداخت کد ملی یارانه نان منتشر شده است که اطلاع چندانی از آن در دست نیست.

بحث بر این است که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، مابه التفاوت قیمت فعلی و افزایش قیمت جدید با کارت جبران می شود. با این حال، جزئیاتی از میزان یارانه نان ارائه نشده و حتی مشخص نیست که یارانه نان یارانه نقدی است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و می توان از آن برای مصارف دیگر استفاده کرد یا سهمیه ای است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. قوطی فقط برای تهیه نان استفاده شده استفاده می شود.

اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد یارانه نان منتشر نشده است، احسان ارکانی، دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به یارانه ناچیز نان اشاره کرد و گفت: «طرح نان» دولت حدود هفت دهم نان سنگک را در بر می گیرد. هرچه نان بیشتری مصرف کنید، ارزان تر است.

به گزارش تجارت نیوز، در قانون بودجه سال 1401 میزان یارانه نان حدود چهار هزار میلیارد تن است. با توجه به اینکه باید به کل جمعیت 84 میلیونی ایران یارانه نان پرداخت شود، سهم هر نفر از این بودجه سالانه 47 هزار تن و کمتر از 4 هزار تن در ماه خواهد بود. معادل یک نان سنگک یا کمتر از 10 نان لواش!

این بدان معناست که در صورت تحقق کامل وعده رئیس جمهور، بسیاری مجبورند مقداری از نان خود را خارج از سهمیه خریداری کنند.

آنچه مسلم است قیمت اقلام اساسی و پرتفوی رو به کاهش خانوارهای ایرانی در سال های اخیر به سرعت در حال افزایش بوده است. کوچک شدن سبد خانواده با حذف محصولات پروتئینی و میوه ها، سبزیجات و حبوبات آغاز شد و اکنون به نان و روغن رسیده است. حذف هایی که پیامدهای زیادی برای سلامت و سایر ابعاد جامعه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید