گشت ارشاد؛ شفقت به جای خشونت

گشت ارشاد؛  شفقت به جای خشونت

روز جدید وی در این گزارش به نحوه برخورد پلیس با شهروندان و حادثه رخ داده در میدان صنعت با وانت های امنیت اخلاقی می پردازد.

در هفته های اخیر اقشار مختلف جامعه به این سوال که چگونه با آنچه بد حجاب می گویند واکنش نشان داده و حتی نظر کارشناسان و سیاستمداران را برانگیخته و به نوعی احزاب را به رعایت حقوق شهروندی فراخوانده اند. مسائل اجتماعی و فرهنگی مانند حجاب. در حال گفت و گو هستند، اما حالا که چند روزی است از این مسائل دور نشده ایم، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد رفتار خشونت آمیز پلیس به گونه ای است که پلیس را مجبور به عذرخواهی از خانواده یک نفر می کند. مردی که از گشت ارشاد دستگیر شد. در این ویدئو مادری را می بینیم که فرزندش به جرم بدحجابی توسط “ون های امنیت اخلاقی” دستگیر شده است، مقابل وانت پلیس می ایستد و التماس می کند و با اشاره به بیمار بودن فرزندش از ماموران پلیس می خواهد که او را تحویل بگیرند. دخترش را رها کرد اما راننده خودرو بدون توجه به وضعیت کودک و التماس های مادر و بدون ترمز به راه خود ادامه داد. این موضوع بار دیگر این بحث را مطرح می کند که پلیس با توجه به تمام تلاش هایی که برای آرامش جامعه انجام می دهد باید در نحوه کار خود با شهروندان تجدید نظر کند.

پلیس عذرخواهی کرد

صبح دیروز و پس از انتشار فیلم بداخلاقی پلیس امنیت اخلاقی با شهروندان، پلیس تهران بلافاصله در اطلاعیه ای اعلام کرد که با رئیس گشت کلانتری به دلیل برخورد غیرقانونی با یکی از شهروندان برخورد کرده است. در این اطلاعیه پلیس تهران بزرگ که به اطلاع شهروندان رسیده است، آمده است: پس از اطلاع از ملاقات غیرقانونی یکی از گشت های پلیس با یکی از شهروندان، به سرعت با موضوع برخورد و رئیس این یگان پلیس آگاهی به عمل آمد. منضبط به دلیل مدیریت بد

واکنش فرمانده ناجا به رفتار پلیس

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی مردادماه سال گذشته در مراسم جشن خبرنگاران و اصحاب رسانه درباره نوع تعاملات ماموران با شهروندان گفت: در حین انجام ماموریت ممکن است سهل انگاری یا اشتباهی از سوی ماموران صورت گیرد. هر کس در نیروی انتظامی که نباید اتفاق بیفتد، وی هرگونه تخلف یا مشکل در نحوه انجام ماموریت را برای افسران فداکار و ایثارگر پلیس و مجموعه بزرگ نیروهای پلیس خلاصه کرد. وی با بیان اینکه نه تنها نسبت به اشتباهات کاری یا رفتاری برخی همکاران بی تفاوت نیستیم، بلکه از مردم عذرخواهی کرده و برخوردهای لازم با فرد مسئول صورت گرفته است، افزود: در تنوع و تعدد ماموریت های پلیسی. ، نمی توان از چنین حوادثی جلوگیری کرد، اگرچه ما معتقدیم که حتی یک مورد بسیار زیاد است.

خطر تغییر چهره پلیس در نگاه مردم

امیرمحمود حریرچی، آسیب شناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر برخورد پلیس با شهروندان به خبرنگار آرمان امروز گفت: فلسفه پلیس این است که بر اساس آداب و رسوم و قوانینی که در جامعه وجود دارد و می تواند نظم و امنیت را برای شهروندان فراهم کند تا شهروندان با اتکا به امنیت موجود در شهرها و روستاها در آرامش زندگی کنند، اما رفتار برخی از افسران پلیس ممکن است کل سیستم پلیس ایران را زیر سوال ببرد. خدمات آنها را تحقیر کنند. با توجه به اینکه افسران عالی رتبه پلیس بر رفتار آرام مأموران با شهروندان تاکید دارند، همچنان نیازمند آموزش و روابط جدی تری در این زمینه هستیم.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه مأموران باید با توجه به شرایط با شهروندان برخورد کنند، ادامه می دهد: «بر اساس قانون، مأموران پلیس ضابط دادگاه محسوب می شوند. با توجه به این تعریف باید انتظار داشت که افسر پلیس با توجه به شرایط پیش آمده با شهروندان همکاری کند. با توجه به شرایط جامعه که با افزایش تعداد جرایم خرد روبرو هستیم، انتظار داریم ماموران پلیس با مجرمان و اراذل و اوباش مخل نظم جامعه برخورد قاطع کنند نه با مادری که نگران وضعیت فرزندش است. این موضوع به طور مستقیم اعتماد شهروندان را به پلیس تضعیف خواهد کرد. هر افسر پلیس باید بداند که حتی کوچکترین رفتار باعث واکنش شهروندان خواهد شد.

حریرچی با تاکید بر اینکه پلیس باید در برابر ترویج خشونت گام های مثبتی بردارد، گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی نشان می دهد روزانه 300 درگیری فیزیکی بین شهروندان تهرانی و منجر به جرح و مجروحیت صورت می گیرد و برای آنها پرونده قضایی تشکیل می شود. تشکیل می شوند. این آمار به وضوح وضعیت خشونت را در جامعه نشان می دهد که عامل اصلی آن وضعیت اقتصادی کشور است. یکی از وظایف پلیس جلوگیری از گسترش خشونت است نه تشویق به خشونت. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که رفتار پلیس با شهروندان باید با رفتار سایر نیروهای نظامی و غیره متفاوت باشد. از پلیس انتظار داریم در مواردی مانند برخورد به اصطلاح بدحجابی با ملایمت و ادب با شهروندان برخورد کند. باید به دنبال برنامه‌ریزی برای جلب اعتماد شهروندان باشند، نه اینکه رفتارشان موجب دافعه شود و در طرح‌هایی تجدیدنظر کنند که سال‌ها نتیجه‌ای نداشته باشد».

نیاز پلیس به آموزش افسران

افسران پلیس ایران همواره بر نوع رفتار آرام ماموران در مقابل شهروندان تاکید دارند، اما همچنان شاهد ادامه این نوع رفتارها هستیم و بارها در طول سال شاهد عذرخواهی ماموران پلیس از شهروندان بابت رفتار نادرست آنها هستیم. برخی از افسران این امر پلیس را متوجه این چالش می کند که چنین رفتار بدی از سوی برخی افراد ناآگاه و آموزش ندیده در سیستم پلیس می تواند به وجهه پلیس آسیب برساند و اعتماد عمومی را کاهش دهد. بی شک یکی از وظایف پلیس برخورد آرام با شهروندان است و از سوی دیگر به نظر می رسد این یکی از خواسته های شهروندان از پلیس است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند باید در زمینه چنین موضوع مهمی برای جامعه و نظام سیاسی و فرهنگی کشور، آموزش اصول کار با شهروندان صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید